Olenko jäänyt jumiin digi-soosiin?

Digitaalinen media on ollut olemassa vasta verrattain lyhyen ajan, mutta lujaa on menty. Viime vuosina perinteinen media on siirtynyt syrjään pala palalta ja alkaa näyttää siltä, että digitaalisesta on tullut uusi normi.

Kun kaikki on digitaalista, koko ajan ja missä tahansa saatavilla, tulee ähky. Esimerkiksi seuraavat asiat tehdään digitaalisesti:

  • Uutisten lukeminen
  • Musiikin kuuntelu
  • Elokuvien katselu
  • Kommunikointi
  • Shoppailu
  • Työ (suurelta osin)
  • Pelit

Digi-soosissa on, kun kaikki ympärillä on digitaalista ja ajatus muuttuu digitaaliseksi. Silloin voi unohtua kaikki muu; asioita ajatellaan ja tehdään digitaalisen maailman ehdoilla.

Olen viime aikoina innostunut uudelleen valokuvaamisesta, ja tottakai, koska olen itsekin digi-soosissa, aloin ensimmäisenä katsoa Youtubesta arvosteluita erilaisista kameroista ja oppaita valokuvaamisesta yleisesti. Lähes kaikki tulee nykyään tehtyä digitaalisena, valokuvaus mukaanlukien, Koin valaistuksen, kun eräässä videossa ammattivalokuvaaja mainitsi usein tulostavansa tärkeimmät valokuvat tarkastelua varten. Tämä toimenpide tehdään sen vuoksi, että painettuina kuvissa huomio kiinnittyy eri asioihin kuin digitaalisena tietokoneen ruudulla.

Uskon vakaasti, että sama pätee lähes kaikkeen muuhunkin. Normi on, että asiat ovat digitaalisia, mutta emme varmasti ymmärrä digitaalista maailmaa täysin. Esimerkiksi ihmisten välinen kommunikaatio ei ole vielä digitaalista, vaikka käytämmekin monia digitaalisia apuvälineitä sitä helpottamaan.

Markkinoija soosissa

Digi-soosista on päästävä välillä pois, jotta näkee kokonaiskuvan. Tämä pätee erityisen hyvin markkinoinnissa. Vaikka suuri osa markkinoinnista tapahtuu digitaalisesti, ei sitä tehdä digitaalisille olioille, vaan ihmisille. Markkinoinnin palveluntarjoajista on tullut hyviä valjastamaan teknologioita ja niiden käyttö on nykyään varsin tehokasta. Se ei kuitenkaan tarkoita, että meidän markkinoijien pitäisi ajatella vain digitaalisesti. Valokuvaus-analogiaa jatkaen joskus on hyvä ottaa askel taaksepäin, jotta saa paremman kuvan.

Markkinoijalle digi-soosi on tietysti suuri mahdollisuus, ja sen hyödyntäminen vaatii itsekin digi-soosiin hyppäämistä. Kun ajattelee samalla tavalla kuin kohdeyleisö, usein tuloksetkin ovat parempia. Mutta kuten jo todettua, lähtökohtaisesti ihmiset eivät toimi ”diginatiivisti”, vaan analogisesti. Tämä kuitenkin muuttunee pikku hiljaa uusien sukupolvien myötä, kun he alusta asti kasvavat digitaaliseen maailmaan. Ehkä tulevaisuudessa parhaat markkinoijat kuuluvat samaan sukupolveen, sillä ajatusmaailma on samanlainen.

Pieni tauko tekee hyvää

Digi-soosista pitää päästä välillä pois ja hengähtää, edes lyhyeksi ajaksi. Joskus se on todella vaikeaa, sillä digitaalinen maailma on niin kiinteä osa elämäämme. Irtaantuminen digi-soosista kokonaan on vaikeaa, ja nykyään oikeastaan lähes mahdotonta. Sanoisin, että se kuitenkin kannattaa, sillä erilaiset näkökulmat eivät koskaan ole haitaksi.

Kuten töihin tai kauppaan, on digi-soosiinkin aina lopulta palattava. Älä ota digi-soosiin joutumista huonona asiana, sillä se on arkipäivää.

Kirjoittaja

Chief Technology Officer

Samu on tekniikan mies ja se näkyy. Välillä propellit viuhuvat liiankin voimakkaasti. Aika ajoin Samu osaa kommunikoida myös normaalin ihmisen tavoin.