Älä panikoi, valmistaudu

Sosiaalista mediaa lueskellessa moni miettii nyt, onko oikein myydä, markkinoida tai tehdä kehitystyötä, kun lähialueillamme on kriisi. Tunnistan itsekin tuon tunteen. Murehtiminen on sallittua, mutta pidemmän päälle se on hyödytöntä kaikkia kohtaan. Toiminta ratkaisee. Ja markkinoijana tällä hetkellä onkin paljon asioita, joita huomioida, joihin valmistautua ja joista ottaa oppia. Tee siis työsi kunnolla.

En halua sen enempää ratsastaa ikävällä aiheella, vaan halusin kirjoittaa tekstin, koska siitä voi oikeasti olla hyötyä sinulle.

Valmistaudu modernin sodan kybervaikuttamisen ylivuotoon

Julkaisua edeltävällä viikolla monet ovat saaneet huomata tiettyjen pankkien kohtaamia palvelunestohyökkäyksiä, järjestelmien hidastumista ja uutisia valeprofiileista sekä kaappauksista. Nyt onkin asiantuntijoiden mukaan käynnissä tyyni ennen myrskyä Suomeen kohdistuvan kybervaikuttamisen osalta Venäjän suunnilta.

Hybridisodankäynnin osana kybersodankäynti valuu yli maantieteellisten rajojen ja kyseisiä keinoja käytetään sodan ulkopuolisiin osapuoliin vaikuttamisessa.

Käytännössä nämä voivat tarkoittaa perinteisempien kyberhyökkäysten, kuten palvelunestohyökkäysten ja tietojenkalastelun, lisäksi sosiaalisen median tilien kaappauksia, valeprofiileja ja muita tapoja aiheuttaa mahdollisimman paljon epäluottamusta myös Suomessa. Siis asioita joille et halua brändiäsi tai asiakkaidesi brändejä altistaa.

Tässä lista asioista, joita kannattaa vähintään huomioida:

  • Pidä vain tarpeellisilla henkilöillä pääsy erinäisille tileille (vanhat ja ylimääräiset pois).
  • Käytä palveluissa/kanavissa henkilösidonnaisia sähköposteja ja käyttäjätilejä (ei esimerkiksi kaikkia asiakkaiden tilejä samaan yleiseen sähköpostiin kiinni).
  • Päivitä salasanat riittävän vahvoiksi ja taltioi ne kryptografisesti suojaten, jos taltioit.
  • Älä jaa salasanoja tai käyttöoikeuksia plain-text-muodossa.
  • Ota käyttöön monivaiheinen tunnistautuminen (MFA) kaikissa palveluissa, joissa se on mahdollista.
  • Varmista, että jokainen markkinoinnin parissa toimiva ymmärtää nämä asiat.

Lista ei varmasti kata kaikkea, mutta tietoturvassa on aina kyse siitä, ettet ole saalis helpoimmasta päästä. Digitaalisen markkinoinnin puolella olen nähnyt tässä räikeitä puutteita, joita on syytä korjata viimeistään nyt.

Ole tarkkana bränditurvallisuuden ja rinnastetun sisällön suhteen

Monet ovat viimeisen viikon aikana kyselleet, olemmeko tehneet merkittäviä muutoksia, kuten keskeyttäneet mainoskampanjoita tai nähneet heikentyneitä tuloksia. Vastaus on ollut pääasiassa ei, mutta samalla bränditurvallisuuden varjeleminen on noussut uudella tavalla tärkeämmäksi. Tähän sinunkin pitää kiinnittää huomiota.

Ukrainan sota koetaan somen kautta siinä, missä Vietnam koettiin television kautta. Molemmat ovat kanavansa kannalta merkittäviä esimerkkejä uudesta ajasta, vaikkakin valitettavalla tavalla. Tästä johtuen myös brändien mainoskampanjoiden rinnasteisuus häiritsevään sisältöön on yhä todennäköisempää. Alustoilla olevat turvaominaisuudet tämän estämiseen eivät kykene tähän kunnolla vastaamaan.

Esimerkki tästä nähtiin perinteisemmässä mediassa, kun Applebeesin mainos pyöri hyvin sopimattomassa paikassa uutislähetystä. TikTokiakaan ei tarvitse pitkään kelailla, kun saat nykyisin turhan tutun yhdistelmän videoita: ohjus osuu rakennukseen, panssarit marssivat kaupunkiin ja hampurilaismainos kruunaa kokonaisuuden. En haluaisi olla se, joka tuota mainoskampanjaa vielä pyörittää. Itse kuulen nykyisin vain telaketjujen ja dieselmoottorin äänen, kun näen tuon yrityksen logon.

Seuraa propagandaa, tutustu tarinoihin ja opi informaatiosodasta

Propaganda on sanana saanut erittäin raskaan negatiivisen merkityksen toisen maailmansodan ja kylmän sodan aikana. Termi itsessään on kuitenkin vain termi ja propagandaa tekevät kaikki osapuolet sodassa ja usein sen ulkopuolellakin. Nykyisin puhutaankin paljon informaatiosodankäynnistä, sillä se sisältää vähemmän latautuneita olettamuksia.

Markkinoijallekin on ammatin kannalta tärkeää seurata erityisesti Ukrainan ammattimaista ja esimerkillistä informaatiosodankäyntiä, joka tapahtuu urbaanien legendojen, meemien, sankarillisen johtajan ja aktiivisen sekä osaavan sosiaalisen median käytön kautta.

Olipa kyseessä presidentni retoriikka, Ghost of Kiev tai meemivideot venäläisistä sotilaista, joille tarjotaan siviilien toimesta hinausta takaisin kotimaahansa, materiaali on opettavaista monikanavaista vaikuttamiskampanjaa, joka on tärkeä osa tekemistä. Tästä on todennäköisesti mahdollista oppia, vaikka vielä on vaikea sanoa tarkalleen, mitä.

Suosittelen kuitenkin seuraamaan tilannetta ja sen alla toimivia mekaniikkoja myös ammatillisen oppimisen kannalta.

Älä anna ikävän tilanteen lamauttaa

On vaikea korostaa riittävästi sitä, kuinka paljon mieluummin olisin halunnut olla koskaan kirjoittamatta näitä asioita. Kumpa ei olisi koskaan tarvinnut. Tilanne on kuitenkin se mitä on, joten sinunkin kannattaa varautua, reagoida ja ottaa oppeja mahdollisia tulevia asioita varten.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly