Miksi vaikeimpina aikoina leikkausten ei tulisi kohdistua ensimmäisenä markkinointiin?

Tiukempien aikojen koetellessa niin pieniä kuin suurempiakin yrityksiä, leikkauksia on tehtävä ja tulevaan varauduttava. Näitä leikkauksia suunniteltaessa markkinointi on yleensä listan kärkipäässä, mutta markkinoinnin ei kuitenkaan tulisi olla ilmiselvä leikkauskohde. Alle on koottu muutamia ajatuksia, jotka saattavat muuttaa suhtautumistasi markkinointibudjetin pienentämisestä.

Markkinoinnin tehtävä on luoda kannattavia suhteita

Markkinoinnin vaikutukset eivät ole välittömiä, vaan tulokset ovat nähtävissä vasta tulevaisuudessa, mikä saattaa myös luoda sen mielikuvan, että markkinointi on sopiva ensimmäinen leikkauskohde. Markkinoinnista on joissain tapauksissa myös suhteellisen helppoa säästää rahaa – senkun klikkaat alustoilta mainokset pois päältä ja pysäytät pyörivät kampanjat.

Vaikka markkinoinnista leikkaaminen hetkellisesti loisikin säästöjä, saattaa se koitua kohtaloksi pidemmällä aikavälillä. Ethän vaikeina aikoina karsi myynnistäkään ensimmäisenä, sillä muutoin yritykseen virtaava rahavirta tyrehtyisi lopulta kokonaan. Samanlainen vertaus sopii markkinointiin. Markkinoinnin tavoitteena on luoda suhteita, jotka ovat pohja kannattaville, pitkäkestoisille asiakkuuksille ja loppupeleissä markkinoinnilla tähdätään kuitenkin myymään tuotteitasi/palveluitasi. Eräs kuvaus markkinoinnista on mielestäni osuva: Et voi olettaa lentokoneenkaan pysyvän ilmassa kovinkaan pitkään, jos sammutat moottorit.

Ilman myyntiä ja markkinointia ei ole tuloja, ja ilman tuloja ei ole kohta koko yritystä.

Markkinoinnin puute saattaa ajaa yrityksesi myös asemaan, jolloin markkinaosuutesi laskee muiden yritysten jatkaessa markkinointiaan normaalilla budjetilla tai jopa panostaen siihen vielä enemmän vaikeina aikoina. Markkinointiviestinnän keskeytyessä lojaaleimmat asiakkaat saattavat vielä ostaa yrityksesi tuotteita/palveluita, mutta miten uudet asiakkaat voisivat tietää yrityksestäsi? Ihmisten kuluttama ruutuaika on kasvanut poikkeustilassa, joten nyt on sinun tilaisuutesi ottaa siitä hyöty irti.

Kun karsimisen aika tulee, mitä tarkkailla?

Niinkuin muissakin liiketoiminnan alueissa, myös markkinoinnissa on löydettävissä tehottomia toimia, jolloin niitä voi ja pitääkin leikata. Jos markkinointisi ei tuota tulosta ja markkinointiin käytetyt rahat ovat vain unelma menneisyydessä, on aika tarkastella markkinoinnin toimintoja kriittisesti. Esimerkiksi ROI-lukua tarkastelemalla voit löytää kannattamattomat toimet ja voit optimoida ja tehostaa toimintaasi ilman, että tulokset kärsivät.

Hyödyntämämme lean-markkinoinnin prosessin yksi perusperiaate on hukan minimoiminen, jolla tarkoitamme turhien toimintojen ja työvaiheiden karsimista niin, että toiminta olisi mahdollisimman tehokasta sekä tuloksellista. Muuta viikko sitten järjestetyssä webinaarissa toimitusjohtajamme Juha kertoi lean-markkinoinnista ja sen hyödyntämisestä liiketoiminnassa. Jos sinua kiinnostaa toiminnan tehostaminen, käy kuuntelemassa webinaarinauhoite!

Kirjoittaja

Marketing Analyst

Jenna on Aboadin analytiikkataituri. Erityisesti numeerinen maailma kiehtoo häntä, on kyse sitten vapaa-aikana salilla nosteltavista painoista tai töissä pyöriteltävästä datasta.