Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsaus 15.2.2021

Kolmen viikon ajan olemme julkaisseet blogissa Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsauksen. Haluamme näin tuoda tuoreinta tietoa myös niille lukijoille, jotka eivät viikoittaista katsausta vielä saa. Viikkokatsauksen tilanneet saavat maanantaisin sähköpostitse tiivistelmän ja analyysia edeltävän viikon tärkeimmistä uutisista. Jos haluat lukea vastaavan uutiskoosteen myös jatkossa, voit tilata viikkokatsauksen sähköpostiisi.

  1. Twitterin tulevaisuudensuunnitelmat vievät sitä kohti subscription-mallia 

Viime viikolla raportoitiin aktiivisesti Twitterin suunnitelmista. Osa tiedoista on earnings callista ja osa medioiden raportoinnista.

Kontekstiksi on hyvä ymmärtää, että Twitter on yrittänyt luoda kaupallista menestystä samaan tapaan kuin moni muu somealusta, eli mainostilaa myymällä. Tämä on ollut menestykseltään heikkoa ja yrityksen heikko suorituskyky on näkynyt sekä tuloksissa että pörssikurssissa. Yritykseltä on jo pitkään odotettu rohkeita liikkeitä asian ratkaisemiseksi.

  • Twitter suunnittelee siirtymistä pois täysin mainosrahoitteisesta alustasta ja panostaa subscription-malliin
  • Yrityksen ideoissa ovat mm. tippaamalla rahan antaminen alustalla muille käyttäjille, tietyistä ominaisuuksista subcriptionin maksaminen ja muita hieman epäselviä suunnitelmia bisnesmalliremontin tueksi
  • Tätä kehityssuuntaa tukee Twitterin viime vuoden rekrytoinnit subscription-alustan kehitykseen, uutiskirjealusta-Revuen osto sekä sijoittajien kasvanut varmuus uutisen jälkeen, joka peilautuu myös osakekurssissa
  • Twitteriltä on kuitenkin ilmoitettu, että merkittäviä rahallisia tuloksia ei odoteta subscription-puolelta ennen vuotta 2021, mutta selkeästi he eivät sulje pois näiden ominaisuuksien saapumista tänä vuonna
  • Yritys ideoi myös eräänlaisen algoritmikaupan suunnittelua, jossa voisit itse valita algoritmin, jota alusta sinun kohdallasi hyödyntää ja näin saisit näin enemmän valtaa valita haluamasi kokemuksen
  • Myös Twitterin kehityshanke hajautetun sosiaalisen median hallinnan mahdollistamiseen (Bluesky) jatkuu aktiivisena

Nämä kaikki hankkeet ovat juuri sitä suuntaa, mitä Twitterin kuuluu nyt kulkea. Näistä erityisesti subscription-painotus on tärkeää, vaikka siihen on vielä parempia variaatioita kuin heidän esittelemänsä.

Twitter on somealustoista se, jossa viestitään maailman tärkeimmistä asioista. Se on kuitenkin heikosti onnistunut hyödyntämään tätä pääomaa ja pyrkinyt menemään Facebookin ja vastaavien alustojen kanssa mainospeliin mukaan. Se on ollut helppo ja huono valinta, koska he eivät mainospelissä menesty.

Lupaavista suunnitelmista huolimatta osumme valitettavaan ongelmaan ja se on Twitterin (tai Dorseyn) tapa toteuttaa ja omistautua uudistuksille. Twitter on useissa hankkeissa tähän mennessä ollut kuin nyrkkeilijä, joka ei sitoudu lyöntiinsä loppuun asti: isku ei mene perille, voi sanoa yrittäneensä ja turpaan tulee aina. Tästä syystä mm. TikTok ennen TikTokia, eli Vine epäonnistui.

Twitterillä on aivan järjetön potentiaali rakentaa sosiaalisesta mediasta kaupallisesti erilainen. Tuleeko niistä hyviä ideoita enempää, jää nähtäväksi.

Lue lisää: The Verge | TechCrunch | Business Insider

Tilaa Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsaus! >

Kirjoittaja

Chief Executive Officer

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.