Liidimagneetit osana onnistunutta markkinointia

Lukuaika: n. 3 minuuttia

Sana liidimagneetti (lead magnet) voi kuulostaa asiakkaan ajattelua vähättelevältä, mutta sen molemminpuoliset hyödyt ovat kiistämättömiä. Liidimagneeteista onkin tullut osa nykyaikaista inbound-markkinointia, jossa pyritään luomaan lisäarvoa asiakkaalle jo ennen asiakkuuden alkua. Nämä markkinoinnin keinot voidaan nähdä yritysten välisinä ensitreffeinä, joiden jälkeen aletaan vasta miettimään vakavampaa sitoutumista. Haluat varmaan hieman lisätietoa yrityksestä ja olet ehkä valmis antamaan sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa vastapalveluksena tästä?

Mitä liidimagneetit ovat?

Erityisesti digitaalista markkinointia toteuttavien toimistojen ja digiyrittäjien markkinoinnin työkalupakkiin liidimagneettien käyttö onkin jo tullut vahvasti. Tarjontaan kuuluu mm. webinaareja, sähköpostikursseja, e-kirjoja sekä raportteja ilman rahallista vastinetta. Huomaa, että tämä ei tee niistä ilmaisia. Tarkoituksena on saada henkilö luovuttamaan vähintään sähköpostiosoite ja mielellään enemmänkin tietoa, josta vastineeksi liidimagneetti annetaan. Tällöin päästään luvanvaraisen markkinoinnin (permission marketing) pariin sekä pystytään tekemään liidien validointia, jolloin osataan jo lähestymisvaiheessa vastata paremmin asiakkaan tarpeisiin.

Onko liidimagneeteista hyötyä molemmilla osapuolille?

Oikein käytettyinä ne ovat erittäin hyviä sekä potentiaaliselle asiakkaalle, että sitä tarjoavalle yritykselle. Asiakkaalle se mahdollistaa:

  • lisätiedon saamisen kiinnostavasta osa-alueesta
  • mahdolliseen toimittajayritykseen tutustumisen ennen ostopäätökseen suuntautumista
  • dialogin käynnin yrityksen kanssa jo ennen asiakkuutta
  • tiedon, että jos yrityksestä otetaan myyntimielessä yhteyttä, tietävät he tarjoavansa sinulle sopivaa palvelua

Markkinoivalle yritykselle oikein käytettynä liidimagneetit mahdollistavat:

  • mahdollisuuden positioida itsensä kyseisen asian asiantuntijana asiakkaan silmissä
  • passiivisen liidienhankinnan, joka keventää myynnin painetta
  • liidejä, jotka on helppo validoida, jolloin voidaan olla yhteydessä niihin, jotka ovat potentiaalisia asiakkaita
  • saat luvan olla yhteydessä henkilöön, joka on myös tottunut saamaan sinulta yhteydenottoja
  • yksinkertaisesti lämpimämmät liidit

Väärinkäytökset

Kuten monessa muussakin hyvässä jutussa, tässäkin on mahdollisuus saada potentiaaliseen asiakassuhteeseen klommoja tökeröiden toimintatapojen kautta. Valitettavasti näillä toimijoilla on mahdollisuus myrkyttää kaikkien markkinoijien soppa, kuten roskapostimarkkinoijat ovat melko hyvin aikanaan onnistuneet sähköpostimarkkinoinnille tekemään. Asioita, joita tulee välttää liidimagneettien kanssa, jotta et ärsytä vastaanottavaa osapuolta:

  • Älä piilottele, minkälaista yhteydenottoa pidät. Jos lupaat e-kirja, älä aloita salakavalasti lähettelemän päivittäin sähköpostia, jota lähetät koko listallesi. Tätä tekevät valitettavan monet.
  • Älä myöskään lähde soittelemaan tai myymään heti liidimagneettisi lunastaneelle. Tee magneetista sellainen, että se mahdollistaa asiakkaallesi tilaisuuden tutustua yritykseesi rauhassa ja etene myös itse rauhallisesti. Älä ole hyökkäävä.
  • Ymmärrä, että ratkaisusi ei sovi kaikille. Jos tarjoat ratkaisuasi pk-yrityksille, joilla on liikevaihto on yli miljoona euroa, ei ole järkeä alkaa myymään 70 000 euroa liikevaihtoa tekevälle yritykselle. Pidä pienempi yritys listoillasi ja tarjoa heille jatkuvasti lisäarvoa, kunnes heidän yrityksensä on kasvanut riittävään kokoon teille

Liidimagneettien käyttö on oivallinen tapa mahdollistaa markkinoida asiakasläheisimmin ja tarjota lisäarvoa jo ennen asiakkuutta sekä saada aikaan word-of-mouth -markkinointia. Muutamia mahdollisia liidimagneetteja, joita kannattaa harkita ovat:

  • e-kirjat
  • raportit
  • valmiit templatet
  • sähköpostikurssit
  • webinaarit
  • videot
  • palvelu- tai yritysesitteet
  • kirjat
  • muu kohtuullisen hintainen sisältö tuottaa, joka tuo lisäarvoa potentiaaliselle asiakkaalle

Liidimagneetit kannattaa useimmiten sisällyttää natiivin sisällön, kuten blogitekstien loppuu. Esimerkkinä alla oleva kampanja, joka mahdollistaa asiakaslähtöisemmän markkinoinnin oppimisen muutamassa sähköpostissa.

Esimerkki liidimagneetista: Lean-markkinoinnin webinaari

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly