Miten pääset huipulle markkinoinnissa, elämässä ja kallioseinällä?

Olipa kyseessä sitten kallioseinän kiipeäminen, henkilökohtaisen kasvun tavoittelu tai liiketoiminnan kehitys digitaalisen markkinoinnin avulla, huipulle harvemmin pääsee sattumanvaraisin toimenpitein ja täysin tuurin siivittämänä.

Olen itse saanut kiivetä kohti huippua kaikilla näillä osa-alueilla. Välillä tullut rytisten alas, toisinaan päässyt tavoitteisiin ja osassa vielä matkalla.

Uhkaavalta tuntuvia huippuja kohti on kiivetty esimerkiksi siinä vaiheessa, kun siirryin suoraan koulun penkiltä kansainvälisen B2B-kaupankäyntialustan markkinoinnista vastaamaan.

Tai siinä vaiheessa, kun siirryin yrittäjäksi, rahoituksenani vain viimeisen kuun palkka ja luottokortin tonnin luottoraja.

Sekä niinä useina kertoina, kun asiakasyrityksillä on suuret tavoitteet siitä, miten he pääsevät digimarkkinoinnilla kasvamaan maailmanmarkkinoilla ja kutsuvat yritykseni heitä siinä auttamaan.

Joskus edessä on konkreettisia huippuja, kun päätän kiivetä oikeaa kallionseinää, joka tekee kaikkensa estääkseen onnistumiseni.

10 ASKELTA DIGITAALISEN MARKKINOINNIN HUIPULLE

Kaikki yllä olevista ovat pelottavia, hauskoja ja haastavia kokemuksia. Niissä myös piilee selkeät askeleet, joiden avulla sinä voit esimerkiksi toteuttaa digitaalista markkinointia, joka kasvattaa yritystäsi.

1. Pysähdy ja suunnittele

Määritä tavoitteesi ja paras reitti sinne. Mieti mahdollisia ongelmakohtia, suunnittele, miten mittaat menestystäsi ja miltä lopputulos näyttää. Ilman tätä saatat tarpoa katse varpaissa samaa kehää ilman mitään tuloksia.

Suunnittelu vie aikaa, jonka tulet säästämään myöhemmin moninkertaisesti.

2. Valitse oikeat työkalut

Vältä työkalukiimaa äläkä tartu kaikkeen kiiltävään. Esimerkiksi digitaalisessa markkinoinnissa on hauska valjastaa käyttöön kasa “ilmaisia” työkaluja.

Kuten liian täydessä repussa, myös markkinoinnissa ne syövät resursseja ja heikentävät pahimmillaan kokonaissuoritusta.

3. Ryhdy toimeen

Jossain vaiheessa suunnittelu saa riittää. Maailman suurimmat johtajatkin ovat jossain vaiheessa todenneet kaiken mahdollisen olevan tehty ja ajan olevan kypsä aloittaa tekeminen.

Kaikkea, mitä et voi suunnitella, tulee kokeilla ja testata.

4. Keskity siihen, mitä on nyt edessäsi ja tee se mahdollisimman hyvin

Jos alussa taivasteltiin ja maalattiin isolla pensselillä, niin tässä keskitytään vain toteuttamaan jokainen osa-alue mahdollisimman hyvin.

Jokainen liike, jokainen kampanja ja jokainen kauppa tehdään täydellä palolla harkiten ja taidolla. Kuten kokki, jonka menestys mitataan vain viimeisimmän aterian perusteella.

5. Ole valmis epäonnistumaan ja vaihtamaan suuntaa

Suunnitelmat eivät aina mene, kuten niiden alunperin piti. Riskejä minimoidaan ja yllätyksiin varaudutaan, mutta takapakkia voi aina tulla.

Voit todeta olleesi väärässä suunnitelmassasi ja se on okei. Opi siitä, muuta suuntaa ja jatka kohti huippua. Jos jokin markkinointitoimenpide ei toimi, lopeta se.

6. Älä pelästy, jos se on rankkaa

Mitä lyhyemmän reitin valitset huipulle, sitä jyrkempi ja raskaampi se yleensä on. Joskus jopa mahdoton. Rankin reitti ei ole ainoa valinta, vaan se on päätös.

Toinen haluaa kasvattaa yrityksensä tiettyyn pisteeseen vuodessa siinä, missä toinen kymmenessä. Se on päätös.

7. Muista, että ensimmäisenä oleminen on aina rankinta, mutta palkitsevinta

Tiedätkö sen pitkän A:n, joka tulee suustasi, kun joku näyttää, miten tehdä asia, jonka kanssa olet jo pitkään paininut?

Se johtuu siitä, että toistaminen on helppoa siinä, missä ensimmäisenä oleminen on aina rankempaa. Toisaalta ensimmäisenä olossa on se hyvä puoli, että olet ensimmäinen huipulla.

8. Totea lopputulos ja saavutettu tavoite

Winston Churchill tiivistää tämän hienosti: ”However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results. Vuorikiipeilijä ei laske menestystä sillä, kuinka monta metriä nousi tai montako päivää siinä meni. Markkinoija ei katso mainosnäyttöjä tai klikkejä. Yrittäjä ei laske tulokseksi, kuinka monta tuntia tuli tehtyä työtä.

He kaikki katsovat lopputilannetta ja kysyvät, pääsinkö siihen tulokseen, mihin oli tarkoitus. Sen toteaminen ei vaadi aina hienoja mittareita, vaan se on usein helppoa: kasvoiko asiakaskanta, olenko huipulla ja teimmekö voittoa.

9. Huipulla ei ole pakko olla yksin

Kukaan ei pakota sinua menemään yksin kohti huippua. Ota mukaasi muita kumppaneita, joiden kanssa pääset tavoitteeseen. Saatat päästä perille hieman hitaammin, mutta paremmin. En ole vielä koskaan kenenkään kuullut sanovan: ”olisinpa tehnyt tämän asian yksin”.

10. Tämän listan lukeminen ei muuta vielä mitään

Tiedätkö, miksi listoja kirjoitetaan ja julkaistaan jatkuvasti? Koska ne toimivat. Omien mittausteni lisäksi monet muut ovat todenneet, että vaikka ihmiset väittävät etteivät pidä listoista, he kuitenkin lukevat niitä.
Tällainen lista on kuitenkin täysin hyödytön, jos nyt luet sen tekemättä mitään. Niin kaikki muutkin tekevät. Sinä voit olla kuitenkin erilainen. Sinä voit päästä huipulle.

Jos sinä olet se, joka näkee jo usvan keskellä seuraavan huipun, palaa kohtaan yksi ja ala hommiin. Ideat ilman toteutusta ovat unelmia ja niistä voi nauttia vaikka nousematta sängystä. Mutta sinä taidatkin olla sellainen, joka tekee niistä totta?

Inspiroidu lisää

Tämä blogi oli vain jäävuoren huippu. Puhun aiheesta syvemmin puheenvuorossani HUIPULLE-yritysseminaareissa ympäri Suomen. Katso, koska kiertue on sinun kaupungissasi.

Alkuperäinen kirjoitus on julkaistu Huipulle-sivustolla ja voit lukea sen täältä.

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly