Miten ajoittaa yrityksen markkinointi­toimenpiteet loma-aikana?

Lomalle lompsis ja markkinointi seis! Tai ei ehkä ihan niinkään. Miten teidän yrityksessänne on hoidettu markkinointi loma-aikoina? Valmistaudutteko kesään markkinointibudjetin pienennyksillä tai jopa rahahanat kiinni laittamalla? Vai toimitteko päinvastoin ja jatkatte markkinointia normaalista tai jopa lisäpanostuksin ihmisten loma-ajan lisääntyneen ruutuajan ansiosta? Asia on varmasti hyvin toimialariippuvaista, mutta päätätte sitten lisätä tai pienentää markkinointipanostuksianne, kannattaisi se tehdä suunnitelmallisesti.

Ennakoi ja ota vuosikello avuksi markkinointibudjetin jakamisessa koko vuodelle

Markkinoinnin vuosikello auttaa suunnittelemaan tulevan vuoden markkinointia yleispiirteittäin sekä huomioimaan erityisesti tärkeimmät juhlapyhät ja tempaukset. Yleisesti vuosikello kannattaa rakentaa jo vuoden alussa, mutta jos jostain syystä yrityksellänne ei ole tällä hetkellä markkinoinnin vuosikelloa käytössä, ei vielä ole liian myöhäistä suunnitella sitä loppuvuodelle. Googlettemalla löytyy monenlaisia pohjia vuosikellon suunnitteluun.

Vuosikello on oiva työkalu säännöllisyyden turvaamiseksi ja markkinointitoimenpiteiden pitkän tähtäimen suunnitteluun. Sen avulla pystyt ennakoimaan ei-yllättävät kaudet ja jakamaan resurssit järkevästi koko vuodelle. Näin vältyt paniikinomaisilta markkinointikampanjoiden kyhäilyltä viikkoa ennen h-hetkeä ja voit käyttää aikasi viisaammin ja säästyä harmailta hiuksilta.

Ajoita toimenpiteet lomasi ajaksi

Jos vuosikello on jo hallussa ja suunnittelet loma-aikasi markkinoinnin toimenpiteitä, ota kaikki irti alustojen eri ominaisuuksista. Esimerkiksi sosiaalisen median työkalut mahdollistavat vaivattoman toimenpiteiden ajoittamisen lomiesi ajaksi. Ajasta postaukset helposti automaattisesti julkaistaviksi, markkinointikampanjat alkaviksi tai loppuviksi, ja rajaa budjetti niin, etteivät kampanjabudjetit pauku lomasi aikana.

Kuten kirjoituksen alussa totesin, toiminnot ovat hyvin toimialakohtaisia ja ihmisten sosiaalisen median käyttäminen riippuu täysin henkilöstä. On kuitenkin varmaa, että kun toimenpiteet on suunniteltu hyvin ennen lomia, on lomalle huomattavasti mukavampi lähteä ja töihin palata takaisin.

Hyvää lomanodotusta niille, joilla se on vielä edessä ja rentouttavaa lomaa niille, jotka sitä nyt viettävät. Toimeliasta loppukesää niille, jotka ovat jo palailleet työpariin lomien jälkeen!

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly