Asiakascase: luksusasuntojen digitaalinen markkinointi Suomeen ja Kaakkois-Aasiaan

Tutustu mielenkiintoiseen asiakasprojektiimme, jossa markkinoitiin luksusasuntoja Suomeen ja Kaakkois-Aasiaan.

Asiakas

Risteilijänranta on Naantaliin rakentuva luksusasuntokonsepti, jonka on määrä valmistua vuonna 2018. Rakennuttajana toimii meriteollisuuden ja erikoisrakennuttamisalan johtava yritys Oy FCR Finland Ltd. Asunnot on suunnattu henkilöille, jotka kaipaavat elämäänsä luksusta ja arvostavat huoletonta elämäntyyliä. Risteilijänrannassa voi nauttia laadukkaasta merenranta-asumisesta tai ylellisestä lomailusta ja kaikkiin asuntoihin kuuluu oma venepaikka. Nämä luksusasunnot on suunniteltu sekä ympärivuotiseen helppoon asumiseen, että ylellisiksi loma-asunnoiksi. Vastaavaa toteutusta ei ole Suomessa ennestään.

Risteilijänranta sijaitsee lähellä Naantalin palveluja ja nähtävyyksiä. Asuntoihin pääsee tutustumaan tarkemmin Risteilijänrannan nettisivuilla ja Facebookissa

Koska FCR Finland on meriteollisuuden ja erikoisrakentamisen yritys, tämä merenranta-asumisen projekti istuu hyvin heidän toimialaansa.

Projekti ja Aboadin rooli

Projektin tavoitteena oli tuoda Risteilijänranta potentiaalisten asunnonostajien tietoisuuteen ja tuoda myynnille valideja liidejä hyvissä ajoin jo ennen perinteisen asuntomarkkinoinnin aloittamista. Koska asunto – varsinkaan luksusasunto – ei ole heräteostos, tavoitteena oli myös tuoda potentiaalisille ostajille mahdollisimman paljon tietoa myytävistä asunnoista ja eri sisustuskokonaisuuksista.

Asiakas halusi ulkoistaa markkinointiprojektin meille lähes täysin. Toimimme projektissa ikään kuin konseptin sisäisenä markkinointijohtajana ja asiakas projektin toimitusjohtajana. FCR Finland määritti isot linjat ja me jatkojalostimme visiot toimenpiteiksi. Teimme myös päätöksiä asiakkaan puolesta, joten he saattoivat tehdä etätöitä rauhassa tietäen, että me hoidamme kaiken. Kun olemme sisällä asiakkaan liiketoiminnassa, osaamme tehdä itsenäisiä päätöksiä tietäen, että asiakkaan tekemä päätös olisi ollut sama. Raportoimme asiakkaalle projektin etenemisestä ulkoistetun digimarkkinointipäällikön palvelumallimme mukaisesti.

Kesto: Jatkuva yhteistyö

Tarjotut ratkaisut

Brändi-ilmeen suunnittelu ja verkkosivut onnistuneella mobiilikäyttökokemuksella
Projekti aloitettiin starttipalaverilla, jossa asiakas ohjeisti, että markkinointiprojektin tavoitteena on kerätä hyvissä ajoin oikeanlaisia liidejä kiinteistönvälittäjille.

Suunnittelimme Risteilijänrannan brändi-ilmeen ja verkkosivut. Ilmeestä luotiin moderni, skandinaavinen, minimalistinen ja tyylikäs, kuten myytävä kohdekin. Verkkosivut toteutettiin joustavasti siten että teimme aluksi minimivaatimukset täyttävän sivun, jota kehitetään datan ja uusien materiaalien perusteella. Sivujen tärkein tehtävä on ollut lisätä tietoisuutta ja saada liidejä aikaiseksi. Nettisivuilla panostettiin mobiiliin käyttökokemukseen pelkän responsiivisuuden sijaan.

Kohdennettu digitaalinen markkinointi

Suunnittelimme Risteilijänrannan asuntojen digimarkkinoinnille toteutuksen, jossa hyödynnettiin kanavina sosiaalista mediaa ja hakukoneita. Markkinointia kohdennettiin demografian ja kiinnostuksen kohteiden perusteella, jotta mahdollistettiin oikeiden henkilöiden tavoittaminen.

Aluksi kohdeyleisönä olivat potentiaaliset asunnonostajat Lounais-Suomessa. Tässä vaiheessa ikähaarukka oli laajempi, mutta testien perusteella huomasimme, että kannattavampaa on kohdentaa mainontaa yli 30-vuotiaille. Kohdensimme mainontaa myös sen perusteella, kuinka todennäköisesti mainoksen vastaanottaja on hankkimassa luksusasuntoa. Tähän vaikuttivat muun muassa se, mikä on henkilön taloudellinen tilanne, mitä he arvostavat ja ovatko he valmiita maksamaan asunnosta merenrannalla. Potentiaalista ostajaa yhdisti siis kolme tekijää: halu asua Risteilijänrannassa, asumismuodon tuoman lisäarvon arvostus sekä taloudellinen valmius.

Teimme kuvamainonnan tueksi kevytvideotuotantoa. Varmistimme, että saamme videosta juuri asiakkaan tarpeisiin sopivan. Sen jälkeen videosta pilkottiin pienempiä palasia ja testattiin mikä niistä toimii. Videoita hyödynnettiin Youtubessa ja Facebookissa.

Sisältöä optimoitiin analytiikan perusteella pitkin projektia.

Myöhemmin kohdeyleisöä laajennettiin, sillä totesimme analytiikan ja testien perusteella, että pääkaupunkiseudulla on korkea ostokiinnostus vastaavalle konseptille.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Monikanavainen markkinointi

Kun Facebook-mainoksen katsonut henkilö oli siirtynyt Risteilijänrannan sivuille, kohdetta uudelleenmarkkinoitiin  Google AdWordsissa ja tarjottiin henkilölle uutta tietoa. Uudelleenmarkkinoinnin lisäksi teimme myös kohdennettua display-mainontaa ostajapersoonia hyödyntämällä.

Hyperlokaali markkinointi

Projektissa käytettiin myös hyperlokaalia digimarkkinointia. Kohdensimme mainontaa kilometrin säteellä paikallisten jääkiekkopelien aikana sekä Venemessuilla. Kummassakin tapahtumassa oli samaan aikaan näkyvillä myös perinteisiä mainoksia. Näin mahdollistettiin, että tapahtumaan osallistuneet saattoivat nähdä sekä digitaalista markkinointia että printtimainontaa saman tapahtuman aikana.

Kansainvälinen digitaalinen markkinointi

Markkinatutkimuksen ja testaamisen perusteella päättelimme, että Kaakkois-Aasian kasvukeskuksissa, kuten Singaporessa ja Hong Kongissa on suuri kysyntä Risteilijänrannan kaltaisille asumismuodoille, joten kohdeyleisöä laajennettiin myös kansainvälisille markkinoille. Kansainvälisessä markkinoinnissa korostettiin eri asioita, sillä Kaakkois-Aasiassa arvostetaan varsinkin pohjoismaista luontoa ja hiljaisuutta, jotka tuntuvat suomalaisen mielestä itsestäänselvyyksiltä.

Tulokset

Loimme ensin asiakkaalle räätälöidyn dashboardin. Siitä asiakas ja me pystymme tarkastelemaan muun muassa, mistä lähteistä on tullut liikennettä, vertaamaan miten eri demografiset yleisöt reagoivat eri tavalla ja mitkä kuvat ja kohderyhmät toimivat. Analytiikasta huomasimme muun muassa, että luksuksesta ja luksusasunnoista kiinnostuneille naisille mainonta ei toiminut yhtä tehokkaasti kuin miehille.

Kohderyhmiä ja mainoksia A/B-testattiin, jotta löydettiin uusia sopivia kohderyhmiä. Testasimme siis eri ostajapersoonakombinaatioita kokeilemalla miten yleisöt suhtautuvat luksuselämäntyyliin ja luksustuotteisiin. Raportoimme asiakkaalle markkinoinnin tuloksista ja käytimme dataa markkinoinnin tehostamiseen.

Markkinointi oli tarkasti kohdistettua ja saimme myynnille merkittävän määrän liidejä jo ennen kuin perinteisesti käytetty kiinteistömarkkinointi edes aloitettiin.

Risteilijänrannan asuntojen on määrä valmistua keväällä 2018. Projekti jatkuu edelleen ja hyödynnämme uusia teknologioita pitkin projektia parhaan mahdollisen tuloksen saamiseksi.

 

Haluaisitko tietää lisää muista toteutuksistamme? Tutustu muihin referensseihimme täällä!

 

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.