Menestyvän markkinointiosaston 5 kulmakiveä

Olen viime vuosina päässyt näkemään monenlaisia markkinointiosastoja – yhden koordinaattorin hiellä ja verellä pyöritetystä aina kymmenien henkilöiden osastoihin. Viimeisten kuukausien aikana olen myös käyttänyt entistä enemmän aikaa haastatellen markkinoinnissa menestyvien yritysten markkinoijia. Tästä kaikesta on jäänyt käteen selkeä kuva siitä, mitä menestyksekkäiden yritysten markkinoinnissa tehdään eri tavoin.

Menestyksekkään markkinoinnin tekijät

Kaikista menestyneesti markkinointia tekevistä yrityksistä löytyy muutamat toiminnot, jotka korreloivat menestyksen kanssa. En voi väittää, että juuri nämä ovat ne, millä menestys saadaan, mutta ilman näitä se on vaikeaa. Myönnän myös, että oheiset pointit ovat suorassa linjassa meidän yrityksemme asenteiden ja toimintamallien kanssa, joten tutkimus on vähintäänkin subjektiivinen.

1. Kaupallisten toimintojen ja ihmisten systemaattinen kohtaaminen

Myynnin, markkinoinnin ja muiden kaupallisten toimintojen tulee kohdata systemaattisesti vähintään viikoittain ja käydä läpi

  • mitä on saatu aikaan
  • mitä on opittu
  • ja mitä seuraavaksi tehdään.

Myös muiden toimintojen henkilöitä tulee ottaa huomioon, mutta ainakin kaupallisella puolella pitää olla tiivis kohtaaminen kerran viikossa, johon jokainen tuo havaintonsa valmisteltuna.

2. Kasvajien suosiminen yli osaajien

Jos yritys palkkaa markkinoinnin ammattilaisen yhden asian spesialistiksi, tasan siinä hommassa ihminen pysyy. Spesialistien palkkaaminen on riski aikana, jolloin maailma muuttuu koko ajan kiihtyen.

T-mallin markkinoijat auttavat tässä, mutta t-mallin markkinoijia ei saa palkattua perinteiseen tapaan. He saattavat pärjätä muita huonommin HR-osastonne tai rekrytointikonsulttien haastatteluissa. Ongelma piilee siinä, että yritätte saada uudenlaista talentia vanhoilla keinoin.

Yritys tarvitsee ei-niin-valmiita kasvajia, jotka ovat valmiita ja nälkäisiä kasvamaan rooliin ja siitä yli. Älä enää etsi täydellistä osaajaa nykyiseen tarpeeseen, vaan sellainen, joka on valmis kasvamaan.

3. Markkinointiosasto reaktiivisesta proaktiiviseksi

Perinteinen markkinointiosasto odottaa, että myynti pyytää rollupia messuille ja toimari ilmoittaa, mitä tarvitaan. En ole nähnyt yhtään markkinoinnissa menestyvää yritystä, jossa markkinointiosaston pääasiallinen tehtävä on yrittää selvitä saamistaan tilauksista ja sammutella tulipaloja.

Menestyvää markkinointia tekevissä yrityksissä markkinointiosasto, olipa se yksi ihminen tai kymmenen, kertoo minne ollaan menossa ja tuo tietoa liiketoiminnan tueksi. Markkinointi sanoo, mihin kannattaa mennä ja ottaa muut mukaan.

Näillä tavoin ehkä sitten päästään sinne paljon puhuttuun johtoryhmään tai hallituksen pakeille – ansaitsemalla paikkansa.

4. Ketterä markkinointi jyllää konepellin alla

Puhutaan sitten lean-markkinoinnista, agilesta, kasvuhakkeroinnista tai tehdään nimeämättä sitä ollenkaan, jokainen menestyvää markkinointia tekevä käyttää ketterän markkinoinnin logiikkaa.

Toimenpiteet suunnitellaan hyvin, toteutetaan mitaten ja analysoidaan tulokset – kaikki tämä mahdollisimman nopealla kierrolla, jolloin voidaan panostaa resursseja oikeasti hyödylliseen toimintaan. Oppiminen, testaus, mittaaminen ja jatkuva kehitys ovat sellaisia termejä, jotka ovat mukana päivittäisessä sanastossa ja tekemisessä.

5. Pitkäaikaiset vahvat kumppanuudet yli kilpailutuksen

Palveluntarjoajan, ja aiemmin ostajan puolella olleena, on ollut hienoa nähdä, kuinka tämäkin asia paistaa vahvasti menestyvässä markkinointiorganisaatiossa. Selkeänä piirteenä on näkynyt, että a) kumppania ei lähdetä metsästämään somesta kyselemällä ja tarjouksia seulomalla ja b) pitkän tähtäimen yhteistyöhön tähtääminen alusta asti on ainoa, mikä kannattaa.

Vain teoilla on loppujen lopuksi väliä

Nämä asiathan ovat kovin helppoa sanoa, mutta toisaalta niitä on hankalampi tuoda käytäntöön. Ei se mitään, sillä eivät nämä helppoja ole kenellekään ja niitä tehdään kuitenkin. Lähde parantamaan pala kerrallaan tekemistä, jos löydät puutteita. Mitä ylempää muutos lähtee organisaatiossa, sitä todennäköisemmin muutos myös tulee pysyväksi osaksi.

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.