Mitä olisin halunnut tietää, kun aloitin ensimmäisessä markkinoinnin roolissani

Työskentelen nyt seitsemättä vuotta digitaalisen markkinoinnin parissa. Omien laskelmien mukaan, ottaen huomioon kuinka intohimoisesti tätä on normaalien toimistotuntien ulkopuolella tehty iltaisin, viikonloppuisin ja öisin, taitaa verrannollinen kokemus ylittää reilusti 10 vuotta.

Itsekin olen ollut joskus ensimmäisessä markkinoinnin työssäni. Ensimmäisessä alan työssäni tipahdin sen verran isoihin saappaisiin, että “perinteisesti” sen eteen olisi saanut tahkota pari vuotta uraa alle. Joku kuitenkin näki potentiaalin, olin oikeassa paikassa ja vähän kävi tuurikin. Näin päädyin aloittamaan melko hyviltä paikoilta ja kipuamaan eteenpäin. Miljoonat tuntuivat pieniltä rahoilta ja kansainvälinen bisnes oli perusolettamus.

Kokemuksesta oppia tuleville markkinoijille

Nykyisin, kun käyn esimerkiksi entisessä opinahjossani puhumassa markkinoinnin opiskelijoille, mietin usein muutamia yksinkertaiselta tuntuvia asioita. Nämä asiat ymmärtämällä olisin tehnyt omastakin urastani helpomman ensimmäisestä työpäivästä alkaen. Vähän jopa irvistelen, kun muistelen tilanteita, joissa näiden tietäminen ja erityisesti soveltaminen olisi ollut tärkeää.

Tässä blogissa haluan tuoda nuo opit tuleville ja miksei jo nykyisillekin markkinoijille esille sellaisessa muodossa, että he eivät vain pääse ymmärtämään, vaan myös soveltamaan näitä perusjuttuja. En puhu markkinoinnin teknologiasta, teoriasta, tai muustakaan sellaisesta. Puhun perustavaa laatua olevista ajatusmalleista, jotka kestävät läpi ajan ja tekevät urasta helpompaa.

1. Liiketoiminnan kolme tavoitetta ohjaavat kaikkea

Jos ymmärrät, että liiketoiminnalla ja sen johdolla on kolme tehtävää, osaat luoda omat suunnitelmasi parhaiten tukemaan sitä.

Nuo tehtävät ovat:

  • voittojen maksimointi
  • strategisen tavoitteet edistäminen
  • ja tappioiden minimointi

Markkinoijana on syytä olla viemässä ensimmäistä kahta eteenpäin tai sinusta tulee todennäköisesti minimoitava kuluerä. Sinulle ei näytetä ovea, mutta budjettisi heitetään menemään ensimmäisenä, kun ajat ovat taloudellisesti haastavia.

Tämän ymmärtäminen kirkastaa myös sitä, että markkinointia ei tehdä vain siksi, että se on kivaa tai täyttää sisäistä luovaa intohimoasi. Se on yrityksen tulosvastuullinen toiminto.

2. Esimiestäsi ei todennäköisesti kiinnosta, miten saat tuloksia aikaan, kunhan saat

Kaikenlaisia markkinointihimmeleitä on rakennettu vuosien varrella. Osa niistä on kuollut monimutkaisuuteensa, osa on toiminut ja osa on perustunut aivan vääriin olettamuksiin. Kaikkiin niihin on kuitenkin käytetty paljon aikaa, jotta on saatu hienolta vaikuttava suunnitelma kasaan johdolle esiteltäväksi.

Loppujen lopuksi ketään ei kiinnosta, pääsetkö tavoitteeseen maagisella markkinointihimmelillä vai yksinkertaisella ratkaisulla. Tärkeintä on se, että pääset lopputavoitteeseen ja että sinulla on jonkinlainen suunnitelma siihen pääsemiseen. Yksinkertaisuus on kaunista.

3. Kukaan ei tiedä täysin, mitä tapahtuu maailmassa

Netflixin entinen Chief Talent Officer Patty McCord totesi eräässä haastattelussa, että yrityksen johdolla ei ollut mitään hajua, mitä tuleman pitää, kun työntekijät kyselivät. He vain yrittivät tehdä parhaansa. Sama pätee hyvin pitkälti kaikessa liiketoiminnassa ja elämässä. Kukaan ei ole täysin tilanteen tasalla ja tiedä tulevaisuutta.

Uskalla haastaa muiden näkemyksiä, mutta ota kuitenkin oppia niiltä, joilla näkemystä on. Älä kulje laput silmillä, vaan ajattele itse. Saatat olla aivan oikeassa ainutlaatuisten ajatustesi kanssa. Niin itsekin usein olin, vaikka olin myös väärässä.

4. Epäonnistunut kokeilija on parempi kuin markkinoija, joka ei saa mitään aikaan

Paras tapa välttää epäonnistumista on olla tekemättä mitään. Se on myös paras tapa välttää minkään asian saavuttamista. Markkinoinnissa voi helposti käydä niin, että sinulla on niin monta vaihtoehtoa strategiaan, taktiikkaan, teknologiaan ja palveluntoimittajaan, että lamaannut, etkä tee mitään. Tässä on se ongelma, että sen lisäksi, että yritys menettää rahaa maksaessaan sinulle paralyysissasi palkkaa, se ei kasva ja sinusta uhkaa tulla karsittavaa tappiota

Tee jotain. Jos huomaat meneväsi väärään suuntaan, tee jotain muuta. Älä jää paikalleen.

5. Et pärjää yksin

Vaikka olisit ainoa markkinoija organisaatiossa, et voi olla ainoa, joka teillä ymmärtää ja on sitoutunut markkinointiin. Sinun pitää saada puolellesi mahdollisimman paljon ihmisiä, jotka ovat puolellasi ja ymmärtävät, miksi teet työtäsi. Markkinointi voidaan usein nähdä turhana menoeränä.

Olen kuitenkin huomannut, että jos ihmisille näytetään mitä ollaan tekemässä ja osoitetaan sen hyödyt sekä pyydetään mukaan auttamaan, he kyllä lämpenevät.

6. Keep it simple, get shit done, and get it shipped

Mitä pidemmälle uraani pääsen, sitä enemmän ymmärrän, että yksinkertaisuus toimii. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö voisi olla monimutkaisia ratkaisuja haasteisiin, mutta niistäkin pitäisi tehdä mahdollisimman yksinkertaisia. Silloin ne on helppo viestiä muille, mitata menestystä ja oikeasti ymmärtää, mitä on tekemässä.

Lisäksi, mitä ikinä olet tekemässä, pitää saada suunnitelmasta toteutukseen tai se on turhaa. Työ pitää tehdä mahdollisimman valmiiksi, mahdollisimman ripeästi ja pistää maailmalle. Huonoa laatua ei saa hyväksyä, mutta perfektionismi tappaa suorituskyvyn.

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly