Nettisivujen monet muodot

Internetissä on tällä hetkellä yli puolitoista miljardia nettisivua. Luku sisältää sekä isot että pienet nettisivut, mutta kaikki lasketaan. (http://www.internetlivestats.com/total-number-of-websites/)

On siis selvää, että erilaisia agentuureja ja digitoimistoja löytyy pilvin pimein tarjoamaan sinulle ainutlaatuisen ja tuloksia tuottavan nettisivun. Joukkoon mahtuu niin paljon erilaisia (ja toinen toistaan parempia, tottakai) tapoja toteuttaa nettisivuja, että ei ole ihme jos vaihtoehtoja tutkiessa pakahtuu tietotulvaan.

Teknologian kehittyessä myös palvelujen laatu kasvaa, ja automaation avulla on mahdollista toteuttaa nettisivuja nopeasti ja halvalla. Joillekin nämä uudenlaiset tavat ostaa palvelua ilman varsinaista ihmiskontaktia sopii täydellisesti, joillekin taas perinteisempi palvelu ja sen tuoma joustavuus on tärkeää.

Käymme läpi muutaman suosituimman tavan toteuttaa nettisivuja palveluna, sekä listaamme näiden edut sekä heikkoudet (kuten ne itse näemme). Kaikissa alla luetelluissa tuotantomalleissa on perusolettamuksena se, että ylläpidon hoitaa jokin muu taho kuin asiakas itse, esimerkiksi mainostoimisto tai muu alan yritys.

Käsityönä rakennetut ja ylläpidetyt sivustot

  • perinteisin ja edelleen yleisin vaihtoehto
  • tyypillisesti suurin kertakustannus
  • lisäksi on syytä ottaa huomioon myös palvelimen kustannukset
  • luodut nettisivut ovat yleensä asiakkaan omistamat (sisältöineen)
  • mahdollisuus rakentaa sivustosta juuri sellainen kuin tarvitset
  • yrityksen kasvaessa sivustoa saadaan helposti skaalattua laajemmaksi
  • lisäominaisuuksien implementointi
  • mahdolliset palvelimen suorituskyky- ja tietoturvaparannukset
  • markkinoinnin lisäpalveluita saatavilla helposti

Nettisivut kuukausimaksullisena palveluna

  • pieni kertakustannus, mutta kuukausittainen maksu nostaa hintaa
  • luodut sivustot tai niiden sisällöt eivät yleensä ole asiakkaan omaisuutta
  • usein tällä tavalla luodut nettisivut näyttävät samanlaisilta kuin muut samalla palvelulla toteutetut sivustot
  • sivuston skaalaus ei välttämättä onnistu
  • joitakin lisäominaisuuksia on mahdollista implementoida, mutta ei välttämättä kaikkia haluttuja tai tarpeellisia
  • markkinoinnin lisäpalveluita yleensä saatavilla

Automaattisesti web-palveluna toteutetut nettisivut

  • pieni kustannus, pelkästään kuukausittainen maksu
  • nopea käyttöönotto
  • sivustot sekä sisällöt on luotava itse (tämä on kuitenkin tehty yleensä melko helpoksi)
  • sivuston skaalaus laajemmaksi on harvoin mahdollista
  • luodut sivustot eivät ole asiakkaan omaisuutta, mutta sisällöt ovat.
  • markkinoinnin lisäpalvelut on ostettava erilliseltä toimijalta tai toteutettava itse

Jokaisella edellä mainitulla tavalla on mahdollista toteuttaa verkkosivusto nopealla aikataululla, ja kaikissa tapauksissa on mahdollista kiinnittää huomiota tietoturvaan sekä suorituskykyyn. Luonnollisesti, mitä tiukemmin palvelu on sitä tuottavan yrityksen hallinnoima, sitä vähemmän erilaisia muutoksia on mahdollista tehdä. Erittäin tiukasti ylläpidetty palvelu, mutta nopeasti käyttöön otettava palvelu sopii joihinkin tilanteisiin paremmin kuin perinteinen tapa toteuttaa nettisivuja käsityönä.

Luotettava kumppani on tärkeä apu

Valitse siis sellainen verkkosivutoimittaja, joka sopii sinun tarpeisiisi. Yrittäjiä on monia, ja jokaisella on omasta mielestään paras tapa toteuttaa nettisivut. Kilpailu on kovaa, joten pidä pää kylmänä ja tutki rauhassa eri vaihtoehdot. Punnitse, mitkä asiat sinulle ovat asiakkaana tärkeitä. Muista myös, että nettisivut ovat vain osa digitaalista markkinointia. Tavoitteista riippuen on suositeltavaa panostaa myös esimerkiksi hakukonemarkkinointiin. Jos siis tulevaisuudessa haluat panostaa digitaaliseen markkinointiin enemmän, on siis syytä luoda toimiva asiakassuhde asiantuntevan yrityksen kanssa alusta pitäen.

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly