Mainoksen toimivuus on tärkeämpää kuin luova sisältö

“Tuli tällainen asiakkaan mainos vastaan, jossa teksti vaihtuu turhan nopeasti,” toimarimme Juha totesi ja liitti kuvakaappauksen kyseisestä taidonnäytteestä.

“Niin vaihtuu. Minunkin mielestäni sisällöt vaihtuvat liian nopeasti, mutta päätin testata tällaista ja se mainos toimii parhaiten.”

Todellisuudessa kyseisen dynaamisen HTML5-mainosbannerin sisällöistä ei ehdi lukea puoliakaan. Kuka olisi uskonut, että se toimii kampanjan mainoksista parhaiten ja tuo laadukasta liikennettä sivustolle? Nähtävästi se on herättänyt hyvin kohdeyleisön huomion juuri nopeasti vaihtuvien sisältöjensä ansiosta.

Toisen mainoksen kohdalla arvuuttelin itse, mahtaako näin erikoinen tekstisisältö toimia, mutta unohdin epäilykseni kun läpiklikkausprosentti kipusi Facebookissa yli seitsemän. Kanavassa, jossa 3 on jo huippuhyvä läpiklikkausprosentti. Kyseisestä mainoksesta on nyt tullut lyhyessä ajassa yli 11 000 käyntiä asiakkaan sivustolle.

Suoraan sanottuna kyseisen mainoksen sanomassa ei ole mielestäni päätä eikä häntää. Se tuo sivustolle kuitenkin paljon laadukasta liikennettä yhä uusista kohdeyleisöistä, joten se saa jatkaa suorittamistaan.

Kolmannen mainoksen kohdalla mietin, onko halpamaista käyttää tekstisisällöissä vanhaa vitsiä. Tämänkin mainoksen läpiklikkausprosentti huiteli seiskassa ja se toi laadukasta liikennettä sivulle, joten se sai jatkaa. Useampikin mainoksen vastaanottaja taisi olla vähällä siemaista kahvit väärään kurkkuun, sillä mainos sai aikaan myös hyvin reagointeja, mikä oli odotettavissa.

Toimivin viesti voi olla eri kuin suunnittelemasi

Ostajapersoona on paras arvaus potentiaalisesta ostajasta. Ostajapersoonalle suunnitellaan tietyt markkinointiviestit, mutta todellisuudessa toimivin viesti voi olla jokin aivan muu kuin alussa ostajapersoonaa ajatellen suunnittelemasi.

Toimivin viesti ei selviä kuin testaamalla. Älä siis jumitu alussa määrittelemiisi raameihin vaan kokeile rohkeasti erilaista ja jatka testaamista niin kauan kuin teet markkinointia.

Testaamisen avulla saatujen oppien pohjalta voit kehittää ostajapersoonaasi vastaamaan todellisuutta.

Toimivuus ennen visuaalisuutta

Laadukkaat visuaalit tuovat toki uskottavuutta ja auttavat yleensä herättämään kiinnostuksen, mutta loppupeleissä vain mainoksen toimivuudella on väliä. Voit kokeilla, uppoaako kohdeyleisöösi paremmin tarkkaan hiotut visuaalit vai hieman nopeammin kasaan rykäisty, persoonallinen mainos. Mikäli pitkäjänteinen testaaminen tuo vastaukseksi jälkimmäisen vaihtoehdon, lopeta visuaalien hinkkaaminen ja ala sen sijaan luoda sisältöä, joka toimii.

Kauniit visuaalit eivät tuo sinulle rahaa, sen sijaan toimivat mainokset tuovat.

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly