Olisiko aika tarkistaa nettisivusi?

Uusia ja innovatiivisia digitaalisen markkinoinnin keinoja keksitään jatkuvasti lisää. Markkinointia voi suorittaa Facebookissa, Instagramissa ja muissa sosiaalisissa palveluissa. Ehkä yritykselläsi on Snapchat-tili ja Youtube-kanava?

Puhaltavatko kaikki käyttämäsi kanavat yhteen hiileen? Ehkä olisi aika pohtia, mikä nivoo tämän kaiken yhteen pakettiin. Kaiken uuden ja kiiltävän seasta on helppo unohtaa perusasiat. Kuinka monta kertaa kuluvan vuoden aikana olet päivittänyt nettisivujesi sisältöä, tai miettinyt, miten potentiaaliset asiakkaat ensimmäisenä kohtaavat yrityksesi verkossa? Haluaisitko panostaa tehokkuuteen?

Nettisivu kuulostaa vanhanaikaiselta ja tylsältä, niitähän on internet täynnä, jokaisella mahdollisella kielellä. Mutta suosiolle on syynsä, sillä oikein rakennettu nettisivu on keskeinen osa digitaalista markkinointia.

Nettisivu ei ole enää pelkkä digitaalinen käyntikortti tai esite, vaikka se saattaakin näyttää sellaiselta. Se on yksinkertaisesti helpoin tapa kerätä tietoa asiakkaidesi käyttäytymisestä sekä tarjota keskeistä tietoa tuotteistasi. Sosiaaliset palvelut ovat hyviä kanavia ohjaamaan liikennettä sellaisille sivuille, jotka ovat asiakkaillesi tärkeitä.

Analytiikka helpottaa ymmärtämään asiakkaitasi

Analytiikan asettaminen ja sen seuraaminen on keskeisimpiä tapoja ymmärtää asiakkaidesi verkkokäyttäytymistä. Toki analytiikkaa voi kerätä myös esimerkiksi Facebook-sivulta, mutta mieti, miten esimerkiksi itse käytät kyseistä palvelua. Haetko tietoa tuotteista ja palveluista Facebookista vai hakukoneesta? Kaikesta nettisivujesi liikenteestä on mahdollista kerätä tilastoa, mutta lisäksi on selvitettävä, mikä tieto on tarpeellista ja miten sitä tulisi tulkita.

Hakukonemarkkinoinnin avulla oikeita tuloksia

Hakukonemarkkinointi ja analytiikan kerääminen ovat lyömätön yhdistelmä, jolla pystyt saamaan oikeita tuloksia aikaan. Hakukonemarkkinointi ja -optimointi ovat eri asioita, vaikka onnistuessaan ne tuottavatkin samankaltaisia tuloksia. Näkyvin olomuoto on hakutulossivun ensimmäisellä sivulla näkyvä linkki, joka tietysti johtaa nettisivullesi. Minkälaisen kokemuksen haluat potentiaaliselle asiakkaallesi antaa, kun he klikkaavat mainostasi ja vierailevat nettisivullasi?

Hakukonemarkkinointia tukemaan on hyvä myös optimoida nettisivut hakukoneystävällisiksi. Tällöin hakutulossivulla sivusi löytyy sekä mainosten seasta että varsinaisista hakutuloksista.

Siisti ulkoasu ja lukijalle tarpeellinen sisältö

Nettisivun pitää näyttää kiinnostavalta. Oikeastaan vielä tärkeämpää on, että nettisivusi sisältää juuri sitä tietoa, mikä on asiakkaillesi tärkeää. Visuaalisella suunnittelulla sekä oikeanlaisen sisällön järkevällä jäsentämisellä pidät asiakkaan kiinnostuneena yrityksesi tuotteisiin.

Dynaaminen, eli päivittyvä tai vaihtuva, sisältö on erittäin tärkeää toimivalle nettisivulle. Päivittyvä sisältö tekee nettisivuista kiinnostavan, ja jonka vuoksi asiakas todennäköisemmin palaa nettisivullesi myös tulevaisuudessa. Blogin kirjoittaminen on tehokas tapa kertoa asiakkallesi uusista tuotteista tai mahdollisuuksista.

Nettisivu tarvitsee huolenpitoa

Jotta digitaalinen markkinointistrategiasi olisi onnistunut, on sitä kehitettävä jatkuvasti. Kaikki edellämainitut asiat (analytiikka, hakukoneoptimointi ja -markkinointi sekä design ja dynaaminen sisältö) toimivat perustana terveelle digitaaliselle markkinoinnille. Kaiken tämän päälle on hyvä rakentaa sosiaalista näkyvyyttä niissä kanavissa, joissa se on tärkeää.


Kaikki tämä johtaa perusajatukseen, joka on erittäin tärkeä digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa: ohjaa asiakkaasi sellaiseen paikkaan, josta he löytävät tarvittavan tiedon juuri silloin kuin he sitä tarvitsevat.

Heräsikö kiinnostuksesi ja haluaisit laittaa digitaalisen markkinointisi kerralla kuntoon? Ota yhteyttä, niin katsotaan, miten me voisimme sinua auttaa.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly