Mitä on link tracking ja miten voit markkinoijana siitä hyötyä

Linkkien seuranta on hyvä tapa viedä markkinoinnin analytiikan kerääminen seuraavalle tasolle. Sitä tekevät oikeastaan kaikki, mutta mitä se on?

Vaikka linkkiseurannasta puhutaan usein Google Analyticsin yhteydessä, ei kyseessä ole pelkästään siihen liittyvä työkalu. Linkkiseuranta perustuu teknisesti siihen, että URL-osoitteeseen lisätään tiettyjä parametrejä, jotka antavat analytiikkaohjelmistolle lisätietoa linkistä.

Mikä on utm-linkki?

Olet varmasti nähnyt internetissä navigoidessa selaimen osoiterivillä tällaisia linkkejä:

https://www.aboad.fi/?utm_source=email&utm_medium=uutiskirje8&utm_campaign=syyskampanja

Näyttää äkkiseltään monimutkaiselta, mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan siinä on kaksi erillistä osaa. Osoitteen alussa on tuttu www-alkuinen ja fi-päätteinen osoite. Sen jälkeen ?-merkillä kerrotaan, että varsinainen osoite päättyy, ja lisätyt tiedot alkavat.

Tuttu www-osoite: https://www.aboad.fi/
Linkistä kertovat lisätiedot: ?utm_source=email&utm_medium=uutiskirje8&utm_campaign=syyskampanja

Lisätieto-osakin on oikeastaan aika yksinkertainen. Ottamatta ?-merkkiä huomioon, on parametrit lueteltu yksi kerrallaan, ja eri parametrit on eroteltu &-merkillä. &-merkki yksinkertaisesti kertoo, että yksi parametri loppuu ja toinen alkaa. Yksi parametri on siis esimerkiksi utm_source=email. Tämä kertoo, että Linkin source-parametri on email.

Linkin parametrit:
1. utm_source=email
2. utm_medium=uutiskirje8
3. utm_campaign=syyskampanja

Google Analytics osaa hyödyntää utm-parametrejä ilman säätämistä. Edellä mainittuja parametrejä käyttämällä on siis mahdollista kertoa Google Analyticsille liikenteen lähteestä tietoja, jotka muuten asetettaisiin automaattisesti. Tätä voi esimerkiksi hyödyntää siten, että useaa kanavaa käyttävässä mainoskampanjassa voitaisiin asettaa utm_campaign-parametri samaksi, jolloin kaikista kanavista tuleva liikenne menee automaattisesti saman kampanjan alle Google Analyticsissa.

Työkalut apuun

Kaikkia utm-parametrejä ei ole helppoa muistaa, eikä utm-linkkien tekeminen ole äkkiseltään kovin helppoa hommaa. Onneksi sitä varten on tehty ilmaisia työkaluja. Paras esimerkki näistä on Googlen oma työkalu: https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder/

Sivulla olevaan lomakkeeseen tarvitsee vain syöttää alkuperäinen URL-osoite, minkä jälkeen source, medium ja campaign sekä muut tarvittavat parametrit omiin kenttiinsä. Ohjelma sitten rakentaa valmiin utm-linkin käyttöä varten. Sivulla on myös selitteet käytettävistä utm-parametreistä.

Tee linkeistä houkuttelevampia

Utm-linkeistä tulee valitettavan usein pitkiä ja rumia, eivätkä kaikki käyttäjät välttämättä pysty luottamaan ”outoon” linkkiin. Onneksi tähänkin on ratkaisu, ja se on linkinlyhentäjä. Edellä mainitulla työkalulla sekin on mahdollista, mutta tähän tarkoitukseen voit käyttää mitä tahansa linkinlyhennykseen tarkoitettua ohjelmistoa.

Testaa, testaa, testaa

Lopuksi on syytä vielä tarkistaa, että lopullinen osoite toimii. Tämän voit tehdä varsin helposti. Avaa ensin Google Analyticsin Reaaliaikainen raportti. Seuraavaksi avaa luomasi seurantalinkki selaimessa. Jos kaikki meni hyvin, reaaliaikaisessa raportissa pitäisi näkyä seurantalinkkiisi valitsemat tiedot.

Ai niin. Jos mietit, mitä utm tarkoittaa, tulevat kirjaimet sanoista Urchin Tracking Module.

Tässä vielä lyhyt muistilista:

1. Päätä, mitä tietoja haluat linkin lähteestä antaa (yleensä source, medium, campaign)
2. Täytä sivun osoite sekä lisätiedot URL-osoitteen rakentajaan
3. Tarkista Google Analyticsin reaaliaikaisella raportilla, että linkki toimii

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly