5 parasta hetkeä yrittäjänä

Päätin jo lapsena, ettei minusta tule yrittäjää. Itse asiassa perheessäni, lähisuvussani ja tuttavapiirissänikään ei ollut pahemmin yrittäjiä. Uutisissa sanottiin, että yrittäjät kärsivät ja valittavat. Perususkomus oli, että yrittäminen on Suomessa vaikeaa, yksinäistä ja ihan perseestä kaikin puolin. Kumma juttu, etten siihen itsekään halunnut lähteä. Kuulostaa nimittäin erittäin huonolta diililtä.

Työelämässä pääsin kuitenkin työskentelemään suoraan yrityksen omistajien (yrittäjien) alaisuudessa. Siitä tarttui jotain. Pääsin näkemään kyseisen elämäntavan monet puolet: haasteet, voitot ja myös epäonnistumiset.

Hyppy yrittäjäksi oli tyhmin ja paras päätös elämässäni

Jossain vaiheessa markkinointipäällikkönä työsuhteessa tajusin, että palveluntarjoajapuolella on paljon tehtävää ja, että haluan tehdä työtä omin ehdoin. Siitä seurasi hyppäys yrittäjyyteen.

Hyppyhän ei ollut looginen ratkaisu, eikä se tunnu siltä vieläkään. Tyhmä temppu, mutta onneksi tein sen. Itselläni oli nimittäin vain viimeisen kuukauden palkka, olematon verkosto Helsingissä, luottokortin luottorajan verran rahoitusta eikä yhtään asiakasta näköpiirissä. Kenenkään mielestä tämä ei ollut hyvä idea – ei edes minun. Se oli kuitenkin pakollinen.

Yrittäjäksi kuitenkin päädyin ja sillä tiellä olen ollut jo hieman yli kolme vuotta. Yrittäjyys ei aina ole helppoa, mutta välillä ne vaikeat hetket ovat parhaita. Silloin pääsee näyttämään kunnolla, mihin pystyy.

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Parhaat hetket yrittäjänä

Mikä sitten tekee yrittäjyydestä niin mahtavaa? En tiedä muista, mutta tässä oma listani parhaista hetkistä yrittäjänä. Tässä on listattuna ne hetket, jotka ovat kolahtaneet ja jolloin olen kokenut saavani enemmän kuin muut tästä kokemuksesta, jota elämäksi kutsutaan.

1. Kun tein päätöksen, iski vapaus onnistua ja epäonnistua

Kun tein päätöksen siirtyä yrittäjäksi iski välitön keveys. Koin olevani vapaa. Tuntui kuin kaikki rajat olisivat poistuneet. Ei ollut mitään rajaa, kuinka paljon voisin menestyä. Ei ollut rajaa, kuinka pahasti voisin epäonnistua, aina katumajoitukseen asti. Lasikatto ja turvaverkko samaan aikaan pois ja se tuntuu hyvältä, ystäväni!

2. Syksy 2016: tired, broke, and super-charged to win

Syksy 2016 oli alkukäynnistelyjen ja kahlaamisen jälkeen vaihe, jossa alkoi tapahtua. Isoja ovia alkoi aueta ja syysaurinko paistoi kirkkaana. Kirjoitin tuona aikana itselleni kalenteriin muistiinpanon, jonka kirjasin vuoden päähän. Kirjoitin siis viestin tulevaisuuden minälle.

Kalenterimerkinnän kirjoitin bunkatessani tuttavan sohvalla, käydessäni toisella paikkakunnalla neuvottelemassa keissistä (hotelliin ei ollut varaa). Kyseisessä kalenterimerkinnässä totean nukkuvani 4 tuntia yössä, rahaa riittää suurinpiirtein olemiseen ja olen jatkuvasti menossa – and I’m loving it! Se oli elämänmakuista menoa.

3. Kun vastaan asiakkaan puheluun lentokentällä ja pitää tarkastaa, missä maassa olen

2017 keväällä muistan viettäneeni pari viikkoa Valenciassa ja ympäri Espanjan rannikkoa ajellen. Tällaisten reissujen tarkoitus on olla “work, play, and plan” -matkoja eli hieman seikkailua, töiden tekoa auringon alla ja tulevan suunnittelua.

Nykyisen elämäntyylin vapaus iski tajuntaan siinä vaiheessa, kun olin lähdössä takaisin kotiin ja asiakas soitti kysyäkseen Kaakkois-Aasian organisaatioonsa liittyvistä asioista, joissa olin konsultoinut. Kun hän aluksi kysyi: “Missä päin menet”, jouduin hetkeksi pysähtymään ja miettimään, missä maassa edes tällä kertaa olin.

Reissatessa otan usein mielelläni vastaan asiakaspuheluja, koska silloin on aikaa myös keskustella asioista ja tarjota vastauksia. Ne eivät revi minua takaisin “arkeen”, koska ei ole mitään arkea. Richard Bransonin sanoin: Ei ole työtä tai vapaa-aikaa – on vain elämää.

4. Kun oma tiimiläinen haluaa varmistaa, että pääsen tavoitteisiini

Pidän muiden tavoitteiden asetannan ja seurannan toimenpiteiden lisäksi jokaisen tiimiläisen kanssa 1-on-1 lounaan pari kertaa kuukaudessa. Näillä lounailla käydään läpi kyseisen henkilön tavoitteita, kevyempää asiaa ja yleisesti kehitystä.

Olin yrittäjyyteni alussa toiminut pääasiassa yksin, joten se, miten tiimi kasataan ja johdetaan on oppimiskokemus myös itselleni. Onneksi on hyviä opettajia. Koin kuitenkin tehneeni siinä kohdassa oikein, kun tällaisella lounaalla osat kääntyivät ja Meeri kysyi: “Mikä sun tavoitteesi on seuraavan vuoden aikana firman ulkopuolella, ja miten voin tukea siinä?”.

Olin melkoisen hämmentynyt, kun homma kääntyikin, mutta olin myös tyytyväinen siitä. Vastaustahan ei ollut vaikea kaivaa, koska tavoite on selkeä. Tavoitteeni on mahdollistaa, että samalla, kun yritys kasvaa, voisin ottaa pidempiä pätkiä, jolloin toimin diginomadina elellen eri Euroopan kaupungeissa, käyden kerran kuukaudessa tai joka toinen kuukausi Suomessa pidemmän pätkän. Siihen sain vastauksen: “Sitten meidän pitää mahdollistaa se.”

5. Aina, kun tajuan, kuinka pitkälle olen päässyt ja kuinka paljon voin vielä edetä

Välillä kolahtaa, kuinka pitkälle on päästy siitä, kun aloitin käytännössä ilman asiakkaita tai rahaa. Päässäni oli vain ajatus, että digitaalista markkinointia voi tehdä järkevämmin uudella tavalla.

Kolmisen vuotta myöhemmin on hienoa huomata, että olin oikeassa. Liiketoimintalähtöisen digitaalisen markkinoinnin periaatteet hyödyntäen lean-markkinointia on ollut erittäin sopiva malli kasvu- ja suuryrityksille. Saimme kuin saimmekin kasaan yrityksen, joka on ns. pieni jättiläinen. Aboad tekee suuria kehityksen kärjessä olevia asioita koville pelureille olematta raskas organisaatio.

Onhan se välillä hassua ajatella, että asiakkaidemme yhteenlaskettu liikevaihto on yli puoli miljardia euroa. Ei se tarkoita, että me miljoonissa (vielä) pyöritään, mutta kertoo se jotain.

Se kertoo myös sen, että seuraavassa kolmessa vuodessa voimme saavuttaa huippuja, joita on vaikea edes kuvitella vielä. Ja senhän me teemme.

Yrittäjyys on tie, jota voi suositella vain joillekin

Ehkä tästä näkeekin sen, että yrittäjyydessä voi saavuttaa hienoja voittoja, mutta ne eivät ole sen parhaita puolia. Parasta ovat ne pienet hetket ja se elämänmakuisuus, joka mukana tulee. Tätä tietä ei missään tapauksessa voi suositella jokaiselle. Mutta sellaiselle, jolle se sopii, se on ainoa todellinen vaihtoehto saada elosta ja olosta kaikki irti.

 

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.