Markkinoijan top 5 tietolähteet, osa 1: Juhan luku- ja kuuntelulista

Maailmassa ei ole sisällöstä ja uutisista pulaa. Varsinkin markkinoinnista kiinnostuneille on tarjolla paljon uutisia ja sisältöä, kiitos nopeasti kehittyvän alan. Asiakkaani ja tuttuni kysyvät usein, miten pysyn itse kärryillä siitä: mitä alallani tapahtuu ja miten saan kehitettyä itseäni.

Kerron seuraavaksi, mistä lähteistä itse saan tietoni. Mainittakoon, että lähteitä pitää myös seurata aktiivisesti, jotta voit kehittää itseäsi parhaalla mahdollisella tavalla.

Aboadilaiset paljastavat

Me aboadilaiset kerromme tässä sarjassa kukin vuorollamme, mitä lähteitä käytämme ammattitaitomme kehittämiseen. Tämä on sarjan ensimmäinen osa. Omat lähteeni painottuvat lähinnä markkinointiin ja yrittäjyyteen sekä johtamiseen.

Top 5 blogit

Vaikken ole kovin innokas lukija (samaan aikaan on vaikea tehdä muuta) seuraan kuitenkin erinäisiä uutislähteitä Feedlyn RRS-lukijan kanssa. Jos haluat Aboadin blogin Feedlyyn, saat sen tästä.

  1. Kissmetrics Blog
    Kissmetrics on analytiikkaohjelmisto, jonka blogin laatu hakee vertaistaan. Se on yksi digitaalisen markkinoijan ykköspaikoista vierailla olipa kyse sitten strategiasta, kehityksestä tai analytiikasta.
  2. Smashing Magazine
    Smashing Magazine on laadultaan yhtä kovaa tasoa kuin Kissmetrics. Sen long form -artikkelit käsittelevät käyttö- ja asiakaskokemuksen suunnittelua digitaalisessa markkinoinnissa.
  3. Search Engine Land / Journal / Watch
    Nämä Search Engine -alkuiset julkaisut ovat hyödyllisiä ja pitävät sinut ajan tasalla digitaalisesta markkinoinnista. Nimistään huolimatta lähteet käsittelevät koko digitaalisen markkinoinnin kenttää sekä taktiikoiden että tuoreimpien uutisten puolelta.
  4. PPC Hero
    PPC Hero pureutuu nimensä mukaisesti PPC:n eli Pay-Per-Click-mainonnan maailmaan. Saan sieltä itse ideoita, miten PPC:tä voi yhdistää tehokkaasti muuhun markkinointiin.
  5. Content Marketing Institute
    Olipa sinulla kuinka hieno markkinointihimmeli tahansa, ei siitä ole hyötyä ilman sisältöä. CMI:n blogista löytyy erityisesti taktiikoita sisältösuunnitteluun, asioihin joita kannattaa ottaa huomioon ja konkreettisia ohjeita siitä, miten esimerkiksi tehdä sisältöauditointi ja miksi.

Top 5 podcastit

Olen podcastien suurkuluttaja. Päivittäin tulee kuunneltua vähintään 2 tuntia podcasteja työmatkalla, salilla ja ruokaa laitellessa. Jos kuuntelet kuulokkeilla, suosittelen laittamaan 1,5x nopeuden. Korva kyllä tottuu siihen nopeasti. Kaiuttimilla sitä ei kannata tehdä, koska se tuntuu liian nopealta.

Kuten huomaat, monet podcast-suosikkini ovat teknologia-podcasteja. Miksi sitten markkinoijan kannattaa kuunnella niitä? Markkinointi ja teknologia kulkevat tänä päivänä vahvasti käsi kädessä eli teknologia-podcastit sisältävät paljon markkinointiaiheita.

Se, millä kuuntelet kyseisiä podcasteja riippuu sinusta. Monet käyttävät iTunesia kuunteluun, mutta itse suosin Pocket Casts -appia.

  1. Daily Tech News Show (n. 30-40min / jakso)
    DTNS:n kuuntelu on osa joka-aamuista rituaalia. Ohjelmassa kerätään edeltävän päivän tärkeimmät teknologiauutiset ohjelman omalta Reddit-kanavalta ja analysoidaan niiden merkitystä. Kuuntelijat siis pääsevät vaikuttamaan sisältöön, jota alan ammattilaiset käyvät läpi.
  2. Advertising Influencers (n. 20-40min / jakso)
    Instapage-laskeutumissivualustan brändätty podcast haastattelee menestyneitä markkinoijia erityisesti Piilaaksosta. Jaksoissa pääsee uskomattoman hyvin sukeltamaan menestyvien markkinoijien ajatuksiin ja toimintatapoihin, joita otan myös meillä käyttöön.
  3. Decrypted (n. 15-30min / jakso)
    Decrypted on Bloombergin teknologia-podcast, joka ei keskity sinällään teknologian uutisiin, vaan sen ilmiöihin ja pureutuu niihin syvällisemmin haastattelujen kautta. Näitä voivat olla esimerkiksi tekoälyn merkitys tulevaisuudessa tai hakkereiden toiminta.
  4. Social Media Marketing Podcast (n. 40-60min / jakso)
    Social Media Examiner (podacastin tuottava brändi) on nimenä itsensä melko hyvin kuvaileva. Social Media Marketing -pocasteissa perustaja Michael Stelznerin haastateltavaksi saapuu eri digitaalisen markkinoinnin ammattilaisia ja jaksoissa perehdytään tiettyyn osa-alueeseen, kuten kuinka saada lisää liidejä videoilla Facebookissa tai miten luoda vaikuttajastatus LinkedInissä.
  5. Marketing School (n. 3-7min / jakso)
    Neil Patelin ja Eric Siun päivittäinen podcast keskittyy yksittäiseen asiaan kerrallaan. Lyhyessä jaksossa käydään läpi jokin markkinoijan elämää ja työtä koskeva osa-alue. Useimmiten se tarkoittaa markkinoinnissa menestymistä, kuten kuinka luoda tehokas drip-sähköpostikampanja. Toisaalta Marketing Schoolista löydät myös oppeja rekrytointiin ja muihin markkinoijan toimintoihin.

Top 5 kirjat

Kirjoissa suosin yleensä äänikirjoja aiemmin perustellun syyn vuoksi. Audiblen jäsenyys onkin kovalla käytöllä. Virtuaalisesta hyllystä löytyy lähemmäs sata kirjaa, joten viisi oli kovan karsinnan takana.

  1. The 22 Immutable Laws of Marketing
    Hyviä markkinoinnin kirjoja on monia, mutta Al Ries ja Jack Trout naulaavat tässä kirjassa konkreettisen listauksen, johon on jokaisen markkinoijan hyvä palata. Tämä on ollut yksi viimeisimpiä kirjoja, jonka kävin läpi ja kuitenkin se sisälsi paljon sellaista, mitä muualta ei löytynyt.
  2. Extreme Ownership: How U.S. Navy SEALs Lead and Win
    Sotilasjohtamisesta tulee helposti mieleen robottimaisten motivoitumattomien ihmisten käskyttäminen, huutaminen ja sotahulluus. Jocko Willink ja Leif Babin pistävät tämän luulon unholaan. He ovat tuoneet erikoisjoukkojen johtamistaktiikat yritysjohtoon. Kirjasta opit, kuinka vastuu on sinun kannettavasi johtajana, kuinka sinun pitää perustella päätöksesi eikä vain käskyttää sekä monia muita johtajuuden oppeja. Se on ainoa kirja, jonka olen aloittanut heti uudestaan päästyäni loppuun.
  3. The Virgin Way: Everything I Know about Leadership
    En ole ollut koskaan aiemmin Sir Richard Bransonin suuri fani, ennen kuin tutustuin hänen johtamistapaansa ja tajusin sen sopivan omani kanssa hyvin yhteen. Kirja kertoo hyvin pitkälti herran edesottamuksista matkallaan Virgin -yritysten johdossa sekä näkemyksiä johtamisesta. Yhdistänkin nämä opit mielellään kirjan numero 3 oppeihin täydellisen balanssin löytämiseksi.
  4. Brainfluence: 100 Ways to Persuade and Convince Consumers with Neuromarketing
    Neuromarkkinointi kuulostaa toki hieman käärmeöljykaupalta, mutta perustuu neurologisiin tuloksiin ja siihen, miten niitä voi peilata markkinoinnissa. Sadan kohdan lista mahdollistaa, että sinulla on tiedossasi asiat, jotka sinun kannattaa huomioida markkinointia tehdessäsi. Tähän kannattaa palata.
  5. Traction: A Startup Guide to Getting Customers
    Tästä kirjasta lähti innostus digitaalisen markkinoinnin mittaukseen ja testaukseen. Kirja on suunnattu startupeille, mutta me käytämme siitä jalostettuja taktiikoita myös muiden yritysten kanssa. Jokainen uusi hankehan on oma startupinsa. Valitettavasti kirjasta ei enää ainakaan samaa versiota löytynyt, jonka olen kuunnellut, mutta hyvä korvaaja kirjailijoilta löytyy tästä.

Listoista jäi pois yli sata eri lähdettä, joista olen tietoa ammentanut ja karsinta ei luonnollisesti ollut helppo. Näillä pääset kuitenkin jo pitkälle.

Etsitkö lähdettä johonkin markkinoinnin osa-alueeseen, mutta et löytänyt sopivaa tästä listasta? Ota yhteyttä niin autan mielelläni. Voi olla, ett kyseinen lähde ei päässyt tähän listaan.

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly