Digitaalisen markkinoinnin tulevaisuus – valmistaudu strategisesti

Minkäköhänlainen helvetti töiden parissa tänä maanantaina odottaa? Kuten monet muutkin markkinoijat, myös minä sitä aikanaan jouduin miettimään. Digitaalisen markkinointi on laajuudessaan niin valtava kokonaisuus kuin markkinointi koko laajuudessaan on, mutta se kehittyy ja skaalautuu järkyttävällä nopeudella.

Digitaalisen markkinoinnin parissa päteekin paremmin kuin millään muulla alalla Liisa Peilimaassa -kirjasta tuttu Punaisen kuningattaren lausahdus: “Täällä sinun pitää juosta niin nopeasti kuin pystyt, jotta pysyisit paikallasi. Jos haluat päästä johonkin muualle, sinun on juostava vähintään kaksi kertaa nopeammin kuin muut.” Monet tuntevat olevansa hitaiden maasta tulleita Punaisen kuningattaren valtakunnassa.

Minä ja oikeastaan me Aboadilla kyllästyimme pelkäämään, mitä tuleman pitää ja päätimme, että aiomme tietää sen etukäteen ja sitten auttaa muita valmistautumaan siihen. Prosessi on vaatinut vuosia, mutta se on antanut mahdollisuuden auttaa muita nopeammin Forward-palvelumme avulla.

Tulevaisuusturvaus auttaa markkinoijaa tekemään merkityksellisempää tulosta

Polttava ongelma monella markkinoijalla on se, että kaiken uudistuksen keskellä ollaan takajalalla ottamassa iskuja vastaan ja puolustautumassa, kun regulaatio, alustat, taktiikat tai vaikkapa geopolitiikka muuttuu ja sekoittaa pakkaa.

Kun joutuu puolustautumaan ja kirimään jatkuvasti, ei ole mitään mahdollisuutta edes kuvitella, että voisi jotenkin hyödyntää ensimmäisten joukossa uutta alan kehitystä. Tämä tarkoittaa, että ne, jotka ovat etunojassa, voivat olla myös sitä jatkossa ja puskea eteenpäin, kun sinä yrität vain selvitä hengissä. Ikävä tilanne.

Kun markkinoijana sinulla on mahdollisuus ymmärtää tai ainakin arvioida melko tarkalleen, mitä tulee tapahtumaan seuraavien kahden sekä 3-5 vuoden aikana, voit oikeasti suunnitella, miten varaudut ja valmistaudut. Mutkaan kun on mukavampi ajaa, jos sen näkee. Näin suunnitelmasi vastaavat tulevaa realismia ja sinulla on mahdollisuus luopua kynsin ja hampain kehityksen perässä roikkumisesta ja tehdä ennakoivia toimenpiteitä.

Tulevaisuussuunnittelun vaatimukset digitaalisessa markkinoinnissa

Tämä ei oikeastaan ole rakettitiedettä, mutta vaatii työtä, jotta voi olla sillä tasolla, että saa tehtyä riittävän vahvoja oletuksia kehityksestä. Työ perustuu pitkälti siihen, että vuosien aikana kertynyt ymmärrys alan ja sen osa-alueiden kehityssuunnista ja -tahdista suhteutetaan nykytilaan sekä megatrendeihin, jotka vaikuttavat todennäköisesti tulevaisuudessa. Tähän lisätään kolmannen osapuolen dataa ja analyysejä, jotta kuvaa voidaan laajentaa. Pelkästään noihin asioihin aikaa jatkuvasti investoiden pystyy luomaan kyseistä kuvaa. Muutosten aikataulutuksen arviointi onkin sitten vaikeampaa, mutta ei mahdotonta.

Käytännön lähestymistapa

Olemme kehittäneet omaa mallia tulevaisuuskehityksen arviointiin ja tässä on esiteltynä prosessi otsikkotasolla. Prosessi toki aina muotoutuu asiakkaan tilanteen mukaan. Runko on pitkälti sama, vaikka lopputuloksen muoto ja implementaatio voivat vaikuttaa erilaiselta. Voit itse hyödyntää näitä omaan tulevaisuussuunnitteluun tai sitten kysyä meiltä apua.

Megatrendiymmärryksen kartoitus

Tulevan suunnittelu alkaa megatrendien analysoinnista: siitä, miten ne ovat kehittyneet tähän mennessä ja miten niiden oletetaan kehittyvän seuraavan viiden vuoden aikana. Näitä tarkastellaan globaalisti ja peilataan aina kohdealueeseen, joka meidän näkökulmastamme on usein Eurooppa. Megatrendianalysoinnissa tarkastellaan toki suoraan vaikuttavia asioita, kuten Private internet -megatrendi tai vertikaalisen integraation kasvu alustoilla, mutta myös muita, kuten talouden inflaation vaikutuksia tai muita yhteiskunnallisia tekijöitä, jos ne ovat relevantteja kyseiselle yritykselle.

Tulevaisuusraporttimme sisältöä

Lyhyen aikavälin vaikuttajien luominen megatrendeistä

Kun megatrendit on analysoitu ja aikataulutettu, niitä yhdistellään toisiinsa ja luodaan käytännönläheisempiä 1-2 vuoden kehityssuuntia, jotka vaikuttavat konkreettisesti digitaalisen markkinoinnin puolella.

Tulevaisuusraporttimme sisältöä

Ennusteet suunnitelmiksi

Tämä on se todellinen tuloskone tulevaisuuteen. Tulevia kehityssuuntia peilataan omaan organisaatioon ja alaan pyrkien löytämään asiat, joihin on tärkeä ottaa kantaa. Kun ymmärrys tulevista riskeistä on olemassa, niihin voidaan varautua. Kun tulevat mahdollisuudet ovat tiedossa, niitä voidaan valmistautua käyttämään. Nämä riippuvat paljon organisaation kontekstista, mutta esimerkiksi MarkkinointiUutisten artikkelista löydät muutamia esimerkkejä asiasta.

Tiekartta taktisiin toteutuksiin

Kun suunnitelmat on tehty, pitää niistä luoda tiekartta, jota lähdetään toteuttamaan. Malleja suunnitteluun on monia riippuen, minkälaisessa bisneksessä organisaationne on. Kuitenkin kaikesta tästä syntyy priorisoitu tiekartta, jota lähdetään seuraamaan niin lyhyen kuin pidemmänkin aikavälin suunnitelmien toteutuksessa.

Aloita tulevaisuuden turvaus

Olisi ihme, jos ehdottaisin jotain muuta kuin tee se itse tai osta meiltä palveluna. Katsotaan kuitenkin molemmat skenaariot rehdisti läpi.

Tee itse

Jos päätät tehdä itse, kannattaa sinun perehtyä tulevaisuusraportointiimme ja lähteä siitä pähkäilemään ja selvittelemään, mitä se voisi juuri teidän kohdalla tarkoittaa. Lisäksi sinun kannattaa alkaa seuraamaan aktiivisesti nykyhetken kehitystä, jotta voit reagoida ja päivittää tulevaisuuskuvaa. Kuten kaikki hyvät asiat, myös tämä vaatii tekemistä, mutta on kyllä lopussa sen arvoista.

Käytä Forward-palvelua

Toinen vaihtoehto on käyttää meidän tarjoamaamme Forward-palvelua, joka mahdollistaa, että olette aina ajan tasalla tämänhetkisestä sekä tulevasta kehityksestä ja organisaationne kehittyy jatkuvasti vastaamaan tulevaan kiilaten ohi kilpailijoidenne.

Aloita nyt

Yksi väärä mielikuva kannattaa kuitenkin oikaista ja se on, että ette voi alkaa turvaamaan tulevaisuutta, kun teillä on vielä alalla kirittävää. Ei. Perässä juokseminen ei tuota kuin lisää perässä juoksemista. Pitää siirtyä etukenoon ja mahdollisesti hypätä yli ja kiihdyttää muutamia kehitysaskeleita. Sinä tuskin haluat olla vuoden päästä siinä kohtaa, missä nyt pitäisi olla, vaan siinä, missä vuoden ja kahden kuukauden päästä pitäisi olla.

Nyt se on mahdollista. Tai pikemminkin, nyt se on välttämätöntä.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly