Diginatiivi ei automaattisesti ole paras digimarkkinoija

Luen usein mielenkiinnolla yritysten työnhakuilmoituksia, joissa haetaan digitaaliseen markkinointiin asiantuntijatason tekijöitä. En itse ole työtä vailla, mutta työnantajan ja markkinoijan silmin on mukava välillä seurata, mitä muut markkinoinnin asiantuntijat tekevät työkseen.

Diginatiiveja haetaan pelkän demografian takia

Välillä ilmoituksissa viitataan joko suoraan tai kiertoilmaisulla, että haussa on erityisesti diginatiivi täyttämään paikkaa. Diginatiivia haetaan usein siksi, että kyseisen ihmisryhmän edustajien uskotaan olevan ammattilaisia digitaalisessa markkinoinnissa, koska ovat eläneet suuren osan elämästään digitaalisten kanavien aikakaudella.

Syy tähän on ymmärrettävä. Jos hankit uusia resursseja yritykseen ja et ole itse kovin sulava digitaalisessa maailmassa, niin voi olla hyvä vaihtoehto rekrytoida työntekijä ikäpolvesta, joka on elänyt teknologian kanssa. Sen sijaan ei tulisi pitää itsestäänselvyytenä, että kaikki diginatiivit, ovat hyviä digimarkkinoijia.

Tämä voi myös johtaa siihen, että teet oletuksia ihmisen osaamisesta perustuen pelkästään demografiaan, kuten ikään, joka täyttää myös osittain syrjinnän tunnusmerkkejä.

Kuluttajuus ei tee ihmisestä ammattilaista

Facebookin käytön uskotaan yhä joidenkin mielestä korreloivan Facebook-markkinoinnin osaamisen kanssa. Valitettavasti tämä oletus pitää yhtä paljolti paikkansa kuin se, että jokainen lentokoneella matkustava on hyvä lentäjä.

Markkinoija on yhä asiantuntija, jonka pitää osata markkinointia muullakin tasolla kuin tietyn kanavan kuluttajana sekä ymmärtää yrityksen liiketoimintaa. En voi kiistää, etteikö diginatiivilla voi olla suurempi todennäköisyys olla juurikin tällainen henkilö, jos hän on myös markkinoija.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Mitä kannattaa tehdä?

Selvitä onko hakijalla oikeasti näkemystä, miten digitaalinen markkinointi tulee vahvistamaan liiketoimintaa ja miten siitä saadaan kaikki irti, vai onko hakija vain aktiivinen kanavan kuluttaja.

Jos kyseessä on jälkimmäinen, niin hän tulee olemaan jatkossakin hyvä kuluttaja kanavalle työajalla, mutta tulokset markkinoinnissa voivat jäädä vähäisiksi.

Kannattaa myös muistaa asettaa markkinoijan tavoitteet oikealle tasolle. Et voi olettaa, että markkinoija tulee ensitöikseen muuttamaan viikossa kymmenen vuoden suuntaviivat ja “pelastaa” yrityksenne markkinoinnin somella. Yrityksillä on kymmenien ihmisten digiosastoja, joten yksi uusi tekijä ei tule muuttamaan kaikkea heti.

Mitä, jos olen työnhakija?

Jos taas olet diginatiivi ja taitava digitaalisessa markkinoinnissa, onneksi olkoon, ennakkoluulot ovat puolellasi! Niitä kannattaa käyttää eduksi. Tämä ei kuitenkaan tee sinusta missään tapauksessa voittamatonta.

Tarkemmin mietittynä hyvin merkittävä osa digitaalisen markkinoinnin parhaimmistosta ei ole diginatiiveja, vaan olosuhteisiin ja muutoksiin sopeutuvia kameleonttimarkkinoijia. Joudut siis kisaamaan melkoisessa eliittijengissä, joten onnea matkaan!

Voit aloittaa kehityspolkusi diginatiivista digitaalisen markkinoinnin ammattilaiseksi esimerkiksi maksuttomasta koulutuksestamme. Lue lisää täältä ja ilmoittaudu mukaan.

 

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.