“Ai olet markkinointialalla – mitäs sinä sitten oikein markkinoit?”

Otsikon kysymys eri muunnelmineen on tuskallisen tuttu kaikille markkinoijille – varmasti myös muille abstraktia asiantuntijatyötä tekeville. Miten selittää maallikolle, mummille, vaarille tai 5-vuotiaalle lapselle, mitä teet työksesi? Törmäsin ja tuskastuin tähän tilanteeseen toistuvasti, kunnes tajusin, että taaperolle vastatessa ollaan oikeasti oman työn merkityksellisyyden ytimessä.

Riisu tittelit ja tekniset termit päästäksesi sen äärelle, mikä oikeasti on merkityksellistä

“Teen asioita, joilla autan asiakasyrityksiä menestymään paremmin”, vastasin. Miten teen, missä teen tai millä työvälineillä teen, tuskin kiinnostaa kysyjää – ja jos näin on, hän varmasti osaa esittää tarkentavan kysymyksen.

Uskon, että liian usein hukumme omaan tekniseen jargoniimme ja uskottelemme, että tekemällä konversio-optimoitua, data-analytiikan sekä A/B-testin avulla viimeisen päälle optimoitua monikanavaista kampanjakokonaisuutta olemme jotenkin pätevämpiä, kun todellisuudessa riittää, että kerrot tekeväsi “digitaalisia juttuja, joiden avulla autetaan asiakasta kasvamaan”. Keinot itsessään eivät ole niin merkittäviä kuin päämäärä.

Sen sijaan, että mietit “miten” keskity siihen “miksi”

Jos lapsi katsoo autoa, häntä ei kiinnosta, mitä konepellin alla tapahtuu, vaan ainoa asia millä on merkitystä on se, että autolla pääsee lujaa eteenpäin. Sama asia yhdistää myös esimerkiksi vanhempia ihmisiä digitaalisista asioista puhuttaessa – asiat tulee esittää siinä kontekstissa, minkä vastaanottaja ymmärtää ja kokee merkitykselliseksi.

Vastaamalla kysymykseen “Miksi teet juuri sitä työtä, mitä teet?”, pääset lähemmäs sitä todellista merkitystä, joka työlläsi on. Lisäksi, jos tehtäväsi on tuottaa arvoa kolmannelle osapuolelle, kuten esimerkiksi minulla markkinoijana, palauttaa se myös ydintavoitteen kirkkaana mieleen.

Varsinkin markkinointialalla uudet teknologiat varastavat helposti huomion ja niistä tulee itse tarkoitus. Teknologiat ovat toki hyvästä, mutta loppuen lopuksi ne ovat vain keinoja saavuttaa tavoitteita siinä, missä muutkin. Aina tulee uudempi ja parempi teknologia, se on varmaa, mutta arvon tuottaminen ja “miksi” säilyy tekemisen ytimessä kaikesta huolimatta.

Katso aina välillä ulkopuolisen silmin

Joskus on hyvä ottaa etäisyyttä nähdäkseen lähelle. Liian kauan samoilla silmillä työstetty presentaatio voi olla hyvä luetuttaa ihmisellä, joka ei ymmärrä markkinoinnista mitään. Tyhmät kysymykset ovat niitä parhaita, kun pystyy asettumaan vastaanottajan asemaan ilman ennakkotietoja ja -oletuksia. Jokaisen tuloksen, graafin, toteaman ja johtopäätöksen kohdalla voidaan kysyä “miksi?”.

Yksinkertainen on kaunista, vaikka taustalla jylläisikin monimutkainen tekninen koneisto ja kompleksi kokonaisuus. Karsimalla turhaa informaatiota ja keskittämällä fokus merkittävimpiin tuloksiin saavutetaan parempia tuloksia sekä tekemisen kautta, mutta pystytään myös kommunikoimaan tehokkaammin ja selkeämmin eli tarjotaan parempaa yhteistyötä.

Keskity ytimeen ja karsi muuta

Jokaisella meistä on omassa työssään ydinosaamisalue. Silti näkee liian usein, että multitaskingia ja “kaiken tekemistä” ihannoidaan, vaikka se olisi miten järjetöntä. Oman työn merkityksellisyyden ja tavoitteellisuuden korostaminen saa aikaan sen, että itse työhön käytettyä aikaa tarkastelee kriittisesti. Jos toteat itsellesi, että “osaan tämän, mutta voisin käyttää aikani myös tehokkaammin”, on syytä delegoida tai hankkia palvelu muualta.

Delegointi vaatii myös ymmärrystä siitä, mitä kyseinen tehtävä vaatii ja mitä ominaisuuksia delegoitavalla henkilöllä on oltava sekä miten hänelle täytyy viestiä. Delegointi ei ole heikkoutta vaan viisautta. Löytääksesi oman työn ytimen on keskityttävä nostamaan myös ympärillä olevat kehittymään ja suorittamaan paremmin sen sijaan, että tuijotettaisiin vain oman vuositavoitteen excel-taulukkoa bonusten ja ennätysten lyömisen toivossa.

Keskity siihen, mitä teet ja tee se täysillä pitäen kirkkaana mielessä perimmäinen tarkoitus ja tavoite, minkä eteen teet töitä. Lisäksi keskittymällä siihen, että ympärillä olevat ihmiset pärjäävät, huomaat myös itse nousevasi tavoitteiden yläpuolelle. Näin voit kirkkain silmin vastata 5-vuotiaalle tekeväsi työtä, jolla on oikeasti merkitystä.

Kirjoittaja

Business-Driven Marketer

Aapo on maailmanmatkaaja ja liiketoimintalähtöisen markkinoinnin monitoimimies. Aboadilla vastuualueisiin kuuluu mm. markkinoinnin strateginen suunnittelu ja Linkedin-mainonta.