Apple Search Ads tutuksi

Apple on tehnyt alustoillaan mainostamisesta jatkuvasti yhä hankalampaa, mutta verrattain harva tietää, että yhtiöllä on myös oma mainontapalvelu Apple Search Ads. Kyseessä ei kuitenkaan ole nimensä mukaisesti verkkohakuihin keskittynyt palvelu, vaan App Storessa tehtävään mainontaan keskittynyt palvelu. Tässä artikkelissa käydään läpi lyhyesti, mitä tulee ottaa huomioon Apple Search Adsin käyttöönotossa.

Mainokset näkyvät App Storessa joko haun aloitusnäkymässä tai haun tekemisen jälkeen hakutulossivulla. Tällä hetkellä ei ole mahdollista näyttää mainoksia muissa sijainneissa.

Käyttöönotto

Apple Search Adsin käyttöönonotossa on huomioitava, että sitä varten tarvitaan Apple ID -tunnus. Tähän voi käyttää joko olemassa olevaa tunnusta tai luoda uuden haluamallaan sähköpostiosoitteella. Tunnuksen lisäksi tässä vaiheessa on syytä muistaa, että palvelussa mainostamista varten on käyttäjätiliin oltava liitettynä App Storessa julkaistu sovellus. Se voi olla maksullinen tai ilmainen, kunhan se on julkaistu. Jos tiliin ei ole liitetty vielä sovellusta, sen voi tehdä sovelluksen App Store Connect -portaalissa.

Kun nämä on saatu hoidettua, pääsee mainostamisen makuun hyvin helposti. Kampanjaa luodessa valitaan listalta, mitä sovellusta halutaan mainostaa, ja sen jälkeen luodaan mainosryhmä. Mainosryhmiä voi tehdä samalla tavalla kuin muissakin vastaavissa palveluissa, eli käytännössä niiden käyttö riippuu täysin siitä, millaisen haluat kampanjan rakenteen olevan. Mainosryhmässä voit rajata mainosten näkyvyyttä esimerkiksi avainsanojen tai maantieteellisen alueen perusteella.

Mainoksiin on kaksi eri vaihtoehtoa. Voit joko antaa Applen luoda automaattisesti mainoksia sovelluksen App Store -sivun pohjalta, tai toimittaa omia luovia sisältöjä. Omien kokemusteni perusteella automaattisesti generoidut mainokset ovat kuitenkin tarpeeksi laadukkaan näköisiä ainakin aluksi. Edistyneempää käyttöä ja tarkempaa optimointia varten on toki suositeltavaa perehtyä myös oman luovan sisällön tekemiseen.

Kohdistustavat

Kohdistustavat ovat Apple Search Adsissa melko tavanomaiset. Pääosassa ovat avainsanat, joilla voidaan kohdistaa mainoksia suoraan tiettyihin hakutermeihin. Avainsanojen ja panostusten sekä huutokaupan logiikka toimii hyvin pitkälti samalla tavalla kuin esimerkiksi Google Adsissa.

Lisäkohdistuksena voi käyttää myös eri laitteita (jos sovellus on saatavilla sekä iPadille että iPhonelle) sekä asiakastyyppiä. Asiakastyyppi tarkoittaa käytännössä sitä, onko asiakas uusi vai palaava käyttäjä. Tämän avulla voi myös kohdistaa sellaisiin käyttäjiin, jotka jo käyttävät jotain muita sovelluksiasi. Myös sukupuoli, ikä ja sijainti ovat mahdollisia kohdistustapoja.

Näiden lisäksi tarjotaan Search match -kohdistusta. Tämän tarkoitus on käyttää valitun sovelluksen App Store -sivun sisältöä ja metadataa, joiden avulla pyritään löytämään samankaltaisia sovelluksia. Mainosta sitten näytetään näitä samankaltaisia sovelluksia etsiville käyttäjille.

Raportointi

Apple Searchin raportointinäkymä yllättää iloisesti ollen hyvin selkeä ja ymmärrettävä. Sen tarjoamat kuvaajat ovat hyvin luettavia, ja ainakin pienessä mittakaavassa niistä saa kaiken oleellisen tiedon. Sen lisäksi jokaisen kuvaajan yhteydessä näytetään myös samat tiedot taulukkomuodossa.

Apple tarjoaa valmiita raportteja päivämääriin, sijainteihin, mainosryhmiin ja kaikkiin muihin kohdistustapoihin perustuen.

Pisteenä iin päällä tarjotaan myös varsin hienosti toimiva rajapinta sekä tiedon latausmahdollisuus tarkempaa ja monipuolisempaa raportointia varten. Rajapinnan avulla tiedon saa hienosti esimerkiksi Google Data Studioon, kunhan käytössä sopiva yhdistin (connector).

Kampanjan operointi

Kampanjoiden operointi ja seuraaminen on melko suoraviivaista. Avainsanoja on mahdollista lisätä ja poistaa, ja niissä voi käyttää eri vastaavuustyyppejä. Mainoksia ei pääse sen kummemmin operoimaan tai tarkastelemaan, jos käytössä on automaattinen generointi. Mainosryhmien kohdistusta on mahdollista muuttaa lennossa, samoin budjettia.

Näpäytysten (vastaa klikkauksia) hinta on vahvasti sidonnainen kontekstiin, mutta oman testauksen perusteella niiden hinta on pienemmän volyymin sovelluksessa 0,10 – 0,30 senttiä per näpäytys. Kilpaillumassa kategoriassa hinta todennäköisesti nousisi korkeammaksi, mutta näpäytyksen hinnalle voi asettaa ylärajan, jos kustannukset muodostuvat ongelmaksi. On kuitenkin syytä muistaa, että siinä tapauksessa myös mainosten näyttöjä ei tule samaa tahtia kuin korkeammalla panostuksella.

Kaiken kaikkiaan kokemukset Apple Search Adsin käytöstä ja tuloksista ovat hyviä. Pieniä puutteita edistyneempiin alustoihin verrattuna toki on, mutta jos tarve on päästä mainostamaan natiivisti App Storessa, ei muitakaan vaihtoehtoja ole.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly