Mistä lähteä liikkeelle digitaalisessa markkinoinnissa 2018?

Tämä kirjoitus on osa kokeilua, jossa kirjoitan seuraavat blogipostaukset alusta asti julkisena. Jos haluat varmistaa, että pääset seuraamaan prosessia, käy seuraamassa allekirjoittanutta esimerkiksi LinkedInissä.

Vuosi 2018 ja kaikki markkinointi on täyttä digiä. Vai onko? Kaikenkokoisista yrityksistä löytyy sellaisia, joissa digitaalinen markkinointi ei ole saavuttanut sitä tilaa, missä se voisi tänä vuonna olla.

Tämä ei tarkoita, etteikö digitaalista markkinointia olisi ollenkaan tehty. Sitä ei vain välttämättä ole otettu ydinosaksi markkinoinnin, myynnin tai johtamisen repertuaaria. Sitä ei ole otettu tosissaan.

Missä kohtaa kannattaa miettiä, mistä lähteä liikkeelle?

Jos tunnistat yrityksesi oheisesta kuvauksesta, kysymys ei ole niinkään se, minkälaisen markkinoinnin automaation teknologian tai ohjelmallisen ostamisen alustan tarvitset, vaan mistä lähteä liikkeelle.

Kysymys voi myös olla ajankohtainen vaiheessa, jossa teknologiaa on jo käytössä, mutta koko paketti tuntuu sekavalta, siiloutuneelta ja sen tuottavuutta on hankala todistella. Kaikkea siis tapahtuu, mutta et saa käsitystä, onko se viemässä toimintaanne oikeaan suuntaan.

Mistä lähteä liikkeelle?

Oli digitaaliseen markkinointiin käytetty rahaa tai vasta suunniteltu sen käyttämistä (ja se halutaan tehdä oikein), pitää tietää, mistä lähteä liikkeelle.

“Markkinoidaan Facebookissa, koska kilpailijat ovat siellä” tai “hankitaan teknologia X, koska tuttu sanoi, että se on kova juttu”, ovat fraaseja, joilla korvataan suunnittelu useammin kuin haluamme myöntää. Ei kuitenkaan anneta periksi työkalukiimalle, vaan hoidetaan perusasiat ensin kuntoon.

1. Nykyisestä tilanteesta

Jos haluat tehdä sen kuuluisan ryhtiliikkeen ja elää terveellisesti, ei sinun kannata lähteä suunnittelemaan monimutkaista ja raskasta treeniä sekä sen päälle pelkkää kanaa ja riisiä.

Tällainen tarpeeton ylilyönti voi tuntua vaikuttavalta, mutta tekee asioista liian monimutkaisia. Tarkoituksena on saada sinut liikkumaan enemmän ja säännöllisemmin. Ehkä jopa jättämään huonolaatuista ruokaa pois. Tällä tavoin pohja saadaan vahvaksi ja sen päälle on helppo rakentaa uutta. Jatkuvat parannukset nykytilaan toimivat parhaiten.

Tämä ei ole fitnessblogi, joten mennään asiaan: Yllä mainittu logiikka pätee myös yritysten digitaalisessa markkinoinnissa. Älä mieti tekoälyn etuja markkinoinnissasi ennen kuin on selvää, mitä oikeasti haluat tehdä.

Aloita tästä

Mieti, mitä yrityksesi tekee nyt:

  • Missä kohtaat asiakkaasi ensimmäisen kerran?
  • Miten vakuutat hänet asiakkuuteen?
  • Miten ylläpidät asiakkuutta?
  • Mitä kanavia käytät näihin toimintoihin nyt (digitaaliset ja offline-kanavat)?
Markkinointisuppilo työkaluna

Kun sinulla on käsitys siitä, miten yrityksesi tekee asioita nyt, mieti mitä on tarpeellista tehostaa tai korjata. Vasta sen jälkeen voit siirtyä miettimään, voiko digitaalinen markkinointi auttaa tässä.

2. Lopputavoitteesta

Yritykselläsi on jokin lyhyen tai pitkän aikavälin strateginen tavoite, mihin markkinointi voi vastata. Se ei ole yleensä vain myynnin tukeminen tai liidien hankinta.

Kun sinulla on tiedossa määränpää, johon haluat, voit oikeasti miettiä tietä, joka sinne vie. Lopputavoitteet voivat olla esimerkiksi:

  • Asiakaspoistuman minimointi
  • Kannattavuuden parannus
  • Myynnin tai markkinoinnin toimintojen automatisoinnin kautta saatava resurssisäästö
  • Asiakkuuksien määrän kasvu
  • Ostoprosessin nopeuttaminen

Lopputavoite on tärkeä tietää myös ostaessasi palveluita markkinoinnin palveluntarjoajilta. Kun osaat sanoa ostovaiheessa, mitä yrityksesi tavoittelee liiketoiminnan puolelta, ovat lähtökohdat paremmat kuin se, että tilaat “Facebook-mainoksia”. Tulet kyllä saamaan mainokset, mutta tietämättä lopputavoitetta, tulee niistä tehottomia.

Lopputavoite auttaa sinua myös mittaamaan toimintojen kannattavuutta ja toimivuutta. Siinä vaiheessa, kun edessäsi on CTR, CPM, CPC, ROAS, ROI ja kaikki muut kolmikirjaimiset termit, lopputavoite pitää pysyä kirkkaana. Loppujen lopuksi mitataan, saatiinko aikaan se haluttu parannus: nopeutuiko ostoprosessi tai vähenikö asiakaspoistuma?

3. Yksinkertaisesta

Lähde liikkeelle yksinkertaisesta ja rakenna sen päälle. Suunnittele ensin ja ota sitten suunnitelman mukaan esimerkiksi yksi lopputavoite tähtäimeen ja yksi ratkaisu tai kanava sen saavuttamiseen.

Kun puhutaan digitaalisesta markkinoinnista ja mitä se voi tehdä liiketoiminnallesi, innostutaan usein tekemään monimutkaisia suunnitelmia ja suoranaisia markkinointihimmeleitä. Yksinkertaisuus ei ole vain kaunista, vaan toimivaa. Pidä asiat yksinkertaisena, lähde pienestä liikkeelle ja rakenna sen päälle.

Aloita yhdestä kanavasta ja A/B-testaa eri asioita. Laajenna nopeasti ja vertaa tuloksia aikaisempiin. Tiputa pois asioita, toimintoja tai kanavia, jotka eivät toimi.

Vuosi vuodelta markkinoinnin parissa toimiessa oppii tekemään asioita yksinkertaisemmin ja useimmiten myös paremmin lopputuloksin.

“Kiva lista, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä?”

Jos et jaksanut lukea ajatuksella koko listaa läpi tai haluat vain muuten kerrata, otetaan vielä kerran, niin että piippuhyllyllekin kuuluu.

Tämä voi vaikuttaa jopa turhankin yksinkertaistetulta ja saatat haluta monimutkaistaa sitä – älä turhaan. Digitaalinen markkinointi ei ole rakettitiedettä ja se vaikuttaa usein uhkaavalta vain johtuen sekavasta työkalu-, kanava- ja terminologiakirjosta.

Katso, miten yrityksesi liiketoiminnan kehitys (myynti, markkinointi ja vastaavat) toimivat nyt. Mieti, mitä haluaisit siinä korjata tai parantaa ja hanki tietoa, voisiko digitaalinen markkinointi auttaa. Etsi aina mahdollisimman helppoja ratkaisuja lopputulokseen. Itse pidän Tim Ferrissin fraasia mielessäni: “What would this look like if it were easy?”.

Jäikö vielä kysyttävää? Laita viestiä, vaikka LinkedInissä, niin saat helpoiten vastauksen.

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly