Mikä on CTA (Call-To-Action)? | 70 toimintakehotetta ja miten niitä kannattaa käyttää

CTA (Call-To-Action) eli suomeksi toimintakehote on markkinoinnin työkalu, jonka tavoitteena on saada potentiaalinen asiakas kuljetettua markkinointisuppilon läpi ostavaksi asiakkaaksi. Se voi olla tekstin hyperlinkki, painike tai pelkkä teksti ilman linkkiä. CTA voi olla lyhyt ja ytimekäs (Tilaa nyt) tai pidempi ja kuvaileva (Tilaa nyt ja säästä 50%).

Ehkä useimmiten käsitteestä CTA tulee mieleen klikattava, usein värikäs painike, josta henkilö ohjautuu tekemään toivotun toiminnon, kuten tilaa blogin tai lisää tuotteen ostoskoriin verkkokaupassa. Statistan mukaan 90% suuryrityksistä oli CTA-painike käytössään verkkosivuillaan 2019.  

Toimintakehotteita löytyy laskeutumissivuilta, yhteydenottosivuilta, bannereista, mainoksista, blogeista ja oikeastaan mistä vain, missä tavoitteena on saada kävijä/lukija tekemään haluttu toiminto. 

Aseta tavoitteet, jotka haluat toimintakehotteella saavuttaa

Haluatko CTA:n avulla houkutella uutiskirjeen tai blogin tilaajia, rohkaista lataamaan liidimagneetin vai kasvattaa myyntiä? Toimintakehotteen tulee ohjata tavoitetta kohti. Suunnittele, mitä reittiä toivot kävijän saapuvan klikkaamaan call-to-actionia.  

Käytä selkeitä kehotteita

Selkeyden vuoksi on hyvä olla yksi toimintakehote, jolla viedään käyttäjää eteenpäin.  Kovin montaa sanaa ei CTA:han kannata sisällyttää, jotta se pysyy selkeänä ja viesti välittyy helposti. Kerro lukijalle, mitä haluat hänen tekevän. 

Houkuttele lukija seuraamaan kehotettasi

Herätä uteliaisuus

Ihmiset ovat uteliaita. Ihmiset haluavat tietää, mitä tapahtuu, kun he klikkaavat. Esim. sana “Uusi” voi kiinnostaa. Tämä on jotain, mitä en ole ennen nähnyt. Mitähän se on? 

Kerro, miksi klikkaaminen kannattaa

Tule paremmaksi, kasvata myyntiäsi, opi lisää… 

CTA voi myös kertoa vierailijalle, mitä hänen tulee tehdä ja mitä hän saa vastineeksi. Oppiiko hän lisää, saako hyödyllisen tuotteen, kasvattaako myyntiä, säästää aikaa tai 50% hinnasta, pysyykö terveenä tai parantaa kuntoaan. 

Kerro lukijalle, mitä hän hyötyy siitä siitä, että seuraa toimintakehotettasi. Kirjoita CTA, joka keskittyy etuihin ja siihen, että mitä hyötyä on sen klikkaamisesta. Tunnista ja kuvaa ongelma ja tarjoa siihen ratkaisu.  

Yhdistä toimintakehote tarjoukseen

Tarjous, ilmainen toimitus, nopea toimitus, tarjoamasi takuu tai alennus voi olla hyvä lisä CTA:han.

Ehkä haluat houkutella lukijaa myös tarjoamalla bonuksen, kuten ilmaisen toimituksen. Voit tarjota myös ilmaista koekäyttöä, kuten 14- tai 30 päivän testijaksoa.

Rajoita etua

Toimi tänään, pian, nyt, nopeasti, ennen kuin, tarjous päättyy 30.8., tarjous on voimassa niin kauan kuin tavaraa riittää

Sanat, jotka kertovat tarjouksen rajoitetusta saatavuudesta voivat motivoida toimimaan nopeammin, on kyse sitten tarjouksesta, tilauksesta tai ostamisesta. 

Vetoa tunteisiin

Rationaaliset syyt saavat ihmiset toimimaan ,mutta joskus on hyvä pyrkiä vaikuttamaan myös tunteisiin. Sinulle kohdistaa kehotteen lukijalle henkilökohtaisesti. Joskus isot kirjaimet saattavat olla kokeilemisen arvoisia. Testaa NYT.

Testaa, mittaa ja optimoi

Aseta CTA-painike seurantaan. Testaa, mikä toimii paremmin ja mikä huonommin. 

Toimiiko paremmin hyperlinkki vai painike? Entä punainen vai sininen painike? Onko painikkeen paras pyöristetty vai kulmikas? Kannattaako se sijoittaa alas vai sivuun? 

Kun tiedät, mitkä asiat toimivat paremmin kuin toiset, optimoi niihin ja testaa mahdollisesti seuraavaa asiaa. Yleensä on hyvä, että painike erottuu muusta tekstistä ja herättää huomion. Mobiililaitteita varten on syytä olla helposti klikattava ja sopivan kokoinen painike.

Entä toimiiko konversiopolku vai tarvitseeko se parannuksia? 

Valitse tästä sopiva CTA

Aloita demokäyttö

Aloita käyttö

Aloita koekäyttö

Anna palautetta

Etsi

Hae mukaan

Hae nyt

Hanki käyttöoikeus

Hyödynnä tarjous

Hyväksy

Ilmoittaudu mukaan

Jaa

Jatka

Jätä arvostelu

Jätä soittopyyntö

Jätä viesti

Katso lisää

Katso nyt

Katso video

Käytä alekoodi

Kirjaudu

Klikkaa tästä

Kokeile ilmaiseksi

Kokeile nyt

Kuuntele nyt

Kyllä, kiitos

Kysy lisää

Kysy tarjousta

Lähetä

Lähetä lomake

Lähetä viesti

Lataa

Lataa lisää

Lataa nyt

Lataa opas

Lataa pdf

Lataa sovellus

Liity

Liity mukaan

Lisää ostoskoriin

Lunasta tarjous

Luo tili

Lähetä tilaus

Näytä lisää

Opi lisää

Osta nyt

Ota yhteyttä

Paranna myyntiäsi

Pelaa nyt

Pyydä tarjous

Rekisteröidy

Säästä 30%

Siirry kassalle

Soita

Tartu tarjoukseen

Testaa ilmaiseksi

Tilaa

Tilaa blogi

Tilaa demo

Tilaa kurssi

Tilaa nyt

Tilaa uutiskirje

Toimi nyt

Tutustu

Valitse

Varaa aika

Varaa nyt

Varaa tapaaminen

Vieraile sivustolla

Vuokraa

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly