11 asiaa, jotka tekevät hyvän markkinoijan – lisää omasi

Ole hyvä markkinoija.

Markkinoijina tehtävämme on kantaa organisaatiomme viestiä niille, jotka sitä haluavat kuulla. Helposti tyydymme huutamaan kaikille ja emmekä etsi niitä, jotka oikeasti haluavat meistä kuulla. Halvat temput, ihmisten näkeminen datapisteinä ja itsekkäät motiivit houkuttelevat meistä jokaista. Näitä asioita ei kuitenkaan hyvä markkinoija tee.

Seth Godin on opettanut hyvin sitä, mitä markkinoija ei ole (video). Markkinoija ei spämmää, keskeytä, huijaa tai pakota ihmisiä tekemään asioita, joita he eivät halua. Edellä mainittu on jokin eri toiminto, joka kutsuu itseään markkinoinniksi. Sitä markkinoijat eivät tee.

Hyvä suuntima siitä, mitä markkinoijat tekevät tulee samalta henkilöltä: “Marketers make change happen. If you can make someone better, if you can open a door for someone, if you can shine a light, that’s the act of marketing. Because what you’ve done is brought an idea or a product or a service to someone who needs it, and offered them help.”

Enemmän irti markkinoinnistasi? Tilaa markkinointivinkit sähköpostiisi!

Suuntaviivoista konkretiaan ja päivittäiseen työhön edetessä olen itse oppinut vähintään nämä 11 kohtaa, jotka ohjaavat eteenpäin kohti parempaa markkinoijaa.

Kun haluat olla hyvä markkinoija tee näin:

1. Ole sitä joka päivä

Kerta ei tee hyvää, vaan jatkuva kehitys ja kriittinen markkinoinnin tarkastelu. Seuraa asettamiasi mittareita ja tavoitteita tasaisin väliajoin, jolloin sinun on mahdollista tehdä tarvittaessa myös muutoksia. Tällöin menestyt pitkällä tähtäimellä.

2. Ole opettaja

Jotta saat ihmisiä puolellesi ja auttamaan koko markkinointia kohti uusia korkeuksia, tarvitset puolellesi ihmisiä kaikista sidosryhmistäsi: toimitusjohtajasta hr-ammattilaiseen ja myyjästä palveluntoimittajiin. Opeta siitä, mitä ja miksi teet sekä osallista muita mukaan. Harva asia on niin hienoa kuin huomata kollegan innostuvan markkinoinnista ja tuovan näkemystään.

3. Ole rehellinen ja kriittinen

Katso, mitä on tehty kriittisesti. Lakkauta, mikä ei toimi ja panosta siihen, mikä toimii. Tämä ei aina ole mukavaa, koska olet saattanut panostaa aikaa ja rahaa johonkin toteutukseen, joka pitäisi nyt lopettaa. Jos tämä toiminto ei kuitenkaan tuota tulosta, on se karsittava.

4. Poista esteitä

Mahdollista helppo tie asiakkuuteen ja oikeisiin ratkaisuihin. Lopeta muurien rakentaminen vain yhteystietojen kalastelua varten. Jaa tietoa vapaasti ja vakuuta näin tuleva asiakkaasi tekemällä tutustumisesta ja ostosta helppoa.

5. Arvosta

Arvosta itseäsi, asiakastasi ja ammattiasi. Markkinointi ei ole vain kuluerä, vaan tulosvelvollinen osa liiketoimintaa. Vaadi sen hyväksymistä itseltäsi ja muilta sekä näytä, mihin pystyt!

6. Ole ymmärrettävä

Kieli on kommunikaation väline ja se on täysin hyödytön, jos vain toinen osapuoli sitä ymmärtää. Luovu kryptisistä lyhenteistä ja termeistä. Puhu ihmisten kieltä ja ole selkeä. Viesti muille ymmärrettävällä tavalla datasta, suunnitelmista ja tilanteesta.

7. Polta himmelit

Pidä asiat yksinkertaisina ja vastusta turhaa monimutkaisuutta. Kysy: miltä tämä näyttäisi, jos se olisi helppoa ja yksinkertaista. Polta markkinointihimmelit.

8. Vältä komiteapäätöksiä

Kaikkia miellyttävistä päätöksistä tulee väljähtänyttä markkinointia, joka ei kosketa ketään. Ole rohkea ja testaa asioita, vaikka niistä ei kaikki samalla linjalla olisikaan. Data kyllä kertoo, toimiko se.

9. Ole rohkeasti väärässä

Käytä suunnittelussa tutkimuksia, intuitiota ja näkemystä. Jos olet tämän jälkeen väärässä datan perusteella, hyväksy se ja ole kiitollinen, koska nyt voit parantaa.

10. Näytä tehoa ja tulosta ennen kerskuntaa

Kun mittaat, mittaa oikeasti liiketoimintaan viittaavia lukuja. Älä sitä, mikä näyttää hyvältä. Vaikka jotain toimintoa olisi vaikea mitata, ei se ole syy olla mittaamatta. Ainoa asia mikä yhdistää mutua ja dataa markkinoinnin kehityksessä on t-kirjain.

11. Näe ihmiset ennen teknologiaa

Teknologia ei tee autuaaksi. Se on väline kohdata ihmisiä. Se, mitä kohdatessa tapahtuu, on tärkeintä.

Kerro oma lisäyksesi listaan

Kerro, mitä unohdin listata ja lisäämme parhaat. Lisää myös ne tiedot itsestäsi, jotka haluat meidän julkaisevan lisäyksen mukana.

 

Kirjoittaja

CEO

Juha on se, jolle soitetaan, kun on aika luoda asiakaslähtöistä ja modernia digitaalista markkinointia. Markkinoinnin konseptointi, digitaalinen markkinointi ja mittaus kuuluvat tämän herran erityisosaamiseen.