Markkinoija, kesä lähestyy – näin varaudut

Kesä lähestyy jälleen, mikä tarkoittaa muutoksia normaaliin arkeen. Tässä vinkkimme onnistuneeseen markkinoijan kesään.

1. Tee ennakkoon, mitä voit

Suunnittele hyvissä ajoin kesäksi tarvittavat kampanjat eri kanaviin ja mikäli mahdollista, luo ne valmiiksi ja hyväksytä asianosaisilla. Kesällä ihmisten tavoittaminen on monin verroin hankalampaa, joten kannattaa tehdä ennen lomakautta mahdollisimman paljon valmistelutyötä. 

Markkinoinnin vuosikello auttaa osaltaan ennakoimaan vuodenaikaisia muutoksia.

2. Delegoi työtehtävät selvästi

Varmista, että sinua mahdollisesti tuuratessaan kolleegasi tietävät, mitä tekevät. Meillä tämä toteutetaan niin, että ennen lomakautta kukin täydentää kaikki loman aikana pyörivät tehtävänsä taulukkoon. Kaikille tehtäville määritellään vastuuhenkilö, jolla on päävastuu, mutta lisäksi on joku muukin, joka tietää asiasta ja voi tarvittaessa hoitaa sitä. Taulukko käydään yhdessä läpi ennen lomia.

Helppo tapa siirtää tietoa muille tiimiläisille on taulukkoon kirjauksen lisäksi nauhoittaa tehtävien läpikäynti videolle. Näin asioihin voi tarvittaessa palata katsomalla tallenteen, eikä kaikkea tarvitse kirjata ylös.

Meillä Aboadilla joku on aina töissä ja näin vastuussa siitä, että kaikki pyörii myös kesän yli niin kuin pitääkin.

3. Ajasta julkaisuja

Blogipostauksia ja orgaanisia julkaisuja kanavissa voi ajastaa sopiviin aikoihin, jolloin kaikkea ei tarvitse tehdä juuri silloin, kun julkaisun on määrä ilmestyä. Myös kampanjat voi rakentaa valmiiksi ja ajastaa alkamaan ja loppumaan sopiviin ajankohtiin. 

4. Hyödynnä hiljaisempi aika kehitystyöhön ja uuden opiskeluun

Hiljaisempana ajanjaksona töissä voi olla aikaa panostaa sellaiseenkin, mitä yleensä ehtii tekemään vähemmän. Opiskele uutta ja ideoi tulevaa. Meillä hyödynnetään paljon esimerkiksi konferenssien tallenteita, joita voi kuunnella vaikka laiturilla maatessa. Näin saadaan käyttökelpoisia ideoita markkinointiin.

5. Muista myös lomailla

Syö jäätelöä, ui, grillaa, nauti auringosta ja juo limpparia terassilla! 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly