“Mitä markkinointikanavia meidän kannattaisi käyttää?”

Mitä markkinointikanavia meidän kannattaisi käyttää? Kilpailijat tekevät hakusanamainontaa, pitäisikö meidänkin? Entä minkälaisia sisältöjä meidän kannattaisi luoda?

Näihin kysymyksiin törmään usein kun keskustelen inhouse-markkinoijien kanssa, joten et ole ainoa, joka näitä miettii.

Saatoin jossain määrin huijata sinut lukemaan tätä blogia. Jos mietit, mitä markkinointikanavia teidän kannattaisi käyttää, peruuta ensin takaisin lähtöruutuun. Kun tiedät, mitä haluat saada aikaan markkinoinnilla, kanavavalinnatkin tulevat kyllä sieltä.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Mieti ensin mitä haluat saada aikaan markkinoinnilla

Aloita markkinoinnin suunnittelu yrityksen liiketoimintatavoitteista. Kun tavoite on tiedossa, voidaan markkinointi suunnitella tukemaan tätä tavoitetta.

Jos liiketoimintatavoitteena on karsia kuluja, mieti, voitko vaikka automatisoida jotain kustannustehokkaasti. Tätä varten ei tarvita välttämättä sitä markkinoiden kalleinta automaatioalustaa.

Jos liiketoimintatavoitteena on tavoittaa uudella konseptilla tai tuotteella mahdollisimman laaja yleisö ennen kilpailijoita, testaa eri kanavia ja karsi toimimattomat pois.

Tästä päästäänkin lean-markkinointiin.

Lean-markkinoinnin tarkoituksena on oppia ketterästi markkinoinnista. Lean-markkinointi auttaa ymmärtämään, mitkä asiat (esimerkiksi kanavat) toimivat ja mitkä eivät. Tällöin kanavavalinnat eivät perustu arvauksiin vaan analytiikkaan. Usein näemme selkeitä eroja kanavien välillä jo kuukauden testauksen jälkeen.

Älä unohda markkinointisuppiloa

Kun mietit kanavavalintoja, sijoita eri kanavat markkinointisuppilon loogisiin vaiheisiin. Missä käyttäjä haluaa kohdata mainontaasi ensimmäistä kertaa ja missä taas uudelleenmarkkinointi tuntuu miellyttävämmältä? Mieti, onko käyttäjä välttämättä ostohousut jalassa esimerkiksi selaillessaan Instagramia tai lukiessaan Jodelista Temptation Islandin juonipaljastuksia. Sopisiko ostotapahtumaan kehottava markkinointi sittenkin johonkin muualle?

Muista tässäkin lean-markkinoinnin periaate: suunnittele, toteuta, mittaa, analysoi ja kehitä analytiikan pohjalta.

Jäikö jokin mietityttämään tai kaipaatko sparrailua? Laita viestiä alla olevalla yhteydenottolomakkeella, niin vastaamme kysymyksiisi.

 

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.