Hallitse display-kampanjoitasi oikein

Maksullinen hakukonemainonta on viime vuosina kasvanut räjähdyksen lailla, eikä loppua ole näkyvissä. Erilaisia mainosverkostoja on useita, mutta keskitymme tällä kertaa Google Display Networkiin (GDN). Verkosto käsittää miljoonia sivustoja sekä älypuhelinsovelluksia, joissa mainoksesi on mahdollista näkyä.

Mitä kannattaa siis ottaa huomioon? Käsittelemme tässä artikkelissa parhaita käytäntöjä sekä mainoskampanjoiden että yksittäisten mainosten hallintaan.

Kaikki lähtee houkuttelevasta viestistä

Muista, että asiakkaillasi saattaa olla erilaiset tarpeet ja kiinnostuksen kohteet riippuen siitä, missä kohtaa markkinointiputkea heidät kohtaat. On siis hyvä idea luoda useita erilaisia mainoksia, jotta voit tuoda asiakkaillesi oikean viestin oikeaan aikaan.

Tuo esille, mikä erottaa tuotteesi tai palvelusi muista. Kerro hinnoistasi, uusista kampanjoista ja tarjoa mahdollisesti alennuksia.

Tehokkuutta vai kontrollia?

GDN-verkostossa voit käyttää kahdenlaisia mainoksia: kuvamainoksia ja responsiivisia mainoksia. Mieti siis etukäteen, haluatko pelkästään tuloksia, vai onko sinulle tärkeämpää saada täysi kontrolli siihen, miltä mainoksesi näyttävät. Kummallekin tavalle on omat käyttötarkoituksensa.

Kaikissa mainoksissa pätee yksinkertainen pääsääntö, mikä on pidettävä mielessä. Mainoksella ja siihen liitetyllä lasketutumissivulla on viestittävä samaa asiaa.

Mikäli haluat käyttää kampanjassasi sekä responsiivisia että kuvamainoksia, kannattaa ne pitää omissa mainosryhmissään. Tällä tavalla niitä on helppo hallita, ja voit tarvittaessa säätää panostuksia kätevästi mainostyypin perusteella.

Ota kaikki irti responsiivisista mainoksista

Hyödynnä kaikki käytettävissä olevat merkit sekä lyhyessä että pitkässä otsikossa. Muista kuitenkin, että viesti on tärkeämpi. Jos viestiisi tarvitaan vähemmän merkkejä, älä stressaa jäljellejääneistä. Kuvauksessa ja pitkässä otsikossa on sama merkkirajoitus. Käytä näissä mahdollisuuksien mukaan kuitenkin eri tekstejä.

Vaikka responsiivisiin mainoksiin vaaditaan jonkin verran tekstiä, on laadukas kuvitus hyvin tärkeä osa onnistunutta mainosta. Käytä mahdollisimman hyvälaatuisia kuvia ja osatessasi voit jopa rajata kuvat valmiiksi kuvankäsittelyohjelmassa. Käytä kuvissa selkeitä hahmoja tai kuvioita ja vältä tekstin tai muun liian yksityiskohtaisen elementin käyttöä. Sisällytä mainoksiisi aina myös yrityksesi logo.

Iskevät kuvamainokset pärjäävät

Tehdessäsi kuvamainoksia, kiinnitä eritoten huomiota kuvituksen laatuun. Käytä HD-tasoisia kuvia ja tee jokaisesta mainoksesta erikokoisia versioita suosituimmille mainoskoille:

  • 300×250
  • 728×90
  • 160×600
  • 320×50
  • 300×600

Vähän nurinkurisesti myös koodatut html5-mainokset lasketaan kuvamainoksiksi. Niissä pätevät muuten samat säännöt kuin kuvamainoksiinkin, mutta lisäksi tulee huomioida mainoksen tiedostokoko ja muut tekniset seikat. Jos haluat tuoda interaktiivisuutta tai liikettä mainoksiisi, ovat html5-mainokset oikea valinta.

Jatkuva optimointi

Älä luule, että kerran kampanjan aktivoituasi voisit nostaa jalat pöydälle. Mainosten ja kampanjoiden optimointi on oltava jatkuva prosessi. Testaa uusia mainoksia ja kokeile uusia kohdistamistapoja. Saatat nähdä mielenkiintoisia tuloksia positiivisessa mielessä. Lisäksi todennäköisesti säästät rahaa, sillä pystyt panostamaan niihin mainoksiin, mitkä tuovat sinulle parhaita tuloksia.

Kohdistaessasi mainoksia muista, että useat eri kohdistustavat kaventavat potentiaalista yleisöä. Tällä tavalla voit siis kohdistaa mainoksesi pienellekin yleisölle. Käytännössä siis tuot viestisi juuri niiden asiakkaiden eteen, jotka potentiaalisesti ovat siitä kiinnostuneita.

Lisää voit lukea esimerkiksi seuraavista artikkeleista:

Create Effective Display Ads: Google Best Practices

7 Uncommon Best Practices for the Google Display Network

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly