Coiniverse digitalisoi rakastetun harrastuksen maailmanlaajuiselle käyttäjäkunnalle

Positiivisen usein työpäivää aloitellessa pääsee toteamaan, että onpa motivoivia töitä tiedossa sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa homma pelaa. Suomen Rahapajan ja sen kehittämän Coiniverse-sovelluksen kasvun vauhdittamisessa näin on saanut todeta.

Coiniverse tuo maailmanlaajuisen keräilyharrastuksen digitaaliseen maailmaan

Suomen Rahapaja kehittää Coiniverse-sovellusta yhteistyössä maailman rahapajojen kanssa. Sovellus tarjoaa kolikoiden keräilijöille eli numismaatikoille täysin uudenlaisen digitaalisen alustan, joka tarjoaa useita keräilyä helpottavia ominaisuuksia ja mahdollisuuden tutustua helposti muiden keräilijöiden kokoelmiin.

Kolikonkeräilyn parhaat puolet samassa paketissa

Keräilijät voivat esimerkiksi skannata kolikoita, etsiä niitä yli 95 000 kolikon katalogista, oppia niiden historiasta ja materiaaleista sekä luoda erilaisia kokoelmia ja hyödyntää sosiaalisia ominaisuuksia.

Tärkeänä kehitystyössä ja kaikessa tekemisessä on käyttäjien eli keräilijäyhteisön ottaminen mukaan tekemisen ytimeen ja heidän sanaansa kuunnellaan ja hyödynnetään aktiivisesti kehitystyössä.

Tulevat keräilijäsukupolvet mukaan

Kolikoiden keräilyn tuominen digitaalista ja fyysistä maailmaa yhdistäväksi ja kansainvälisesti sosiaaliseksi lisää harrastuksen houkuttelevuutta nuoremmissa käyttäjäryhmissä. Yksi tärkeä tavoite sovelluksen taustalla onkin saattaa samaan palveluun rahapajoja ja kokeneita sekä aloittelevia keräilijöitä.

Uuden mobiilisovelluksen käyttäjähankinta kansainvälisillä markkinoilla

Coiniverse on ollut julkaistuna tätä kirjoittaessa hieman yli vuoden, ja kehityksen lisäksi sovelluksen ympärillä on tehty aktiivista käyttäjähankintaa. Sovellus onkin maaliskuun 2022 alkuun mennessä ylittänyt 50 000 rekisteröityneen käyttäjän rajapyykin sen ollessa aktiivisimmassa käytössä Italiassa, Ranskassa, Portugalissa ja Espanjassa.

Lisäksi mukana ovat tässä vaiheessa Suomen Rahapajan lisäksi Liettuan, Ranskan, Etelä-Afrikan, Espanjan ja Sveitsin rahapajat. Rahapajoille Coiniverse mahdollistaa pääsyn monipuolisen keräilijäkunnan kanssa samalle alustalle, lisää kaupallista potentiaalia ja mahdollistaa parempaa dataa keräilijöistä.

Yhteistyö ja sen tulokset

“Aboad on ottanut loistavasti heittämästämme haasteesta kiinni – nopea kasvu Euroopassa markkinointia lokalisoiden oli kova tavoite, johon tarjottiin juuri oikeat lääkkeet. Tekeminen on ollut erinomaisen hyvin suunniteltua ja samalla on kuitenkin pystytty koko ajan myös ketterästi ja kustannustehokkaasti kokeilemaan uusia tapoja tavoittaa oikea kohderyhmä.”

– Mikko Sievänen, Head of Digital Development, Suomen Rahapaja Oy

Olemme toimineet yhteistyössä Growth Marketing Team -palvelumme kautta. Se onkin yleisin yhteistyön muoto, jota Marketing-as-a-Service-palveluistamme hyödynnetään. Roolimme on ollut olla pääasiallisesti mahdollistamassa käyttäjähankintaa ja erityisesti maksullista käyttäjähankintaa sekä go-to-market-vaiheessa että koko Euroopan markkinoilla myöhemmin.

Strategisesta ja taktisesta suunnittelusta moderniin kanavamarkkinointiin

Yhteistyö on pitänyt sisällään osa-alueet strategisesta ja taktisesta käyttäjähankinnan suunnittelusta kanava-, yleisö, markkina- ja alustatestaukseen parhaiden tulosten saamiseksi.

Käyttäjähankinnassa onkin ollut tarkoituksena hyödyntää mahdollisimman joustavasti moderneja koneoppimisteknologioita ja löytää osin näiden ja osin asiantuntijoiden osaamisen yhdistelmällä oikeat keinot ajaa kustannustehokkaasti käyttäjäkasvua sekä tehdä lisäksi ketterää testausta.

Työskentelyä onkin maalannut vahvasti toimintamalliin kuuluva tiivis proaktiivinen työ Coiniverse-tiimin kanssa. Koska paras tapa markkinoida on yhdessä.

Lue lisää yhteistyöstä aiemmin luodusta casesta, joka kuvastaa hyvin kasvutahtia. Casen kirjoittamisen jälkeen sovelluksen käyttäjämäärä on yli kaksinkertaistunut.

Mitkä ovat fiilikset tekemiseen?

Kyllähän kiinnostavuus, into olla tuomassa maailmaan uutta ja haastavuus ovat niitä asioita, jotka tässä lajissa pitävät kiinni. Tämä toteutuu myös Coiniverse-sovelluksen markkinoinnissa.

Innostavaa ja esimerkillistä on se, että yli 160-vuotias yhtiö, joka lyö ihan oikeata rahaa ja toimittaa sitä valtioille eri puolilla maailmaa, on päättänyt katsoa tulevaisuuteen ja lähtenyt aktiivisesti luomaan sitä digitaalisten ratkaisujen kautta.

Aboadilla nautitaan haastavista tavoitteista, mahdollisuudesta toimia proaktiivisena osana kasvutiimejä ja vapaudesta löytää parhaat ratkaisut tulosten aikaansaamiseen. Se on tehnyt tästä yhteistyöstä motivoivaa koko tiimillemme.

Kokeile itse

Nyt ei sitten enää muuta puutu, kuin että käyt itsekin kokeilemassa. Vaikka et ole vannoutunut numismaatikko, ei se haittaa yhtään.

Käy lataamassa sovellus Google Playsta tai App Storesta. Skannaile muutamia kolikoita, joita sinulta löytyy, käy katsomassa muiden kokoelmia tai vilkaise shopista rahapajojen upeita kolikoita.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly