Johdata mobiiliostajat verkkokauppaasi Facebookin uuden mainostyypin avulla

Facebook on lisännyt valikoimaansa jälleen uuden mainosmuodon, kokoelman. Facebook lupailee kokoelman helpottavan verkkokauppasi tuotteiden löytymistä ja selaamista mobiilissa.

“Innoita ostosten tekijöitä ostamaan mukaansatempaavan kokemuksen avulla.” Facebook kuvailee uutta mainostyyppiään. Me Aboadilaiset olemme ainakin innoissamme uudesta mainostyypistä ja sen mahdollisuuksista verkkokaupallesi, toivottavasti sinäkin!

Mitä kokoelma tarjoaa verkkokaupalleni?

Facebookin mukaan kokoelma-mainoksen avulla voit

  • Lisätä tuotteidesi löytymistä. Kokoelman avulla voit esitellä jopa 50 eri tuotetta samassa mainoksessa
  • Mahdollistaa saumattoman selaamisen. Kokoelman avulla ostaja voi selata tuotteitasi helposti koko näytön ikkunassa poistumatta Facebookista
  • Muuttaa kysynnän myynniksi

Verrattuna yhden kuvan mainokseen tai karuselliin, kokoelmassa potentiaalinen ostaja näkee ensin yhden ison kuvan tai videon sekä neljä tuotetta samassa näkymässä. Tämän jälkeen hän voi siirtyä ikkunaan, jossa voit esitellä 50 eri tuotetta. Avataanpa hieman logiikkaa tämän takana. Yksi tuote miellyttää yhtä ja yksi toista. Jos potentiaalinen asiakas ei näe mainoksessa mitään kiinnostavaa, miksi hän siirtyisi verkkokauppaasi? Ensimmäiseen näkymään kannattaakin valita neljä erilaista tuotetta, jotka saavat käyttäjän jatkamaan selaamista. Kokoelma sopii siis verkkokaupoille, joilla on valikoimassaan useita tuotteita.

Kiireinen kuluttaja osaa arvostaa saumatonta selaamista. 1,5 sekunnin siirtymäaika Facebookista verkkokauppaasi tuntuu loputtoman pitkältä varsinkin, jos hän ei tiedä, vastaako valikoima hänen odotuksiaan. Kokoelman avulla voit tarjota potentiaaliselle ostajalle kokemuksen, jossa hän näkee 50 tuotettasi poistumatta Facebookista. Tässä vaiheessa hän on todennäköisesti jo löytänyt jotain mieleistä, ja haluaa jatkaa verkkokauppaasi.

Facebook lupailee myös muuttaa kysynnän myynniksi kokoelman avulla. Facebookin mukaan kokoelman avulla voit ohjata kiinnostuneimmat asiakkaat jatkamaan ostoksia sivustollasi tai sovelluksessasi.

Kokoelman edut

Kokoelma vaikuttaa lupaavalta lisältä verkkokaupan markkinointiin. Kokoelma saa pisteitä muun muassa

  • videon ja kuvan järkevästä yhdistelystä
  • mahdollisuudesta käyttää videon sijaan myös yhtä isoa kuvaa
  • mobiiliostajien huomioinnista

Mistä kokoelma muodostuu?

Kokoelma koostuu yhdestä isosta videosta tai kuvasta sekä neljästä pienemmästä tuotekuvasta. Video tai iso kuva herättää huomion ja sen alla olevat kuvat saavat tuotteiden ostamisesta kiinnostuneet selaamaan lisää tuotteita. Tällöin potentiaalinen ostaja pääsee viidenkymmenen tuotteen näkymään poistumatta Facebookista.

Käyttäjä näkee ensin videon tai yhden ison kuvan sekä neljä tuotekuvaa.
Ostamisesta kiinnostuneet voivat siirtyä selaamaan lisää tuotteita tuotekuvaa klikkaamalla poistumatta välillä Facebookista.

Miten luon kokoelman?

Kokoelma-mainoksen julkaisu aloitetaan samalla tavoin mainosten hallinnan kautta kuin julkaisisit tavallisen mainoksen Facebookissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät Facebookin Ohje- ja tukikeskuksesta.

Kokoelma löytyy mainosten hallinnasta muiden mainostyyppien yhteydestä.

Mobiiliostaminen kasvussa

Kokoelma on ainakin tässä vaiheessa käytössä ainoastaan mobiilissa. Tätä ei kuitenkaan tulisi nähdä rajoittavana tekijänä – suurin osa Facebookin käyttäjistä käyttää palvelua mobiilissa. Trendi on selkeä ja mobiilikäyttäjien määrä vain kasvaa suhteessa pöytäkoneellaan somea käyttäviin.

Mikä tärkeintä, mobiiliostaminen kasvaa. Uusi brittitutkimus ennustaa, että vuonna 2020 mobiiliostaminen kattaa jo ⅔ kaikesta verkko-ostamisesta.

Kokeile rohkeasti uutta

Facebook muuttuu jatkuvasti ja uudet ominaisuudet voivat tuntua hämmentäviltä. Uusia ominaisuuksia kannattaa testata rohkeasti – näin voit olla kilpailijoitasi edellä.

Tiedätkö, miten mittaat kokoelman vaikutusta verkkokauppasi tuloksiin? Ota yhteyttä [email protected], niin varmistamme sinulle hyödyllisen testin.

Ja sitten ei muuta kuin testailemaan uusia ominaisuuksia!

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly