Mitä odottaa vuodelta 2021?

Vuosi 2020 on ollut monella tavalla erikoinen. Markkinoijille se on tuonut uudenlaisia haasteita esimerkiksi mainonnan kohdistamisen ja uusien kulutustapojen osalta. Vaikka monet digitaalisen markkinoinnin totuudet ovat tänäkin vuonna pitäneet paikkansa, ovat jotkin perusasiat menneet täysin uusiksi. Etätyö on tullut jäädäkseen, ruuan kotiinkuljetus on kasvanut entisestään ja verkkokaupasta on tullut itsestäänselvyys. Suurin muutos on tapahtunut ihmisten asenteissa etätoimintoja kohtaan.

Yrityksille vuosi 2020  on tuonut haasteita ja vaikeuksia muutenkin kuin pelkästään markkinoinnin osalta. Monet ovat joutuneet lyömään lappua luukulle ja onnekkaimmat ovat pärjänneet tekemällä muutoksia yrityksen kulurakenteisiin. Myös kehityshankkeita on toteutettu ennennäkemättömällä tahdilla.

Vuoden 2021 alkaessa maailma on hyvin erilainen kuin se oli vuosi sitten. Olemme todistaneet sen, että ennustukset pitävät paikkansa vain silloin, kun ne ovat jokseenkin ennalta arvattavissa. Tämä ei koske tietenkään oikeita ennustajia, vaan pelkästään kaltaisiani tavallisia pulliaisia. Ensi vuotta on erityisen vaikea ennustaa, mutta sitä ovat monet jo yrittäneet. Tässä omat odotukseni tulevalle vuodelle.

1. Yksityisyys

Yksityisyyys, evästeet, käyttäjien seuranta ja muut vastaavat aiheet ovat puhuttaneet jo pitkään. Yleensä uutisissa esiintyvät isot nimet, kuten Facebook, Google ja Apple. Eikä syyttä, nämä maailman isoimpiin kuuluvat yritykset dominoivat keskustelua ihmisten yksityisyydestä. Apple erityisesti on ottanut vahvaa roolia yksityisyyden puolestapuhujana, mikä on saanut paljon kannatusta. Esimerkiksi Firefox-selainta kehittävä Mozilla on todennut Applen lähestymistavan hyväksi ja tarpeelliseksi. Vastapuolella taas mainosjätit, kuten Facebook ja Google, ovat selvästi yksityisyyttä vahvistavia toimenpiteitä ja ominaisuuksia vastaan. Nähtäväksi jää, millä tavalla Applen uusimpiin seurantaa rajoittaviin toimenpiteisiinsä suhtaudutaan.

Google on alkanut kehittää GA4-päivityksen yhteydessä evästeetöntä ja monikanavaista seurantaa, mitä onkin mielenkiintoista seurata. Ylipäätään käyttäjien seuraaminen tulee kokemaan muutoksia, ja luultavasti myös monet yksityisyyttä tukevat anonyymiyteen perustuvat analytiikka-alustat tulevat kasvamaan. Esimerkiksi Matomo tulee varmasti olemaan yhä käytetympi vaihtoehto Googlen tarjoamille analytiikan työkaluille.

2. Etätyö/verkkokauppa

Kulunut vuosi on vahvistanut verkkokauppaa ja tehnyt etätyöstä arkipäivää. Voisi sanoa, että se on ollut etämyynnin vuosi niin yritys- kuin kuluttajapuolellakin. Uudet toimintatavat ovat tulleet jäädäkseen, joten on mielenkiintoista nähdä, onko vanhaan normaaliin enää paluuta. Osa yrityksistä on käyttänyt muuttuneen tilanteen hyödyllisesti ja muuttanut fokustaan etätoimintojen kehitykseen. Siitä on varmasti etua, vaikka pandemiatilanne selkiäisikin.

Uusien toimijoiden voi olla vaikea lähteä peliin mukaan, mutta ennakkoluulottomasti se voi onnistua. Etämyynnin ja -markkinoinnin suhteen on tänä vuonna tehty valtavaa kehitystyötä, ja aloittavan yrityksen onkin etätyö otettava suoraan ytimeensä jo aloittaessaan. Kun organisaation rakentaa joustavaksi jo alusta pitäen, on jatkossa helpompi myös skaalata toimintaa, kun se kasvaa.

3. Mainosjättien valta-asema

Googlen ja Facebookin valta-asema on puhuttanut maailmalla jo tovin, ja hyvin mahdollisesti yritysten toimintaa tullaan rajoittamaan tai organisoimaan uudelleen. Monen mielestä alan jättiläiset ovat haalineet itselleen liikaa valtaa, vaikuttaen vahvasti jopa vaalituloksiin. Myös mainittujen yhtiöiden hajauttamista on väläytelty, mutta se tulee joka tapauksessa olemaan pitkä prosessi, eikä siitäkään huolimatta välttämättä muuta mitään. Tapahtuipa tässä mitä tahansa, uutta keskustelua varmasti tulee heräämään, minkä myötä myös yleinen tietoisuus kasvaa.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly