Näin parhaat markkinoijat toimivat vuonna 2018

Vuoden vaihtuessa on tulevan vuoden markkinoinnin trendilistausten tekeminen on klassisempaa kuin Mozartin sävellykset.

Löydät nämä nopealla Google-haulla ja lähes jokaisen markkinointialan yrityksen blogista, joten en keskity nyt niihin.

Keskityn tässä siihen, mihin osa-alueisiin sinun markkinoijana tulee kiinnittää huomiota viimeistään vuonna 2018, jotta voit itseäsi nykyaikaiseksi markkinoijaksi kutsua.

1. Opi ymmärtämään tekoälyn rooli

Tekoälyn rooli analytiikka- ja markkinointialustoilla kasvaa. Se mahdollistaa, että voit siirtää resurssejasi raportoinnista analyysiin ja johtopäätöksiin.

Tekoäly tulee olemaan markkinoijan paras kaveri, joten kuten oikean parhaan kaverin kanssa, se pitää tuntea. Sinun ei tarvitse osata koodata Pythonia ja ymmärtää jokaista osa-aluetta tekoälystä tai koneoppimisesta. Sinun tulee kuitenkin ymmärtää, miten se toimii, osata kyseenalaistaa sen tuloksia sekä nähdä sen hyödyt ja heikkoudet.

Muuten uskot täysin sokeasti sen, mitä tekoälyn mustasta laatikosta sinulle syötetään. Se ei ole vain huono asia, vaan myös vaarallinen.

Avinash Kaushik toi tuoreinta tietoa siitä, miten jokainen yritys voi hyödyntää tekoälyä markkinoinnissaan Marketing Festival 2017 -tapahtumassa.

2. Varaudu oikein mainosverkkohuijauksiin

Mainosverkkojen kautta display-mainontasi päätyy eri julkaisijoiden verkkosivuille. Käytät mainosverkkoja mm. käyttäessäsi AdWordsin Display-mainoksia, Facebookin, LinkedInin tai Twitterin Audience Networkia sekä eri ohjelmallisen ostamisen työkaluissa (AdRoll, Adform, DoubleClick sekä vastaavat).

Mainoshuijaukset (ad fraud) eli ei-ihmisille/boteille näytettyjen mainosten laskutus mainostajalta rehottaa vapaana. Se on yksi verkon parhaiten tuottavista “rikollisista toiminnoista”, koska siitä ei oikeastaan rangaista. Mainostajat saavat siitä kuitenkin rangaistuksen, nimittäin maksaa pitkän pennin.

Markkinointi ja Mainonta -lehdessä uutisoitiin, kuinka Hyphbot-mainoshuijaus tuotti tekijöilleen satojatuhansia dollareita päivässä – Adform arvioi, että vaikutukset ovat jääneet pieniksi Suomessa. Uutinen oli huolestuttava ja hienoa, että tämä huijaus saatiin kiinni.

Suurempi ongelma on kuitenkin se, että tämä uutisointi on vain jäävuoren huippu mainoshuijauksissa ja ongelman kroonisuus jää helposti pimentoon.

Tiettyjen laskelmien mukaan mainoshuijaukset nimittäin tuottivat viime vuonna jopa 7,2 miljardin euron rahallisen menetyksen mainostajille.

Shailin Dhar avarsi mainoshuijauskenttää ja sitä, miten markkinoijat voivat taistella sitä vastaan Marketing Festival -tapahtumassa

Mitä sinä sitten voit nykyaikaisena markkinoijana tämän asian kanssa tehdä? Markkinoijana sinun pitää varmistaa, että yrityksesi kerää omaa dataa markkinoinnista ja vertaa sitä eri markkinointikanavien lukuihin esimerkiksi verraten Google Analytics -käivjädataa eri kanavien raporttien välillä.

Tämä vaatii, että yrityksesi kerää dataa oikein, markkinointi- ja analytiikkatilit ovat käytössäsi sekä sinä tai palveluntoimittajasi seuraatte näitä asioita läpinäkyvästi.

3. Suunnittele datalähtöisesti

Tunnet varmasti asiakkaasi ja saatat olla jopa itse yrityksenne asiakas. Tämä voi johtaa siihen, että teet päätökset markkinointiinne liittyen enemmän oletusta pohjalta kuin mittaukseen perustuvasti, halusitpa sitä myöntää tai et.

Unbouncen co-founder Oli Gardner otti kantaa datalähtöiseen suunnitteluun Marketing Festival -tapahtumassa

Tehdessäsi tällaisia päätöksiä markkinoinnissasi, noudata oheista kaavaa:

  1. Tee hypoteeseja.
  2. Aseta mittarit, joiden mukaan näitä hypoteeseja mitataan.
  3. Tarkista tuloksista hypoteesin todenmukaisuus.

Oletuksiin ja intuitioon perustuva markkinoinnin päätöksenteko on vähenemässä markkinoijien keskuudessa. Valitettavasti sama ei ole aina tapahtunut johtoportaassa, jossa markkinoinnin linjanvedot voivat pahimmillaan tulla muodossa: “Kilpailijakin tekee tätä, tehdään mekin.” tai “Olisi hienoa, jos meillä olisi tällainen.”

Nämä ovat varmasti kokemuksen ja vahvan intuition tuottamia suuntaviivoja, mutta ne pitää saada happotestiin, jos johtoporras sinulle tällaisen tehtävän lyö käteen.

4. Älä anna datalähtöisyyden tappaa luovuutta

Kun kaikkea voidaan mitata ja iteroida nopeasti, voi digitaalisesta markkinoinnista tulla toiminto, jonka kehitys näyttää enemmän spagetin heittämiseltä seinälle.

Jotta saat tehtyä vaikutuksen vastaanottajaan pitää sinun herättää tunteita ja nousta yli melun. Sen takia et saa unohtaa luovan sisällön merkitystä.

Sisällön tuleekin olla kyseiselle kanavalle sopivaa, luovaa ja mitattavaa. Paraskaan markkinoija ei saa parhaita tuloksia aikaa keskinkertaista huonommalla luovalla sisällöllä. ”Garbage in garbage out” on enemmän laki kuin sanonta.

Joe Waden täysin dataan perustumaton näkemys datan ja luovuuden roolista Marketing Festival -tapahtumassa

5. Älä lankea trendeihin

Viimeistään tästä syystä en voinut kirjoittaa postausta vuoden 2018 digitaalisen markkinoinnin trendeistä. 90-luvun valokuvista näemme, että trendit eivät ole aina hyvä juttu. Asioita ei myöskään markkinoinnissa kannata tehdä vain sen takia, että kaikki muutkin tekevät. Tulee käyttää oikeita työkaluja oikeisiin tilanteisiin.

Yritykset, ihmiset ja brändit eivät menesty tekemällä asioita, kuten kaikki muut. Ne ja he menestyvät etsimällä itselleen oikeat tavat, testaamalla ja kehittämällä niitä.

Unbouncen co-founder Oli Gardner otti kantaa trendeihin Marketing Festival -tapahtumassa

Lopuksi

Et valitettavasti saanut ennustuksia, tulevia trendejä tai listaa, jonka perusteella ostaa palveluita ensi vuonna. Sait kuitenkin omien alojensa ammattilaisten näkemystä tiiviissä viiden kohdan listassa, jonka mukaan elävä markkinoija tulee kuulumaan alansa top 10 prosentiin.

Koe Marketing Festival 2017 -tunnelmia Aboadin Juhan kanssa

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly