Facebook muuttui taas – ota uudet ominaisuudet käyttöön tänään

Tässä blogissa on osin vanhentunutta sisältöä.

Lue lisää viimeisimmistä Facebookin uudistuksista ja niiden vaikutuksista markkinoijalle >

Facebook on tarjonnut äskettäin testikäyttöön ainakin kolme uutta ominaisuutta, joiden avulla sivut voivat viestiä tehokkaammin, mitä sivu koskee. Ominaisuudet ovat testikäytössä osalla Facebook-sivuista. Oletko sinä huomannut viime aikoina uusia ominaisuuksia sivuillasi?

Osa uudistuksista vaatii reagointia myös sinulta – katso ohjeet alta.

1. Teksti kansikuvaan suoraan Facebookissa

Uusimpana ominaisuutena Facebook testaa mahdollisuutta lisätä sivun kansikuvaan tekstiä helposti suoraan Facebookissa. Näemme tässä ainakin seuraavat edut:

  1. Näet suoraan, miten kansikuvan teksti asettuu ja vältyt useilta muokkauksilta, jos kansikuvan teksti sattuisikin esimerkiksi menemään peittoon profiilikuvan alle.
  2. Jos haluat muuttaa julkaisun tekstiä, voit tehdä sen suoraan Facebookissa. Näin vältyt uudelleenlatauksilta, etkä menetä kansikuvan kommentteja ja reaktioita.

Facebook rohkaisee yrityksiä tuomaan tarinansa selkeämmin esille kansikuvan tekstin avulla, jotta sivun kävijä tietäisi nopeammin, mitä Facebook-sivusi koskee. Jos kävijälle ei selviä muutamassa sekunnissa, mitä sivusi koskee, hän poistuu todennäköisimmin sivultasi.

Mitä kannattaa tehdä?

  1. Tarkista, onko ominaisuus päivittynyt jo sivullesi. Muokkaa teksti sopivaksi. Pidä teksti lyhyenä ja myyvänä.
  2. Mikäli ominaisuus ei ole vielä päivittynyt, päivitä sivusi Tietoja-osio ja poista turhat kohdat. Facebook hakee tekstit kansikuvaan automaattisesti Tietoja-osiosta.
  3. Mikäli olet asettanut kansikuvaksi kuvan, jossa on tekstiä, varmista, ettei kansikuvasi mahdollinen nykyinen teksti mene päällekkäin uuden tekstin kanssa.
  4. Mikäli uusi tekstilaatikko ei palvele tarkoitustasi, voit poistaa sen.

Ideoita tekstiboksin hyödyntämiseen:

Esimerkki 1: Ehdotus Risteilijänrannan luksusasuntojen kansikuvatekstiksi
Esimerkki 2: Kansikuvateksti käytössä Hacking Newsin Facebook-sivulla
Esimerkki 3: Kansikuvateksti käytössä Social Media Explorerin Facebook-sivulla

2. Liikkuvaa kuvaa sivullesi

Facebook otti aiemmin keväällä testikäyttöön myös cover videot. Nähdäksemme cover video auttaa ensisijaisesti kiinnostuksen herättämisessä. Tällöin on mahdollista, että kävijä viettää sivullasi enemmän aikaa. Cover videon avulla voit esimerkiksi esitellä myytäviä tuotteita tai palvelukonseptiasi, miksei cover video sopisi myös yrityksesi tarinan välittämiseen.

Facebookin mukaan cover videon avulla voidaan parantaa asiakaskokemusta ja lisätä kävijöiden sitoutumista vuorovaikutuksen aikana.

Suomalaisista yrityksistä kansikuvavideota on hyödyntänyt jo ainakin Neste. Maailmalla esimerkkiä näyttävät Business Insider ja Netflixin oma sarja Narcos.

Yritykset ovat hyödyntäneet ominaisuutta toistaiseksi harmillisen vähän. Mitä jos olisit kilpailijoidesi edellä ja testaisit uutta ominaisuutta heti kun se on saatavilla?

Mitä jos olisit kilpailijoidesi edellä ja testaisit uutta ominaisuutta heti kun se on saatavilla?

Suurin osa Facebookin käyttäjistä suosii sisältölajeista juuri videota ja Facebook on reagoinut tähän mahdollistamalla cover videon lisäksi esimerkiksi Facebook liven sekä profiilivideot.

Facebookin suositukset cover videolle:

  1. 820 x 312 px
  2. 20-90 sekuntia. Itse pätkä voi olla lyhyempikin ja sen voi asettaa toistumaan automaattisesti muutaman kerran putkeen
  3. Kansikuvavideo toistetaan automaattisesti kun käyttäjä tulee sivullesi
  4. Kansikuvavideot toistetaan oletusarvoisesti ilman ääniä, mutta käyttäjä voi halutessaan kytkeä äänet päälle. Tuo viestisi ilmi siis jo liikkuvassa kuvassa.

Cover video ladataan samaa kautta kuin sivusi kansikuva. Asetuksista voit esimerkiksi rajata videon kokoa tarvittaessa sekä lisätä tageja ja vaihtaa kustomoidun esikatselukuvan. Tarkemmat ohjeet löytyvät täältä.

3. Messenger-popupin avulla matalan kynnyksen yhteydenottoja

Oletko kiinnittänyt huomiota, että tullessasi joillekin Facebook-sivuille, alareunaan aukeaa automaattisesti Messenger-popup? Tai onko oman sivusi saapuneet-kansioon ilmestynyt viime aikoina oudon paljon viestejä? Facebook testaa nyt myös ominaisuutta, jonka tarkoituksena on rohkaista sivusi kävijöitä lähettämään sinulle viestejä. Kun kynnys on matala, on viestin lähettäminen todennäköisempää. Miten tähän uudistukseen sitten kannattaa reagoida?

Kuten toivottavasti tähänkin mennessä: huolehdi, että sivullesi tulleisiin viesteihin vastataan kohtuullisen ajan sisällä. Pidä huolta, että viesteihin vastaavat henkilöt ovat tietoisia Messenger-popupista, sillä popup saattaa saada uteliaimmat kyselemään, miksi olet lähettänyt heille viestin, vaikka todellisuudessa kumpikaan osapuoli ei ole vielä avannut keskustelua.

Näe tämäkin uudistus mahdollisuutena. Henkilökohtaisen viestin avulla sinulla on mahdollisuus parantaa yrityksesestäsi syntyvää mielikuvaa potentiaalisen asiakkaan silmissä.

Messenger-popup Search Engine Landin Facebook-sivulla

Miten pysyn perillä uudistuksista?

Facebook ei ole pitänyt uusista ominaisuuksista turhan kovaa meteliä ja usein ne huomaakin vasta kun ne ovat päivittyneet omalle sivulle. Liity sähköpostilistallemme ja saat tiedon uudistuksista ennen kilpailijoitasi.

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly