Mahdollisuusmarkkinointi toimii, mutta miten?

Mahdollisuusviestinnän rinnalle on tullut mahdollisuusmarkkinointi eli ad hoc -markkinointi. Ad hoc tarkoittaa yksinkertaisuudessaan juuri tiettyyn tilanteeseen käytettyä ratkaisua. Viestinnässä se voi tarkoittaa kriisiviestintää tilanteessa, jossa yrityksen maine on vaarassa. Markkinoinnissa se tarkoittaa syntyviin markkinointimahdollisuuksiin tarttumista ja niiden hyväksikäyttöä ns. pidemmän suunnitelman markkinointia toimenpiteiden lisäosana.

Pelkkää sekoilua vai taktisia markkinointi-iskuja?

Mahdollisuusmarkkinoinnilla on perinteisissä markkinointipiireissä oma stigmansa siitä, että siinä reagoidaan päättömästi erilaisiin muuttuviin tilanteisiin eikä hommassa ole päätä eikä häntää. Tämä ei kuitenkaan pidä aivan paikkansa. Ad hoc osana markkinointia ei ole vain yleinen ilmiö, vaan sitä voi myös suunnitella ja sen avulla voi saada aikaan hyviä tuloksia.

Mahdollisuusmarkkinoinnista löytyy sekä hienoja onnistumistarinoita että pohjanoteerauksi. Pyritäänkin hieman avaamaan sitä, mitkä haasteet ja hyödyt tästä markkinoinnin muodosta tulevat ja miten voit yhdistää tätä markkinointimuotoa markkinoinnin strategiaasi.

Mahdollisuusmarkkinoinnin edut:

  • hyvä tapa erottautua markkinoilla
  • usein melko kustannustehokas tapa
  • tuottaa nopeita tuloksia
  • mahdollistaa juuri oikeat toimenpiteet oikeaan tilanteeseen

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Mahdollisuusmarkkinoinnin haasteet:

  • vaatii nopeaa reagointia
  • voi sekoittaa organisaatiota, jos reagointia ei ole suunniteltu
  • mahdollisuus ylilyönteihin ja maineenhallinnan riskeihin
  • tulokset eivät ole usein pitkäkestoisia

Kuten huomaat, mahdollisuusmarkkinointi tarkoittaa useimmiten toimenpiteitä, jotka vaativat nopeaa reagointia, maksavat itsensä takaisin vikkelään, mutta eivät ole minkään yrityksen pääasialliseksi markkinointistrategiaksi sopivia. Ennustettavuuden puute aiheuttaa sen, että pelkkään ad hociin ei voi yrityksen panostuksia laittaa.

Mahdollisuusmarkkinoinnin suunnittelu

Osittaisesta ennustettavuuden puutteesta huolimatta mahdollisuusmarkkinointi on tärkeä osa yrityksen markkinointia ja sitä varten voidaan suunnitella. Asioita, joita on hyvä päättää jo strategiatasolla ovat:

  • Minkälaisiin mahdollisuuksiin tartutaan?
  • Mikä tiimi tai henkilö tarttuu tilanteeseen?
  • Kuka seuraa näitä mahdollisuuksia?
  • Miten mitataan tuloksia?

Markkinoinnin muodosta saa siis melko suunnitelmallista ja sen mukana siitä saa suuria hyötyjä. Se kuitenkin vaatii, että kvartaalitalouteen tottunut organisaatio rakentaa pienen tai ostaa palveluna markkinoinnin iskujoukon, jolla on vastuu ja valta tehdä mahdollisuusmarkkinointia.

Miksei siitä puhuta?

Mahdollisuusmarkkinoinnista ei paljoa itse terminä ole puhuttu vuoden 2015 pienen suhahduksen jälkeen, kun mahdollisuusmarkkinointia ja -viestintää pyrittiin tuomaan esille. Se ei kuitenkaan ole kadonnut ja yksi selkeimmistä mahdollisuusmarkkinoinnin sovellutuksista tällä hetkellä on paikallisen liiketoiminnan käytössä Pokemon GO -peli, jota hyödyntämällä on todellakin noudatettu mahdollisuusmarkkinoinnin periaatteita. Uuteen markkkinointimahdollisuuteen reagoitiin ja sillä on nähty hyvää menestystä liiketoiminnassa. Käy lukemassa, kuinka paikallinen liiketoiminta voi hyödyntää Pokemon GO:ta markkinoinnissaan.

Mahdollisuusmarkkinoinnissa on toki haasteensa, mutta se kuuluu tärkeänä osana nykyaikaisen yrityksen markkinointimixiä. Se tarjoaa nopeita voittoja yrityksille samalla, kun pidempiaikaista strategiaa toteutetaan.

Olisiko teidän aika tehdä mahdollisuusmarkkinointisuunnitelma yrityksellenne? Ota yhteyttä sähköpostitse tai soittamalla, niin autamme mielellämme sen toteutuksessa.

 

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.