Hakumainoksista tuli responsiivisia

Google on jo kauan sitten tuonut Ads-alustalleen responsiiviset display-mainokset, jotka monessa tapauksessa ovat korvanneet vanhat bannerimainokset. Tekstimainosten ominaisuuksiin ei sen sijaan ole tullut lisäyksiä. Tämä muuttui tänä vuonna, kun Google toi responsiiviset hakumainokset julkiseen beta-vaiheeseen.

Hetkinen! Miten hakumainokset voivat olla responsiivisia, kun niissä ei ole kuviakaan?

Hyvä kysymys. Responsiivisuuden ajatellaan usein tarkoittavan vain kuvan tai muun sisällön sovittamista erikokoisille näytöille. Se on kuitenkin paljon enemmän kuin visuaalista sovittamista. Esimerkiksi responsiivisten hakumainosten osalta se tarkoittaa useiden eri elementtien yhdistämistä toisiinsa. Ja koska uusiin hakumainoksiin on mahdollista liittää useita otsikoita ja kuvauksia, niitä yhdistellään toisiinsa. Tekoäly sitten päättelee, mitkä tekstit toimivat toistensa kanssa ja mitkä eivät.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Paljon uutta – paljon vanhaa

Vaikka responsiiviset hakumainokset tuovatkin paljon uutta, on niissä edelleen paljon samaa. Niin otsikot kuin kuvauksetkin löytyvät samoilta paikoilta kuin ennenkin. Nyt niitä on kuitenkin mahdollista kirjoittaa useita samaan mainokseen. Otsikoita voi kirjoittaa yhteensä 15 ja kuvauksia neljä kappaletta. Näin montaa ei kuitenkaan ole pakko kirjoittaa, jos kynä ei meinaa luistaa.

Kuvausten maksimimerkkimäärää on kasvatettu 90 merkkiin, joten siihenkin mahtuu vielä vaikka yksi toimintokehoite. Yhteenlaskettu mainoksen maksimimerkkimäärä on noussut 150 merkistä 300 merkkiin, mikä tarkoittaa sitä, että uudet responsiiviset hakumainokset voivat olla todella pitkiä verrattuna vanhoihin laajennettuihin tekstimainoksiin.

Vaikka mahdollisia komponentteja onkin tullut lisää, eivät ne kaikki välttämättä näy samalla kertaa. Mainoksessa näkyy yhtä aikaa korkeintaan kolme otsikkoa ja 1-2 kuvausta, joiden yhdistelmiä Googlen tekoäly kokeilee. Näistä valikoituvat lopulta parhaat, ja niitä voi edelleen parantaa.

Joskus komponentteja saattaa näkyä vähemmän ja joskus enemmän. Kuitenkin niin, että näkyvillä on aina vähintään kaksi otsikkoa ja yksi kuvaus. Ne eivät siis tule missään tapauksessa olemaan pienempikokoisia kuin laajennetuissa tekstimainoksissa.

Responsiiviset hakumainokset luonnossa

Responsiivisten hakumainosten luominen on ihan yhtä helppoa kuin laajennettujen tekstimainostenkin. Niiden luominen aloitetaan samasta paikasta ja pohjakin näyttää samalta. Myös kaikki samat ominaisuudet toimivat, kuten dynaamiset avainsanat. Otsikkoja on mahdollista kiinnittää, mutta sitä kannattaa tehdä hiukan säästellen, sillä se vähentää automaattisen testauksen tehoa.

Pro tip! Tee otsikoista tarpeeksi erilaisia ja yritä löytää niihin erilaisia asioita. Jos Google huomaa otsikkojen olevan liian samanlaisia, niitä ei välttämättä näytetä lainkaan. Lisää esimerkiksi muutamaan otsikkoon pääavainsanoja, ja jätä ne muutamasta otsikosta pois. Kokeile myös tehdä otsikoista ja kuvauksista eri pituisia.

Responsiivisen hakumainoksen kirjoituspohja

Responsiiviset hakumainokset ovat vielä beta-vaiheessa, ja toimivat vain muutamalla kielellä, mutta kokeiluvaihe on laajentumassa kovaa vauhtia. Jos responsiiviset hakumainokset ovat oman tilisi valikoimassa, tee muutama ja seuraa niiden suorituskykyä. Ole askel edellä kilpailijoitasi!

Lisää lukemista aiheesta:

Wordstream
Google

 

Kirjoittaja

Chief Technology Officer

Samu on tekniikan mies ja se näkyy. Välillä propellit viuhuvat liiankin voimakkaasti. Aika ajoin Samu osaa kommunikoida myös normaalin ihmisen tavoin.