Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsaus 8.2.2021

Kolmen viikon ajan julkaisemme blogissa myös Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsauksen. Haluamme näin tuoda tuoreinta tietoa myös niille lukijoille, jotka eivät viikoittaista katsausta vielä saa. Viikkokatsauksen tilanneet saavat maanantaisin sähköpostitse tiivistelmän ja analyysia edeltävän viikon tärkeimmistä uutisista. Jos haluat lukea vastaavan uutiskoosteen myös jatkossa, voit tilata viikkokatsauksen sähköpostiisi.

 1. Google Ads muuttaa avainsanojen match typeja 

Google on julkaissut uusia päivityksiä siihen, kuinka sen mainosalustan kautta tehtävällä hakusanamainonnalla kohdistetaan eri hakutermeihin.

  • Google tulee poistamaan broad match modifierin, laajentamaan phrase matchia ja parantamaan broad matchia
  • Yhtiö itse perustelee tätä sillä, että broad match modifieria käytetään paljon phrase matchin tavoin ja näin parhaat osat siitä liitetään phrase matchiin
  • Näin on myös tarkoitus vähentää aikaa, joka menee mainonnan operointiin, hyödyntää enemmän Googlen hakukoneen oppimista ja sen perusteella tarjoilla parempia hakutuloksia
  • Muutos alkaa tapahtumaan puolessa välissä helmikuuta ja siirtymävaihe päättyy heinäkuussa 2021, kun globaali rollout on valmis

Tiedottaessaan asiasta Google pyrkii maalamaan mahtavia tulevaisuuden kuvia siitä, kuinka tavoitat enemmän oikeaa yleisöä, säästät aikaa ja jollain tavalla muka hallitset paremmin mainontaasi. Monet markkinoijat ovat olleet tästä kuitenkin eri mieltä.

Kyseessä onkin tapa toki hyödyntää uusinta teknologiaa mainonnan jakelussa, mutta myös samalla karsia mainostajan ymmärrystä ja valtaa mainonnasta, kun enemmän tapahtuu Googlen mustassa laatikossa. Sama trendi on käynnissä useilla alustoilla loogisesta syystä: liian optimoitu mainonta ei tuota niin hyvin rahaa alustalle kuin vähän enemmän haulikolla ammuttu.

Lue lisää: Google Ads Help | Search Engine Land


2. Myös Google harkitsee tiukennettua käyttäjien seurannan hallintaa Androidiin 

Applen mobiililaitteisiin tulossa olevan appien seurannan hallinnan muutokset ovat saaneet myös kilpailijat harkitsemaan muutosta. Nyt Google harkitsee samankaltaista ratkaisua.

  • Applen iOS 14 mukana tuoma IDFA-muutos on aiheuttanut paljon kitinää erityisesti Facebookin puolelta mainoskohdistuksen ja seurannan kärsimisen väitteiden muodossa
  • Google harkitsee samansuuntaista ratkaisua sen kehittämään Android-käyttöjärjestelmään
  • Googlen ratkaisu tulee olemaan todennäköisesti paremmin kaikkia osapuolia (mainostajat, käyttäjät, kehittäjät) huomioiva, koska heidän ekosysteemissään ovat nämä kaikki intressiryhmiä

Tällaisten ratkaisujen pelätään heikentävän mainonnan kohdennusta, jota toisaalta edeltävän uutisen perusteella alustat tekevät jo omasta takaa merkittävästi.

Käytännössähän tässä tuodaan lisää vaihtoehtoja ja valtaa käyttäjille, mutta se tulee kyllä vaikuttamaan myös mainonnan kohdistuksen ja seurannan tarkkuuteen. Mainostaja minussa harmittelee ja kuluttaja minussa kiittää.

Lue lisää: Bloomberg

Tilaa Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsaus! >

Kirjoittaja

Chief Executive Officer

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.