Esittelyssä Aboad: Juha

Kuka olet ja mitä teet Aboadilla?

Juha Pihkakoski, markkinoija, yrittäjä, seikkailija ja itsetituleerattu barista. Puhetyylitäni turkulainen, maantieteellisesti helsinkiläinen ja sydämeltäni kansainvälinen. Toimin Aboadissa toimitusjohtajana ja olen toinen omistajista.

Olen se osa, joka yhdistää Aboadin ja asiakasorganisaation niin työskentelyn kuin kommunikaationkin nimissä. Vastaan asiakkaiden digitaalisen markkinoinnin strategisesta ja taktisesta suunnittelusta asiakkaiden ja/ tai tiimimme kanssa sekä varmistan, että suunnitelmat toteutuvat. Työssäni pääsen yhdistelemään mukavasti käytännön tekemistä ja konsultointia.

Lisäksi olen yksinkertaisesti auttamassa ihmisiä menestymään, joko tiimissämme tai asiakasyrityksissämme.

Minkälaisten asiakasprojektien kanssa työskentelet tällä hetkellä?

Työskentelen suurimmassa osassa asiakasprojektejamme, vaikken kaikissa. Olen mm. auttamassa kahta kansainvälistä yritystä saamaan digitaalisesta markkinoinnista tulosvastuullisempaa, jolloin he voivat tehdä liiketoimintapäätöksiä perustuen markkinoinnin dataan.

Toimin ulkoistetun digimarkkinointipäällikön vastuuroolissa tiimini kanssa useamman B2B-kasvuyrityksen kanssa. Lisäksi varmistan, että kohdistetun digimarkkinoinnin paletti pelittää asiakkaillemme myös kotimaan markkinoilla.

Mitä teet vapaa-ajalla?

Allekirjoitan vahvasti Sir Richard Bransonin näkökantaa tähän kysymykseen: ”There’s no work or free time. It’s all life.” Rajat usein hämärtyvät yritystoiminnan, harrastusten ja sosiaalisen elämän välillä. Tämä on enemmän kuin tervetullutta, sillä vuodesta 2015 alkaen olen päivästä toiseen tehnyt tasan niitä asioita, joita elämässäni haluan tehdä.

Ajan, jota en käytä Aboadin parissa, omistan muille asioille, joita pidän tärkeinä. Käyn taistelua painovoimaa vastaan eli kiipeilen aktiivisesti kivillä, kallioilla ja seinillä. Oma suosikkini on lead-kiipeily. Se mahdollistaa vapauden löytää sopivat reitit ja tippuessa tulee hauskan pelottavia pudotuksia. Lisäksi harrastelen tätä tukevia liikuntamuotoja, kuten salilla käyntiä ja silloin tällöin juoksemista.

Kiitos harrastukseni ja seikkailunhaluni, matkustelen eri puolilla maailmaa, kuitenkin pääasiassa Euroopassa. Sillä ajalla, mitä tästä kaikesta jää, tapaan uusia ihmisiä, sparrailen mahdollisia liikeideoita, opiskelen ja kirjoitan.

Viisi tärkeintä työkalua, joita käytät työssäsi?

  1. Puhelin: Olen usein mobiilina ja puhelin on luonnollisesti tärkeä osa tätä. Sähköpostit, äänikirjat, podcastit, puhelut ja musiikin kuuntelu hoituvat puhelimella. Tunnistan myös laitteen addiktoivat vaikutukset ja pyrin olemaan niistä tietoinen.
  2. LinkedIn: Tämä on yksi niistä alustoista, joista pääasiassa vastaan asiakastyössä. LinkedIn on myös ainoa sosiaalinen verkosto, jota käytän aktiivisesti verkostoitumiseen ja omaan brändinrakennukseen. Muilla alustoilla teen pääosin kohdistettua markkinointia.
  3. Wrike: Projektinhallinta, budjettiseuranta/ -raportointi sekä toimien speksaus on asia, jonka otamme välillä jopa liian tosissaan. Kun perusajatuksiimme kuuluu, että työ pitää toimittaa sovitussa laadussa, ajassa ja budjetissa, auttaa Wrike meitä hallitsemaan tätä. Se on myös hyvä ihmiselle, joka on näinkin kiintynyt Gantt-taulukoihin.
  4. Evernote: Jos soitat minulle ja alamme sparrailemaan ideoita, kirjoitan samalla Evernoteen muistiinpanoja puhelustamme. Evernotessa minulla on kaikki asiakaskeskustelut, ideoinnit ja alustavat kirjoitukset.
  5. Valkotaulu: Tarvitsen itse asioiden sisäistämiseen visuaalista presentaatiota. Käytän usein valkotaulua juurikin tähän, kun sparrailen itseni tai muiden kanssa ideoita tai taktista suunnitelmaa. Kuulenkin toisinaan asiakkaan suusta hypätessäni palaverin aikana ylös ja kävellessäni taululle visualisoimaan: “Noniin nyt lähti propellihattu päähän.”

Vinkit LinkedInin käyttöön

Voisin itseasiassa avata muutamia puolia LinkedInin kohdistetun markkinoinnin ja henkilökohtaisten julkaisujen puolelta. Olen pitänyt aiheesta koulutuksia ja sparraillut useamman henkilön kanssa, joten näkemystä on päässyt kertymään.

Henkilökohtaisessa käytössä LinkedIn on tehokas tapa rakentaa henkilöbrändiä, kuten paljon hehkutetaan. Ihmiset lähtevät usein innolla julkaisemaan viimeisimpien kikkojen mukaan sisältöä ja hakemaan laajinta kattavuutta.

Toki sen huomiointi, että algoritmi rajoittaa linkillisten postausten näkymistä paitsi linkin ollessa kommenteissa, on hyvä ottaa huomioon. Olen kuitenkin huomannut, että moni innostuu aluksi julkaisemaan agressiivisella tahdilla tavaraa ja laantuu ensimmäisen kuukauden jälkeen.

Tämä, kuten moni muukin asia, on kuitenkin maratoni, ei sprintti. Voi kestää parikin vuotta, ennen kuin tehokas kanavan käyttö tuottaa tulosta. Joillekin taasen kestää kuukausi.

Yrityskäytössä maksuttomien julkaisujen tekemisen ei kannata olla yrityksen ykkösprioriteetti. LinkedIn on varmistanut, että se ei tuo samoissa määrin tuloksia kuin henkilöiden julkaisut.

Kohdistettu markkinointi sen sijaan on kanavalla erittäin tehokasta. Kohdistaminen on kanavan vahvin puoli. Muutamia väittämiä, joita olen kuullut on, että LinkedInillä ei voi kohdistaa alle 50 000 yksilön yleisöön ilman syvällisempää partneruutta kanavan kanssa ja että klikkaukset ovat kovin kalliita.

Ensimmäinen ei pidä paikkansa, vaan itsekin teen esimerkiksi 1000 henkilön kohderyhmiin kampanjoita. Klikkaukset maksavat tyhjiössä katsottuna enemmän kuin esimerkiksi Facebookissa. Kiitos kohdistuksen, tulet kuitenkin todennäköisesti saamaan korkeamman ROI:n kampanjoillesi ja vältät ns. turhia klikkauksia.

 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly