Esittelyssä Aboad: Aapo

Kuka olet ja mitä teet Aboadilla?

Aapo Kyllönen, liiketoimintalähtöisen markkinoinnin monitoimimies ja maailmanmatkaaja. Aloitin Aboadissa freelancerina markkinoinnin asiantuntijana, kun olin kiertelemässä Kaakkois-Aasiaa puolen vuoden ajan. Yhteistyö maistui sen verran hyvältä, että palatessani Suomeen päädyin osaksi Aboadin tiimiä. Taustani on palveluliiketoiminnan ja markkinoinnin B2B-myynnin puolella. Vapaa-ajallani harrastan töitä, musiikkia ja urheilua – tavoitteellisena erotuomarina toimiminen on kehittänyt kunnon lisäksi myös vuorovaikutustaitojani. Aboadilla työskentelen monenlaisten markkinoinnin tehtävien parissa strategiasta ja kokonaisuuksien suunnittelusta LinkedIn-markkinointiin.

Minkälaisten asiakasprojektien kanssa työskentelet tällä hetkellä?

Tällä hetkellä pöydälläni on useamman asiakkuuden jatkuva LinkedIn-markkinoinnin ylläpito, optimointi ja kehittäminen. Lisäksi kehitämme yhteistyössä monikanavaisia markkinoinnin strategisia kokonaisuuksia sekä raportointia. Käännöstöiden parissa työskentelyn myötä olen löytänyt itseni myös oikolukemasta englanninkielisiä sisältöjä niin Aboadin kuin asiakkaidenkin materiaalien osalta.

Mitä teet vapaa-ajalla?

Freelancer digital nomadin elämäntyylin myötä vapaa-ajasta on tullut hyvin monimuotoinen käsite – kun teen työtä, mistä nautin, en edes yritä erottaa sitä vapaa-ajastani vaan hoidan työasioita sitä mukaa, kun niitä tulee. Urheilu ja joukkuepelit ovat kuitenkin lähellä sydäntä entisen kilpaurheilutaustan ansioista, ja sitä vaalinkin komentamalla muita erotuomarina niin jalkapallo- kuin jääpallokentilläkin. Muutoin viihdyn kavereiden ja ruoanlaiton parissa – ja usein nämä tuleekin yhdistettyä keskenään.

Viisi tärkeintä työkalua, joita käytät työssäsi?

1. Tech: Macbook ja puhelin ovat kovassa kulutuksessa

2. Prosessinhallinta: Wrike ja Slack pitää tiimin langat käsissä, Todoist omat tekemiset linjassa

3. Kanavat: LinkedIn Campaign Manageria tulee tuijoteltua päivittäin

4. Raportointi: Analyticsistä ja Data Studiosta kaivelen dataa ja seulon sitä ymmärrettävään muotoon

5. Työpöydällä aina auki: Google Drive työalustana ja Spotify muuten vaan

Paras vinkkisi markkinoinnista?

Itse yritän aina katsoa markkinointia isompana kokonaisuutena, kuin vain yhden kanavan ratkaisuna tai kampanjana. Tärkeintä onkin se, että kaikki kanavat, kampanjat ja ratkaisut tukevat kokonaisuuden sekä liiketoiminnan kannalta tärkeitä tavoitteita.

Myyntisuppilo on työkalu, jota käytän sekä markkinoinnin strategisessa suunnittelussa, että ratkaisujen havainnollistamisessa. Sen avulla on helppo määritellä, mihin myyntiputken vaiheeseen milläkin markkinoinnin toimenpiteellä pyritään vaikuttamaan. Myyjänä toimiessani piirsin jopa puhelinpalavereissa itselleni myyntisuppilon hahmottaakseni, missä asiakkaan suurimmat tarpeet ja kehityskohteet ovat – sekä yrityksen tärkeimpien painopisteiden ja tavoitteiden havaitsemiseksi.

Kaikenlaisia myynnin ja markkinoinnin teorioita ja malleja kehitetään jatkuvasti, eikä sillä mielestäni ole väliä, minkälaisella mallilla havainnollistaa omaa markkinointiaan – eihän malleja ole hyviä eikä huonoja, eikä mikään malli itsessään tee markkinoinnista toimivaa. Jokaisen on valittava itselleen ja yritykselleen sopiva tapa havainnollistaa kokonaisuuksia ja tavoitteita. Jos pitäisi tiivistää yksi vinkki, se olisi tämä: kun ostat/ myyt markkinoinnin ratkaisuja, varmista, että jokaisella osapuolella on selkeä kuva yhteisistä tavoitteista ja kokonaisuuksista.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly