Markkinoijan on osattava ennustaa tulevaisuutta

Ennakoivan analytiikan merkitys kasvaa. Ekonomistit ennustavat taantuman alkavan vuonna 2020 ja taantuman aikana markkinointi on vaikeampaa, kun ihmisillä on vähemmän rahaa käytettävissä.

Markkinoijien on tehtävä päätöksiä entistä enemmän juuri sijoitetun pääoman tuoton (ROI) sekä tulosten perusteella.

On helpompi tehdä oikeita päätöksiä sekä säästää budjettia ja resursseja, jos tietää mitä tulevaisuudessa tulee todennäköisimmin tapahtumaan. Kun kilpailijasi himmailee budjettejaan ja kaivautuu poteroonsa odottamaan taantuman loppua, sinä uskallat varmemmin investoida tuleviin markkinointitoimenpiteisiin, joiden tärkeyden olet osannut ennustaa.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Eikö sinullakaan ole kristallipalloa?

Minäkin olen hukannut omani, mutta onneksi visuaalinen analytiikka auttaa tulevaisuuden ennustamisessa.

Harva asia on niin helppoa kuin katsoa dashboardilta selkeitä käyriä markkinointitoimenpiteidesi vaikutuksista ja tehdä niiden perusteella päätelmiä ja korjausliikkeitä. Kun huomaat muutokset ajoissa, pääset reagoimaan niihin nopeammin.

Miten laskeutumissivun konversio-optimointi vaikutti konversioiden määrään?

Miten budjetin muutos vaikutti sijoitetun pääoman tuottoon?

Tulevaisuuden ennustaminen sataprosenttisen varmasti voi kuitenkin olla lähes mahdotonta. Yhtälöön voi tulla muuttujia, jotka sotkevat ennustustasi. Loppupeleissä markkinoijan tulee kuitenkin ennustaa todennäköisyyksiä. ”Tämä toimi viime vuonna ja tulee todennäköisesti toimimaan myös tänä vuonna.”

Datan hyödyntäminen jää puolitiehen

Mielestäni markkinoijien ongelma on kuitenkin pitkälti siinä, että vaikka analytiikkatyökaluja on kyllä käytössä ja dataa analysoidaan ainakin jossain määrin, analysointi saattaa jäädä puolitiehen. Tarkastellaan mennyttä ja tulevaisuuden ennustaminen jää vähemmälle, vaikka nimenomaan tulevaisuuden ennustaminen olisi tärkeää.

Pitkäjänteisellä markkinoinnin analysoinnilla päästään käsiksi toimiviin ratkaisuihin, joihin kannattaa panostaa tulevaisuudessa. Myöskään testaamisen merkitystä ei voi väheksyä.

Olisipa jokin taho, mistä saisi selkeän analytiikkamittariston johdon päätösten tueksi.

Ai niin, meiltä saa. Kysy lisää toimitusjohtajaltamme Juhalta.

 

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.