Google Adsin avainsanat haltuun

Tämä kirjoitus sisältää osittain vanhentunutta sisältöä. Tutustu vastaavuuksissa tapahtuneisiin muutoksiin Googlen sivuilla >

Google Ads (ennen AdWords) on todella hyvä työkalu päästä alkuun digitaalisessa markkinoinnissa. Sillä tavoitat suuren määrän potentiaalisia asiakkaita ja tarvittaessa voit tarkentaa mainosten näkymistä eri tavoin. Mainosten lisäksi hakukampanjoiden menestymiseen vaikuttaa suuresti käytettävät avainsanat. Avainsanoissa on lisäksi mahdollista käyttää erilaisia vastaavuusvaihtoehtoja (match type), joilla mainosten näkymiseen voi vaikuttaa tarkastikin.

Laaja vastaavuus (broad match)

Laaja vastaavuus on avainsanojen oletustyyppi. Avainsana on tällöin vain tekstiä ilman lisämerkkejä. Tätä vastaavuutta käyttämällä avainsanat voivat yhdistää mainoksen sellaisiin hakuihin, jotka sisältävät kirjoitusvirheitä, lyhenteitä tai ovat samankaltaisia avainsanaan verrattuna. Avainsanalla ”miesten kengät” mainos saattaa näkyä myös hakutermillä ”miesten vaelluskengät”.

Negatiiviset avainsanat

Negatiivisten avainsanojen käyttö saattaa tuntua sekavalta, mutta ne ovat todella hyödyllisiä ja niiden käyttö saattaa tehostaa kampanjan suorituskykyä huomattavasti. Käyttämällä negatiivisia avainsanoja on mahdollista kertoa Adsille, että olipa käytössä mitä avainsanoja tahansa, älä kiinnitä huomiota hakuihin, jotka sisältävät negatiivisia avainsanoja. Asettamalla esimerkiksi ”urheilukengät” negatiiviseksi avainsanaksi pystyt käyttämään laajan vastaavuuden avainsanaa ”miesten kengät”, mutta urheilukenkiin liittyvissä hakutuloksissa ei näytetä mainoksia.

Lausekevastaavuus (phrase match)

Lausekevastaavuutta käyttävät avainsanat merkitään lainausmerkeillä, esimerkiksi ”avainsana”. Tätä tyyppiä käyttämällä mainos näkyy aina silloin, kun lauseke/fraasi on kokonaisuudessaan ja sellaisenaan osa hakua. Sanojen järjestys tulisi siis myös olla sama kuin avainsanassa on määritetty. Käyttämällä avainsanaa ”miesten kengät” (huomaa lainausmerkit), mainos näytetään sellaisten hakujen yhteydessä kuin ”halvat miesten kengät”, mutta eivät sellaisten kuin ”miesten punaiset kengät” tai ”kengät miesten osta”.

Tarkka vastaavuus (exact match)

Tarkka vastaavuus merkitään hakasulkeilla, esimerkiksi [avainsana]. Sen toiminnallisuutta on viime aikoina muutettu muutamia kertoja, mutta se toimii edelleen jokseenkin samalla tavalla kuin ennenkin. Tehdyn haun pitää tarkasti vastata avainsanaa siinä muodossa kuin avainsana on määritetty. Se kuitenkin ottaa huomioon haun merkityksen sekä kirjoitusvirheet. Sanat voivat myös olla eri järjestyksessä, jos merkitys ei muutu. Jos avainsanaksi on asetettu [miesten kengät], näytetään mainos silloin, kun haetaan ”kenkiä miehille”.

Laajan vastaavuuden tarkennus (broad match modifier)

Laajan vastaavuuden tarkennukseen käytetään + -merkkiä, ja sillä on mahdollista tarkentaa laajan vastaavuuden avainsanaa. Tällöin haun pitää sisältää + -merkillä merkitty avainsana tai sen läheinen muunnelma. Jos + -merkittyjä avainsanoja on useita, ne saavat olla missä järjestyksessä tahansa.

Bonus: Lausekevastaavuuden tarkennus (phrase match modifier)

Lausekevastaavuuden tarkennus ei ole Googlen virallisesti hyväksymä muoto, ja se ei välttämättä toimi kaikilla kielillä tai kaikissa tapauksissa. Se oikeastaan lisää laajan vastaavuuden tarkennukseen uuden ominaisuuden, jolloin on mahdollista asettaa laajan vastaavuuden tarkennuksella avainsanoja, jotka sisältävät välilyönnin. Tämä vastaavuustyyppi tarkoittaa siis käytännössä sitä, että sen avulla voisi tehdä avainsanoja, joissa voi olla useita lausekkeita ja niiden välissä voisi olla mitä tahansa. Lausekevastaavuuden tarkennus määritetään siten, että normaalin + -merkin lisäksi välilyönnin tilalle asetetaan piste: +avain.sana.
Tällä tavalla asetettu avainsana ”+auton.laturi +hinta” näyttäisi mainoksen esimerkiksi haulla ”auton laturi iphone hinta”.

Mikä vastaavuustyyppi on paras?

Vastaus on yksinkertainen: ei mikään. Kaikille vastaavuustyypeille on omat käyttötarkoituksensa ja niitä tulee kokeilla, jotta juuri oikeat tyypit löytyvät. Joskus on hyvä aloittaa laajan vastaavuuden avainsanoilla, ja joskus on parempi lähteä liikkeelle tarkan vastaavuuden avainsanoilla. Negatiivisten avainsanojen käyttö on erityisen tärkeää, jos käytössä on paljon laajan vastaavuuden avainsanoja, jotta kampanjan focus pysyisi jokseenkin hallussa.

Itse käytän ylläpitämissäni kampanjoissa paljon lausekevastaavuutta sekä laajan vastaavuuden tarkennusta, mutta myös muita käytän aktiivisesti. Lisäksi tutkin jatkuvasti erilaisia tapoja käyttää niitä. Seuraavaksi otan kokeiluun mainitsemani lausekevastaavuuden tarkennuksen.

Lisää aiheesta:

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly