Mitä suklaamunat opettavat markkinoinnista?

Pääasiäinen tuo mukanaan monia asioita, jotka lämmittävät ihmisten mieltä. Harva asia on kuitenkin niin integroitunut tähän juhlaan kuin uuden alkua peilaavat kauppojen hyllyjä notkuttavat suklaamunat. Jotta pääsiäislomillakaan et pääsisi unohtamaan markkinointia, haluan saada sinut ajattelemaan, miten erilaiset suklaamunat kuvaavat markkinointia.

Täytesuklaamunat

Täytesuklaamunat ovat selkeä esimerkki tuotemarkkinoinnista. Purressasi kuoreen eli testatessasi esimerkiksi tuotetta kaupassa koet jo, miltä se tulee käytössäsi tuntumaan. Markkinoinnin kuori vastaa hyödykkeen sisältöä täsmällisesti. Tämähän onkin optimaalinen tilanne, koska saat sitä mitä tilaat.

Mignon-munat

Aah Mignon-muna! Tuo aterianveroinen herkku vaatimattomissa kuorissaan. Teknisestihän nämä eivät ole suklaamunia, koska niissä oleva massa ei sisällä riittävästi suklaata, mutta voinemme tämän kerran määritelmässä luistaa. Tämä yksilö kiteyttää hyvin usein suomalaisessakin liiketoiminnassa nähtyä ”Hyvä tuote, huono markkinointi” -konseptia. Päältäpäin katsoen se on tylsä ja aivan perinteinen kananmuna. Päästyäsi tämän vaatimattoman kuoren läpi tajuat kuitenkin, että hankintasi oli niin paljon enemmän kuin olisit osannutkaan kuvitella. Teit niin sanotun löydön. Vastakohtana tälle olisi esimerkki ylihypetetystä tuotteesta, joka on todellisuudessa huono eli suklaakuorinen pääasiäismuna, jonka sisällä on raaka valkuainen ja keltuainen.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Yllätysmunat

Yllätysmunat, kuten Kinderit, Röllit ja vastaavat; ovat esimerkkejä palveluiden markkinoinnista. Sinulle myydään herkullinen markkinoinnin kuori, kerrotaan kuinka hyödyke tulee sinua ilahduttamaan ja mitä hienoja asioita muut ovat siitä saaneet. Palvelutapahtumat niin kuluttaja- kuin yritysmaailmassakin ovat useimmiten yksilöllisiä ja niiden onnistumiseen vaikuttavat sekä tuottaja että vastaanottaja. Joskus saat mitä upeimman koottavan härpäkkeen sateenkaaren väreissä, kun taas toisinaan sinulle tulee pyyhekumi, jossa on surullinen hymiö. Toisaalta itsehän päätät, oliko saamasi yllätys hyvä.

Seuraavat askelmerkit

Kun pyhiä edeltävät kiireet on saatu pois alta, voitkin mennä hyvillä mielin hakemaan lähikaupasta erilaisia suklaamunia toimistolle ja pitää herkullisen markkinointi-workshopin.

Mikä suklaamuna sinun yrityksesi markkinointi on ja voisiko siitä tehdä sellaisen yllätysmunan, jossa jokainen yllätys olisi juuri asiakkaallesi oikea ja iloinen?

 

Juha Pihkakoski

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.