Käytätkö jo Google Shopping -kampanjoita?

Googlen verrattain uudet Shopping-mainokset ovat rantautuneet myös Suomeen. Kuten yleensä, Google julkaisee uusi ominaisuuksia ja palveluita myös mainonnan alueella. Google on suuri jalansija verkkomainonnassa ja Shopping täydentää portfoliota. Kyseessä on verkkokaupoille suunnattu ominaisuus, jossa voi helposti tuoda esille yksittäisiä tuotteita.

Shopping on täysin uusi ominaisuus ja toimii hieman eri tavalla kuin Google Ads -kampanjat normaalisti. Suurin ero näkyy mainoksissa. Sen sijaan, että mainokset laadittaisiin Google Adsin mainoseditorissa, ne generoidaan automaattisesti Googlelle lähetetyistä syötteistä (feed).

Syötä dataa syötteillä

Syötteistä puheenollen. Google Shopping tukeutuu toiseen palveluun – Google Merchant Centeriin (GMC). GMC on alusta, jonne tuotesyötteet ladataan, ja yhdistämällä se Google Adsiin on mahdollista luoda Shopping-kampanjoita. Shopping-kampanjan käyttämine  vaatii siis hieman normaalia enemmän tekemistä ja kahdella eri alustalla.

Syöte voi yksinkertaisimmillaan olla taulukko, jossa kullakin rivillä on Googlen vaatimat yhden tuotteen tiedot. Rivejä voi olla useampia, mutta on myös mahdollista luoda useampia syötteitä, jolloin kampanjoiden hallinta käy joustavammin. Esimerkiksi tuoteryhmät voisi jaotella omiksi syötteikseen ja näin määritellä kampanjoiden jaon.

Syötteiden manuaaliseen ja automaattiseen päivittämiseen tarjotaan useita eri mahdollisuuksia, joten voit esimerkiksi rajapinnan kautta tuoda ajantasaiset tiedot suoraan verkkokaupasta tai varastojärjestelmästä. Syötteen pitää kuitenkin täyttää tietynlaiset laatuvaatimukset ja tuoterivien tulee sisältää mm. tuotteen saatavuustiedot, minkä lisäksi muidenkin tuotetietojen on vastattava mainostettavaa tuotetta. Myös esimerkiksi hinnan tulee olla sama sekä mainoksessa että laskeutumissivulla.

Google Shopping mainokset hakutulossivulla

Google Shopping -mainoksia hakutulossivulla

Yksinkertaista, mutta monipuolista

Varsinainen Shopping-kampanjoiden luominen tehdään melko lailla normaalilla tavalla Google Adsissa. Mainoksia ei tietenkään luoda kuten muutoin, mutta esimerkiksi kohdistustavat, budjetit, mainosryhmät ja muut asetukset toki ovat säädettävissä.

Itse mainokset ovat varsin yksinkertaisia, eikä niissä voi juurikaan revitellä. Tärkeässä osassa ovat kuvat, minkä lisäksi mainoksessa näkyy otsikko, merkki ja hinta. Revittelyä rajoittaa entisestään mm. Otsikon varsin vaatimaton merkkimäärä. Syötteessä annetuista tiedoista on myös melko tarkat säännöt, joita noudattamatta jättäminen johtaa vähintään väliaikaiseen jäähyyn.

Shopping-mainokset ovat omiaan tuomaan tuotteita varsin potentiaalisten asiakkaiden näkyville. Mainokset nimittäin näkyvät Googlen hakutulossivulla tuotteisiin liittyvissä hauissa. Tämä tarkoittaa tietenkin, että mainoksia kohdistetaan vähän kuin huomaamatta niille, jotka jo ovat ostoaikeissa – tai ainakin kiinnostuneita.

Ammattiapua tarvitaan

Google Merchant Centerin ja Shopping-kampanjoiden luomisessa tarvitset todennäköisesti aluksi apua. Vaikka Googlella ja muillakin osapuolilla on varsin hyvät opiskelumateriaalit perusteiden ymmärtämiseen, vaatii varsinkin Merchant Centerin ja tuotesyötteiden käyttöön ottaminen jonkin verran myös teknistä osaamista.

Shopping-kampanjoiden rakentamista ja ylläpitoa tarjoavia toimijoita on vaikka kuinka paljon, ja todennäköisesti myös nykyinen kumppanisi pystyy niitä tekemään. Kannattaa kuitenkin opetella perusasiat myös itse, jotta ymmärrät kampanjoidesi tilanteen paremmin.

Kirjoittaja

Chief Technology Officer

Samu on tekniikan mies ja se näkyy. Välillä propellit viuhuvat liiankin voimakkaasti. Aika ajoin Samu osaa kommunikoida myös normaalin ihmisen tavoin.