Ajattele responsiivisesti

Yritykselläsi on nettisivut. Okei hyvä, mutta nyt pitäisi ottaa huomioon myös kännykällä selaavat käyttäjät, sillä heidän laitteensa näyttö on erikokoinen kuin tietokoneessa. Ei se mitään, tehdään heillekin nettisivu. Okei hyvä, nyt pitäisikin tehdä oma sivu myös tabletilla selaaville, sillä heillä on taas erikokoinen näyttö käytössään. Ja niin edelleen ja niin edelleen.

Tämä tilanne oli arkipäivää vielä muutama vuosi sitten. Nettisivuista oli tehtävä eri versioita erilaisille laitteille sopiviksi, sillä oletusarvoisesti nettisivut eivät sopeutuneet erikokoisille ruuduille. Tekniikka on onneksi kehittynyt huimasti viimeisen viiden vuoden aikana, ja yhä harvempi enää edes muistaa mustaa mobiilisivustojen aikakautta. Aihe on toisaalta melko tekninen, mutta yritetään tässä blogissa keskittyä olennaiseen: miten tämä koskettaa sinua, ja miten yrityksesi voisi hyödyntää responsiivista ajattelua markkinoinnissaan.

Mitä on responsiivinen ajattelu?

Responsiivinen web-suunnittelu tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että sivusto suunnitellaan alusta pitäin toimimaan kaikenkokoisilla näytöillä. Myös kosketusominaisuudet otetaan huomioon jo alusta pitäen. Tähän liittyy paljon alan sanastoa ja kaiken ymmärtäminen perusteellisemmin vaatii jonkin verran tietämystä ohjelmoinnista. Käytännönläheisempi näkökulma on se, että enää responsiivisen sivuston toteuttaminen ei ole ongelma, ja responsiivinen ajattelu onkin jo jonkin aikaa ollut de-facto.

Me Aboadilla olemme toteuttaneet alusta pitäen kaikki sivustot responsiivisesti. Meiltä löytyy siis kokemusta niin responsiivisesta suunnittelusta kuin toteuttamisestakin. Oikeastaan olemme jossain määrin vieneet responsiivisen ajattelun hieman pidemmälle, ja tavassamme toimia näkyy hyvin paljon responsiivisen ajattelun piirteitä.

Yhdellä nettisivulla pääsee pitkälle

Huomionarvoista responsiivisessa ajattelussa on se, ettei periaatteessa tarvita enää useita versioita samasta nettisivusta. Toteuttamalla yksi sivusto alusta pitäen responsiiviseksi, säästetään lopulta myös kustannuksissa, vaikka äkkiseltään tuntuukin, että se vaatii enemmän työtä. Näin onkin, mutta tällä tavalla toteutettu sivusto on erittäin helppo ylläpitää ja päivittää, sekä tulevaisuudessa sopeuttaa toimimaan uudenlaisilla laitteilla. Ehkä tulevaisuudessa joku haluaa vierailla nettisivullasi jääkaapissa tai autossa olevaa näyttöä käyttäen.

Palataan vielä hieman taaksepäin. Kuulostaa melko uskomattomalta, mutta vielä vuonna 2011 responsiivinen web-suunnittelu oli uusi asia. Vasta tuolloin suurempi yleisö (lue: web-suunnittelijat) alkoi heräämään tällaisen ajattelun tuomiin mahdollisuuksiin. Enää ei olisi tarvetta tehdä erillisiä sivustoja eri laitteille. Mikä helpotus! No, tässä vaiheessa tilanne oli vielä melko sekava, eikä tekniikka (ohjelmointikieli) ollut kehittynyt tarpeeksi, jotta kaikki olisivat voineet vielä tuolloin toteuttaa sivustonsa responsiivisesti.

Kasvava mobiilikäyttö on puskenut responsiivista ajattelua eteenpäin voimakkaasti ja vauhdikkaasti. Vuonna 2014 ensimmäisen kerran internetiä käytettiin mobiililaitteilla enemmän kuin tietokoneilla. Miksi näin on tapahtunut, on lopulta melko helppoa ymmärtää. Kehittynyt matkapuhelinteknologia ja parantuneet tiedonsiirtonopeudet ovat suurimmat tekijät. Nykyään liki jokaisella on taskussaan tehokkaampi tietokone kuin ensimmäiset supertietokoneet.

Ongelmiakin on, mutta yhä vähemmän

Vaikka responsiivinen suunnittelu on nykyään de facto, ei kaikista ongelmista ole päästy vielä yli. Edelleen suunnittelijat ja erityisesti web-kehittäjät taistelevat esimerkiksi kuvien responsiivisuuden kanssa. Vaikka erilaisia tapoja tehdä kuvista responsiivisia on useita, ei edelleenkään ole olemassa yhtä – tai edes kahta – tapaa tehdä tätä idioottivarmasti. Kuvien lisäksi ongelmia saattaa aiheuttaa myös erilaiset vaativat layoutit.

Responsiivisen ajattelun kulmakivenä usein pidetään sitä, että kaikki sisältö normaalilta sivustolta on saatavilla millä tahansa laitteella. Tämä on kuitenkin hieman vääristynyt näkökulma, sillä responsiiviseen ajatteluun kuuluu paljon muutakin. Ehkä kaikki työpöytäsivustolla oleva tieto ei ole tarpeellista mobiilikäyttäjille? Analytiikka ja trendit astuvat tässä peliin, ja sivuston rakennetta voidaan muokata siten, että eri laitteilla näytetään tiedot eri järjestyksessä. Kaikki tieto toki on edelleen saatavilla, mutta on optimoitu siten, että se palvelee kutakin käyttäjää parhaalla mahdollisella tavalla. Tarjoa käyttäjälle tarpeellinen tieto juuri silloin, kun sille on tarve.

Voit lukea lisää responsiivisesta suunnittelusta mm. seuraavista artikkeleista:

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly