Digitaalisen markkinoinnin pitää epäonnistua näkyvästi

Kyllä. Digitaalisen markkinoinnin yhtenä perustavaa laatua olevana periaatteena on epäonnistuminen. Epäonnistuminen on itseasiassa ollut markkinoinnissa mukana jo ennen digitaalisia työkaluja, mutta epäonnistumisen kohdentaminen tiettyyn osa-alueeseen on ollut erittäin hankalaa. John Wanamakerin kuuluisin sanoin: ”Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’tknow which half”. Karkeasti ajateltuna onnistuneen markkinoinnin tuodessa parempaa tulosta, kuin epäonnistuvan osan, ollaan yleensä plussan puolella.

Hyvät ja huonot markkinoijat maksavat oppirahoja. Vain hyvät oppivat

Epäonnistuminen kuuluu yhä suurena osana markkinointiin, mutta sen rooli on muuttunut. Tänä päivänä se on tervetullutta. Hyvin usein, kun olen toteuttamassa asiakkaan kanssa heidän yritykselleen ensimmäisiä sosiaalisen median maksullisen markkinoinnin (esim. Facebook) tai hakusanamainonnan (esim. Google AdWords) kampanjoita, tulen viestimään, että ”tässä tulee menemään rahaa, ennen kuin sitä tulee”.

Sekä hyvä että huono digimarkkinoija tulee polttamaan rahaa alussa, mutta ero on siinä, onko nämä oppirahat käytetty oppimiseen vai jäävätkö tulokset pysyvästi laihoiksi. Oppirahoja voidaan joutua maksamaan tilanteesta riippuen kymmenistä euroista, satoihin, tuhansiin ja kymmeniin tuhansiin. Tämä on normaalia ja oppirahan määrä on suhteessa markkinoinnin kokoon ja budjettiin. Tavoite on kuitenkin, että kaikki raha tulee takaisin moninkertaisena.

Pyritään minimoimaan rahavuodot

Alussa on käytännössä tarkoitus saada selville, mitkä asiat toimivat ja erityisesti, mitkä asiat eivät toimi. Vertauksena käytetään useimmiten vuotavaa ämpäriä, johon kaadetaan vettä. Vesi vuotaa rei’istä ulos ja tarkoituksena on tukkia mahdollisimman monta reikää, kunnes vesi pysyy ämpärissä. Aluksi vuodetaan rahaa, ennen kuin se alkaa pysymään ja tulemaan takaisin. Jos käy tuuri ja digitaalinen markkinointi tuotaa hyviä tuloksia heti alkuun, ei työ ole kuitenkaan valmis. Et tiedä, mitkä osa-alueet markkinoinnissasi toimivat erittäin hyvin ja mitkä vain keskinkertaisesti. Aina on siis mahdollisuus parantaa ja samat asiat, jotka toimivat nyt, eivät välttämättä toimi kolmen kuukauden päästä.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Mitataanko digitaalista markkinointia yrityksissä?

Digitaalinen markkinointi ja eritysesti analytiikka on antanut yrityksille hienon mahdollisuuden saada selvää markkinointinsa menestyksestä. Tämä voisi viitata siihen, että aikaisemmin viitattu lause 1950-luvulta Wanamakerin toimesta ei pidä enää tänä päivänä paikkansa. Valitettavasti näin ei ole.

Suurin osa yrityksistä omaa ainakin jonkinlaisia verkkoanalytiikka ja digitaalisen markkinoinnin mittareita tai mahdollisuuksia käyttää niitä. Ongelmana on kuitenkin usein se, että niitä ei ole asetettu mittaamaan tuloksia ja kehityskohteita. Tämä tarkoittaa, että markkinointia tehdään yhä sokeana ja oppimisrahoja maksellaan oppimatta mitään.

Aloita tänään!

Tänään jos koskaan onkin hieno päivä tehdä parannus. Jos olet tähän asti lukenut tai tähän hypännyt, niin selvitähän tänään, miten teillä mitataan ja toteutetaan digitaalista markkinointia. Opitaanko siitä mitään ja paranevatko tulokset? En ole koskaan törmännyt tilanteeseen, jossa markkinointia ei olisi voinut parantaa.

Haluatko tietää, miten yritksenne voisi tehdä tuloksellisempaa digitaalista markkinointia? Ota yhteyttä sähköpostitse tai soittamalla. Autamme mielellämme sen toteutuksessa.

 

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.