HIFK 0 – Sport 1, eli mitä reaaliaikainen mainonta voisi olla

Kulkiessani eräänä iltana toimistolta kohti kotia huomasin raitiovaunupysäkillä jotain, mitä en muista ennen nähneeni. Julkisen liikenteen pysäkeillä on valaistuja mainoksia, Helsingissä useimmin taitavat olla JCDecaux:n ylläpitämiä. Näissä mainoksissa on milloin mitäkin mainoksia ja ne on luonnollisesti yleensä suunnattu kuluttajille tai ihmisille ylipäätään riippumatta asemasta.

Palataanpa tuohon edellä mainittuun arki-iltaan. Mainoksessa ei ollut ensisilmäyksellä mitään erikoista. Se oli HIFK:n punainen ja ehkä siksi niin huomiota herättävä mainos, jossa ei juuri ollut tekstiä tai kuvia. Siinä oli ainoastaan jääkiekko-ottelun tulos (HIFK vs. Sport) sekä pelattu aika. Nähdessäni mainoksen, pelattu oli 20 minuuttia ja tulos 0-1 Sportille.

Aluksi ajattelin, että vähän outo mainos, mutta parin sekunnin päästä tajusin, että sehän oli reaaliaikainen tulos ottelusta, joka on juuri käynnissä! Tai näin ainakin oletin, en kiireessä ehtinyt tarkistaa, mutta sillä ei varsinaisesti ole merkitystä. Tärkeämpää on ajatus, että mainontaa voisi tehdä reaaliaikaisesti.

Myönnän, etten ole erityisen hyvin perillä perinteisemmästä mainonnasta, kuten printtimainonnasta, ulkomainonnasta tai vastaavasta, mutta ainakaan digipuolella en ole reaaliaikaiseen markkinointiin törmännyt koskaan. Jos siis tällainen on yleisempääkin, olisin varsin kiinnostunut kuulemaan lisää puhelimitse tai vaikka sähköpostilla tai LinkedInissä. Aihe on siinä mielessä kiinnostava, että mahdollisuuksia olisi vaikka miten paljon, jos tuollainen olisi suht kustannustehokkaasti mahdollista.

Käyttöä muuallakin kuin urheilutapahtumissa

Urheilukilpailujen ja -otteluiden tulokset ja sitä kautta eräänlainen “yhteiskuntaa palveleva” mainonta on ajatuksena todella hieno. Ottelutulokset on ehkä yksinkertaisin esimerkki tällaisesta, mutta esimerkiksi kunnat voisivat käyttää reaaliaikaista mainontaa tiedottamiseen tai vaikka Stockmann Hullujen Päivien salamatarjouksiin.

Tähän asti ajatuksissa on varmaankin ollut nuo aiemmin mainitseman ulkomainokset. Mitä jos reaaliaikaista mainontaa tekisikin digitaalisesti? Hyperkohdistettu mainonta tarjouksista saisi aivan uuden ulottuvuuden, ja ravintolatkin pystyisivät varmasti tätä hyödyntämään. Erilaiset kauppakeskusten kampanjapäivätkin saisivat reaaliaikaisesta mainonnasta kaivattua lisäpotkua.

Nouseva teknologia?

Ihme kyllä digitaalisten reaaliaikaisten mainosten jakelukanavia ei juurikaan ole. Kokeiluja toki on tehty, esimerkiksi urheilutapahtumien yhteydessä. Nykyisissä yleisesti käytössä olevissa mainosmuodoissa on toki dynaamisia mainoksia, joissa on mahdollista asettaa useita erilaisia komponentteja, joita mainosrobotit sitten yhdistelevät ja optimoivat, mutta ne eivät aja aivan samaa asiaa ja ovat lopulta melko staattisia.

Jatkuvasti päivittyvää tietoa varten tarvitaan melko hienostuneita ja toisaalta virheherkkiä järjestelmiä taustalle. Siihen nykyiset suuret mainosalustat, kuten Google tai Facebook ovat ehkä liian isoja – toistaiseksi. Jatkuvaa kehitystä tapahtuu ja erilaisia kokeiluja nämäkin mainosjätit tekevät koko ajan. Nähtäväksi jää, onko reaaliaikainen mainonta sellaista, jota kannattaa lähteä viemään isolle yleisölle, vai ottaako sellainen tuulta alleen lainkaan. Ehkä suositut sivustot alkavat kehittää omia järjestelmiään reaaliaikaista mainontaa silmällä pitäen. Joitakin kolmannen osapuolen palveluitakin jo löytyy.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly