Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsaus 1.2.2021

Seuraavan kolmen viikon ajan julkaisemme blogissa myös Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsauksen. Haluamme näin tuoda tuoreinta tietoa myös niille lukijoille, jotka eivät viikoittaista katsausta vielä saa. Viikkokatsauksen tilanneet saavat maanantaisin sähköpostitse tiivistelmän ja analyysia edeltävän viikon tärkeimmistä uutisista. Jos haluat lukea vastaavan uutiskoosteen myös jatkossa, voit tilata viikkokatsauksen sähköpostiisi.

  1. Googlen vaihtoehto kolmannen osapuolen evästeille tulossa julkiseen testiin 

Google ilmoitti Privacy Sandbox -projektin uusimman teknologian Federated Learning of Cohorts (FLoC) saapumisen julkiseen testaukseen.

  • FLoCin tarkoituksena on jakaa ihmiset kiinnostuksen mukaan kohorttiyleisöihin, joille voi kohdistaa käyttäytymisen perusteella mainontaa yksittäisten evästeiden sijaan, näin ”piilottaen yksilön massaan”
  • Viime syksyllä testiin julkaistu FLoC-teknologia on saanut testeissä vahvoja signaaleja toimivuudesta kohdistamisen, yksityisyyden ja seurannan kannalta, joten se tuodaan julkiseen testaukseen maaliskuussa
  • Uusi ominaisuus on myös saanut kritiikkiä yksityisyyteen keskittyneiltä organisaatioilta, kuten Electronic Freedom Foundationilta (EFF), sen kyvystä oikeasti suojata yksityisyyttä
  • Google tulee häivyttämään kolmannen osapuolen evästeiden tuen selainmarkkinoiden markkinajohtajastaan, Chrome-selaimesta, 2022 mennessä

Uutinen on innostava siinä mielessä, että konkreettisia testattuja ratkaisuja tämän muutoksen jälkeiseen aikaan alkaa löytymään nyt enemmän. Googlen ja monen muun toimijan on nimittäin tärkeää pyrkiä ylläpitämään herkkä balanssi kuluttajien yksityisyydenhalun, mainostajien kohdistus- ja mittaustarpeen sekä julkaisijoiden tarpeiden välillä. Internetimme kuitenkin pyörii vahvasti mainosrahoilla ja tuon balanssin rikkominen ei ole oikea ratkaisu lyhyellä aikavälillä.

Lue lisää: Search Engine Land | Google Ads and Commerce Blog


 2. Facebookin ja Twitterin kilpajuoksu uutiskirjemarkkinoille on alkanut  

Luotettavien journalististen lähteiden ja analyytikoiden löydösten perusteella vanhatkin alustat syöksyvät täysillä kohti uutiskirjebuumia.

  • Facebookin on uutisoitu rakentavan uutiskirjetyökalua, joka mahdollistaisi journalisteille ja itsenäisille kirjoittajille mahdollisuuden kerätä yleisöä, kuratoida sisältöä ja julkaista uutiskirjeitä suoraan alustallaan
  • Twitter näyttää olevan tässä pidemmällä ja sen uutiskirjealusta-Revuen oston jälkeen alustan koodissa onkin näkynyt viitteitä integroidusta uutiskirjetyökalusta
  • Erilaisille kirjoittajille ja journalisteille suunnatut uutiskirjealustat ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti vahvasti kasvavan Substackin voimin
  • Alustat antavat kirjoittajille mahdollisuuden olla suoraan yhteydessä ja saada suoraan korvausta lukijoiltaan ohittaen perinteisen julkaisumallin eri lehtien kautta

Trendi, jota seurata👆 Selvyyden vuoksi mainittakoon, että kyseiset ominaisuudet eivät ole käytännössä sähköpostialustoja, joilla yritykset usein lähettävät uutiskirjeitä. Lisäksi kyseessä on uutiskirje hieman eri merkityksessä kuin tavallisesti ajatellaan, eli niissä ei ole päivityksiä oman yrityksen kuulumisista.

Lue lisää: TechCrunch | The Verge


 3. Twitter taklaa mis- ja disinformaatiota uudella Birdwatch-alustalla 

Sosiaalisen median alustojen hyödyntäminen valheellisen informaation levittämisessä ja sen suitsemisen vaikeus tuskin on sinulle aivan tuntematon aihe. Sosiaalisen median alustat ovat etsineet erilaisia vaihtoehtoja ongelman ratkaisemiseen. Twitter julkaisi omansa.

  • Birdwatch mahdollistaa, että valikoidut henkilöt pystyvät antamaan huomioita julkaisujen paikkansapitävyydesta ja voivat tarjota lisäkontekstia asiaan
  • Pilotti käynnistyy nyt USA:ssa 1000 Birdwatch-käyttäjän voimin ja tavoitteena on laajentaa sekä käyttäjäkuntaa että maantieteellistä aluetta
  • Tarkoituksena tässä on saada yhteisö määrittelemään tiedon oikeellisuutta kuten esimerkiksi Wikipediassa

Väärän informaation jakeleminen sekä moderointi on haastava aihe ja erityisesti Twitter ja Facebook (Facebook Oversight Boardilla) pyrkivät ulkoistamaan vastuuta pois itseltään. Se, onko kyseessä oikeasti toimiva vastuunjako vai ovatko yrityksen oppineet viime aikoina pesemään käsiään yhtä tehokkaasti kuin me yksilöt, jää nähtäväksi.

Lue lisää: The Verge | Social Media Today | Twitter Product page

Tilaa Digitaalisen markkinoinnin viikkokatsaus! >

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly