Myynnin ja markkinoinnin moraalinen selkäranka

Jos nyt vain jättäisin korjaamatta potentiaalisen asiakkaan väärät odotukset, tulisi kauppa kotiin. Tai jos vaikka lupaisin isolla prosentilla konversiota ilman tietoa, onko se mahdollista tässä tapauksessa. Jos vain vähän venyttäisin totuutta kylmäkontaktissa, saisin toisen nappaamaan kiinni ja ottamaan tapaamisen. Jos vain lähettäisin tälle listalle mailit, vaikka he eivät juuri tätä viestintää olekaan tilanneet.

Löysällä moraalilla olisi helpompaa hetken

Markkinoinnin ja myynnin tehtävissä on jatkuvasti tilanteita, joissa vähän löyhemmällä moraalilla pääsisi helpommalla. Yllä kuvatut tilanteet ovat vain murto-osa niistä keskusteluista, joita olen oman pääni sisällä, ja muiden kanssa, käynyt urani varrella. Helpompi tie tuottaisi tuloksia nopeammin, mutta hintalappu tulee lopussa liian usein liian kalliiksi.

Joustoa selkärangasta löytyy tältä alalta kyllä, mutta se ei ole syy vajota itse samalle tasolle.

Tehtäväsi on vain tehdä oikein

Jos myynnin ja markkinoinnin toimijat tekisivät kaikkea, mikä ei ole kiellettyä tai reguloitua, eläisimme kuin siat pellossa. Tässä nouseekin tärkeäksi asiaksi jokaisen ammattilaisen oman moraalisen selkärangan suoruus ja lujuus. Pomosi, asiakkaasi tai hallitus voi vaatia sinulta tuloksia tai tekoja tavoilla, jotka eivät ole linjassa moraalisen kompassisi kanssa. Se, mikä on yhden näkökulmasta kyseenalaista tai moraalitonta, on eri kuin toisen.

Tällaiset pikavoitot, kikkailut ja oikotiet ovat harvoin, jos koskaan, tie jatkuvaan vankkaan kasvuun.

Tästä syystä, ja jotta emme pilaisi tekemistämme lisäregulaatioilla, pitää meillä itsellämme olla korkea moraali ja teräksinen selkäranka, joka ei taivu, vaan vahvistuu näissä haasteissa.

Oikein tekeminen millä hinnalla tahansa

“Summum bonum” lukee medaljongissa ja toisella puolella on Marcus Aureliuksen kehotus tehdä aina oikea teko riippumatta olosuhteista tai seurauksista. Pyörittelen sitä usein kädessäni, kun teen töitä ja erityisesti, kun teen päätöksiä. Päätöksenteon jälkeen mietin usein, oliko tämä oikea teko. Useimmiten saan todeta sen olleen, vaikka siitä syntyisikin mielipahaa jollekin. Mieluisa ja oikea päätös voivat olla eri asia.

Olen hävinnyt kauppoja, koska en ole suostunut paisuttelemaan todennäköisiä tuloksia tai valehtelemaan siitä, mikä on mahdollista. Olen pahoittanut mieliä joutumalla toteamaan asiakkailla olevan väärää tietoa ja oletuksia. Tulen todennäköisesti vielä puhumalla totta, mieluummin kuin miellyttäviä, menettämään asiakkuuksia. Se on usein seurauksena, kun puhuu totuuksia, rikkoo ihmisten kuplia ja ei ole valmis tinkimään moraalista.

Olen myös saanut nukkua yöni rauhassa, välttänyt valheiden verkkoja, ollut sinut päätösteni kanssa ja elänyt melko stressitöntä, vaikkakin intensiivistä, elämää jo pitkään. Muutama kymmenen tai sata tonnia on pieni hinta siitä, että tekee oikeita asioita, jotka pitkällä aikavälillä kantavat hedelmää asiakkaille ja itselleen.

Toimi osana ratkaisua, älä ongelmaa

Tarkoitukseni ei ole nostaa itseäni jalustalle, vaan tuoda esiin, että jokainen meistä kokee kiusauksia oikoa ja tehdä vääriä asioita. Sitä emme kuitenkaan voi tehdä, jos haluamme elää itsemme kanssa ja toimia rooleissamme vastuullisesti.

Erityisesti markkinoinnin puolella ilmaantuu usein innovaatioita, jotka myöhemmin kielletään juuri sen takia, että niitä on väärinkäytetty ja niillä on aiheutettu ihmisille haittaa jonkun toimesta. Älä sinä kuitenkaan kuulu siihen näkyvään vähemmistöön.

Nopeat voitot myös haihtuvat nopeasti ja yleensä hyvin dramaattisesti. Tee siis mielestäsi oikeita asioita. Epäonnistuessasikin voit ainakin todeta yrittäneesi toimia parhaasi mukaan.

Kirjoittaja

Chief Executive Officer

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.