Joulu yllätti markkinoijan

Varmaan arvasitkin jo, että nyt on liian myöhäistä joulun markkinointikampanjan suunnittelulle. Myöhäistä oli oikeastaan jo viikko sitten. Menestyksekäs markkinointikampanja vaatii aikaa suunnittelulle ja rakentamiselle sekä parhaassa tilanteessa vielä yhdelle tai useammalle kommenttikierrokselle.

Valitettavan usein markkinointikampanjat suunnitellaan kiireellä ja viime tipassa. Kampanjan suunnitteljan näkökulmasta tämä on hankala tilanne. Tuotteissa/palveluissa on potentiaalia, mutta viime tinkaan jätetty suunnittelun aloittaminen tarkoittaa usein vähän huolimattomasti suunniteltua kampanjaa, jonka tehokkuus ei ole paras mahdollinen.

Syitä suunnittelun aloittamisen viivästymiseen voi olla monia. Joskus tilanteet tulevat eteen yllättäen ja mahdollisuuksiin halutaan tarttua heti. Tärkeintä on, että kampanjaa suunnittelevat tahot ovat yhtä mieltä siitä, mikä on annetussa ajassa mahdollista. Jos kampanjan suunnitteluun on varattu viikko, ovat kampanjan tulokset yleensä eri luokkaa kuin jos suunnitteluun olisi käytettävissä esimerkiksi kuukausi. Pidentämällä suunnitteluun varattua aikaa on epätodennäköisempää, että kampanjassa on käytetty esimerkiksi loukkaavia sanoja tai jopa väärää tietoa.

Joskus lyhyt suunnitteluaika on perusteltua, ja silloin on erittäin tärkeää, että osapuolet ovat yhtä mieltä siitä, mikä on realistista toteuttaa. Tällaisessa tapauksessa on tietysti myös se mahdollisuus, että kampanjaa kehitetään sen aikana jatkuvasti heti alusta pitäen. Tämä voi joskus myös olla tehokkaampi tapa toteuttaa kampanja, sillä hypoteeseja voidaan testata samalla, kun yleisöä jo tavoitetaan.

Yksittäisten kampanjoiden shoppailu ei ole jatkuvuuden ja tehokkuuden kannalta paras vaihtoehto. Markkinoinnin ostajan olisi ehdottomasti pyrittävä pidempiin yhteistyösuhteisiin, jotta markkinointikumppani voi aina tarvittaessa esittää tulevien kampanjoiden toteuttamista hyvissä ajoin, jolloin suunnitteluun jää reilusti aikaa. Tämäntyyppinen yhteistyö toki vaatii luottamusta molemmin puolin, ja yhteistyötä onkin syytä testata ensin esimerkiksi toteuttamalla yksittäinen kampanja – kunhan suunnittelijalle on annettu tarpeeksi aikaa tehdä mahdollisimman hyvää työtä.

Ennakointi auttaa

Ennakointi on markkinoinnissa yhtä tärkeää kuin liikenteessä. Se säästää resursseja jakamalla niitä tasaisemmin ympäri vuotta. Monet asiat tapahtuvat joka vuosi samaan aikaan, joten esimerkiksi joulu, pääsiäinen tai juhannus ei yksinkertaisesti voi tulla yllättäen. Joskus talvi kuitenkin yllättää autoilijan. Miten markkinointia voi ennakoida?

Yksinkertaisin tapa ennakointiin on ottaa käyttöön vuosikello. Se voi olla käytännössä kalenteri, johon on etukäteen merkitty kampanjoiden käynnistämisen ja ennen kaikkea suunnittelun aloittamisen deadlinet. Yksinkertainen muistutus kalenterissa tai todo-listassa auttaa tässä todella paljon. Vuosikellon suunnittelun ei tarvitse viedä paljoa aikaa yhdellä istumalla, sillä sitä voi totta kai päivittää vuoden mittaan aina, kun tarve vaatii. Päivittämistä on syytä tehdä joka tapauksessa, sillä edellisen vuoden joulukuussa tehdyt suunnitelmat eivät ehkä pidä enää heinäkuussa paikkaansa.

Vaadi ennakointia myös markkinointikumppaniltasi. Vielä parempaa – yritä synkronoida oma vuosikellosi markkinointikumppanin vuosikellon kanssa, ja pitäkää ne ajan tasalla aina, kun muutoksia tulee. Tällä tavalla voidaan paremmin minimoida autoilijan yllättyminen talvesta ja varmistaa, että joulupukilla on pussissaan oikeat lahjat.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly