HiPPO – uhka vai mahdollisuus datavetoiselle markkinoinnille?

Olet hankkinut dataa, tehnyt analyysia menneestä ja taustatutkimusta sekä kohderyhmästä että kilpailijoista. Nojaat vahvasti dataasi ja tuot siihen perustuvan suunnitelmasi hyväksyttäväksi pomollesi, johtoryhmälle tai hallitukselle.

Se tyrmätään, koska huoneessa on joku, jolla on enemmän päätösvaltaa ja suunnitelmastasi poikkeava mielipide. Huoneessa on HiPPO, joka ei ole puolellasi. Tuntuu järjenvastaiselta, että faktasi torjutaan.

Mikä on HiPPO?

HiPPO (highest paid person’s opinion) on se, joka tietyssä tilanteessa on osallistujista parasta palkkaa tai valta-asemaa nauttivan henkilön mielipide. Jokaisessa tiimissä, johtoryhmässä tai hallituksessa on joku, jonka sana painaa eniten, ja yleensä palkka korreloi tämän kanssa. Tilanteissa, joissa sinä et ole tämä henkilö, sinun pitää tunnistaa tämä haaste  ja vastata siihen oikealla tavalla. HiPPO on nimittäin vahva tuki tekemisellesi, jos se on puolellasi eikä vastaan.

Vika voi olla toisessa, mutta vastuu on sinulla

Normaali ensireaktio siihen, että jonkun muun mielipide ja tämän seurauksena tehty päätös on sinun näkemystäsi vastaan, on turhautua ja todeta, että turha edes yrittää. Näin ei kuitenkaan ole, vaan sinun tehtäväsi on kääntää HiPPO omalle puolellesi.

Parhaimmissa tilanteissa tällainen valtamielipide mahdollistaa, että sinä saat hyvää sparrausta ja pääset perustelemaan väkevästi sen, mihin suunnitelmasi perustuu. Kun HiPPO on puolellasi, on se kuin pelaisit peliä Easy-vaikeusasteella Impossible-vaikeusasteen sijaan.

Voita HiPPO puolellesi

Jotta saat tämän parhaiten tienaavan mielipiteen puolellesi, et voi vain vääntää kättä. Harva taistelu on voitettu kahden osapuolen suoralla vastakkaintaistelulla. Heittämällä dataa ja näkemyksiä vastakkain saat vain sotkua aikaan. Oveluus, diplomatia ja tilanteen ymmärtäminen ovat keinoja niin sodassa, rakkaudessa kuin bisneksessäkin.

Selvitä, minkälaiset tavoitteet tällä henkilöllä on ja pyri vastaamaan niihin tavalla, joka tukee sinun tavoitteitasi. Hallituksen puheenjohtajalla, CFO:lla kuin myös toimitusjohtajallakin on tavoite useimmiten liiketoiminnan kasvattamisessa. Luo linkki sinun kantasi ja tämän tavoitteen välille ja auta heitä ymmärtämään. Opeta.

Usein kyse voi olla myös siitä, että vanha tapa on helpompi tai uusi riski on pelottava. Pyri minimoimaan tällaista vastarintaa ja näytä ymmärtäväsi sitä. Esimerkiksi dataan perustuvat markkinoinnin päätökset eivät ole kovinkaan uusi valtavirtaus ja se voi olla monelle uutta.

Kun teet tällaista vaikuttamistyötä organisaatiossasi, on sitä myöhäistä tehdä päätöksenteon hetkellä. Se on tehtävä hyvissä ajoin ennen sitä.

Miten toimia, kun sinä olet HiPPO?

Olen myös itse HiPPO usein yrityksessämme, vaikka meillä on käytännössä täysin tasainen organisaatio. Kuitenkin, halusin tai en, sanani voi painaa enemmän kuin muiden. Joskus sinä olet se, joka huoneessa nostaa kovinta palkkaa tai ainakin vastaa vahvimmalla auktoriteetilla.

Tästä johtuen sinun kannattaa olla erityisen tarkkana, kun nostat näkemyksiäsi esiin. Itse usein totean, että kyseessä on näkemys enemmin kuin tutkittu asia, ja esitelmöijä käyttää antamaani tietoa parhaan näkemyksensä mukaan. Kuka ikinä suunnitelmaa esittelee, on parhaiten siihen perehtynyt. Muista myös itse korostaa, milloin annat suuntaviivoja ja milloin annat vain näkemyksiäsi. Sanasi painaa.

Tämä on mahdollisuus

Kun tätä miettii, on vaikea olla kallistumatta siihen, että eniten painavan sana on useimmin haaste kuin mahdollisuus tosielämässä. Luotamme dataan vahvasti ja mielipide voi tuntua kirosanalta sen rinnalla.

Kyseessä on kuitenkin huono tilanne vain, jos HiPPO ei huomioi ollenkaan dataan pohjautuvaa tekemistä. Kyseinen mielipide voi nimittäin olla rikas lisä ja suuntaava näkemys datan kanssa. Tällaista hybridiajattelua on kannattavaa lisätä. Lisäksi tällaisen mielipiteen saaminen puolellesi mahdollistaa, että edestäsi purkautuu monia esteitä, kun huoneen tai yrityksen painavin sana on puolellasi.

Tunnista siis HiPPO, selvitä onko hän kanssasi linjassa, miksi ja varmista yhteinen linja. Datalla ei nimittäin ole mitään merkitystä, jos sitä ei pääse käyttämään strategisen ja taktisen toiminnan tukena..

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly