10 askelta, joilla laadit onnistuneen B2B-markkinointisähköpostin

Meillä tehdään osana MaaS:ia myös sähköpostimarkkinointia asiakkaillemme.

Listasimme 10 asiaa, jotka kannattaa pitää mielessä sähköpostin luomisessa, olet sitten tekemässä myyntisähköpostia, asiakaskirjettä tai sähköpostisarjaa. Muista kuitenkin huomioida, että myyntisähköposti eli ole sama asia kuin uutiskirje. Jos ja kun tavoitteena on aikaansaada myynnin toimintoja, täytyy keskittyä eri asioihin kuin tiedottamisessa!


1. Määrittele tavoitteet

Kaikki alkaa tavoitteista! Mieti, mitä viestillä halutaan saada aikaan, miksi vastaanottajaa pitäisi se kiinnostaa ja mitä seuraavaksi tapahtuu. Onko viestin tarkoitus haalia osallistujia webinaariin, aikaansaada myyntiä vai kenties joku muu? Tämän pohjalta lähdetään sitten rakentamaan kampanjaa.

2. Panosta suunnitteluun

Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty. Suunnittele viesti tavoitteiden pohjalta. Pallottele ideoita, aikatauluta kampanjan teko ja siirry sitten kirjoitushommiin! Kaikkea ei luonnollisesti voi viestiä kerralla, joten valitse tulokulma, jonka pohjalta viesti laaditaan.

3. Tarjoa oikeaa sisältöä oikeaan aikaan

Suunnittele sisältö markkinointisuppilon vaiheeseen sopivaksi. Kun käyttäjä kuulee yrityksestäsi ensimmäistä kertaa, hän ei halua tehdä ostopäätöstä heti vaan haluaa lisäarvoa tuottavaa sisältöä. Sen sijaan vakuuttamisvaiheeseen ja ostovaiheeseen (uudelleenmarkkinointiin) sopii myyvempi sisältö.

4. Ohjaa selkeästi kohti toimenpidettä

Mieti, mikä viestin tavoite on. Käytä yhtä, korkeintaan kahta eri toimintakehotetta, esim “lue lisää” tai “osallistu webinaariin”. Jos uutiskirjeessä on liikaa toimintakehotteita, kuten edellämainittujen lisäksi vielä myyjän puhelinnumero ja sähköposti, käyttäjä ei tiedä, mitä pitää tehdä ja yleensä hän poistuu tekemättä mitään.

Jos kyseessä on viestisarja, voit ja kannattaa kokeilla käyttää eri viesteissä eri toimintakehotteita ja näkökulmia. Myös kiireen tunnun luominen voi joissain tapauksissa toimia (“Tarjous voimassa vain perjantaihin asti” -tyyliin).

5. Suunnittele sisältö vastaanottajaasi ajatellen

Puhuttele lääkäriä ja maanrakennusurakoitsijaa eri äänensävyllä. Lääkäri voi arvostaa kirjakieltä ja tieteelliseen lähteisiin nojaavaa sisältöä, kun taas maanrakennusurakoitsijaa voi puhutella paremmin rento ote.

6. Tarjoa lisäarvoa

Lisäarvoa tuottavaa sisältöä voivat olla esimerkiksi kannanotto ajankohtaisiin uutisiin toimialasi osalta sekä vinkit ja ohjeet. Hyvää lisäarvoa tuottavaa sisältöä ovat myös esimerkiksi tarinat, joissa kerrotaan konkreettinen esimerkki, kuinka yrityksesi auttaa asiakasta tai potentiaalista asiakasta jonkin ongelman ratkaisemisessa.

7. Pidä viesti ytimekkäänä ja helppolukuisena

Pidä kirkkaana mielessä, että uutiskirjeen tarkoituksena ei ole kertoa kaikkea, vaan herättää mielenkiinto ja saada ihminen siirtymään sivuillesi tai ottamaan yhteyttä kysyäkseen lisää. Ihmiset ovat nykyään yhä kiireisempiä ja kukaan ei jaksa lukea kilometrin pituista sähköpostia. 

Voit käyttää väliotsikoiden ja kappalejakojen lisäksi myös listoja (bullet pointteja), jotta viesti pysyy helppolukuisena.

8. Muista säännöllisyys

Älä spämmää sähköposteja joka toinen päivä, mutta älä myöskään jätä viestien väliin liian pitkää taukoa. Näin käyttäjä muistaa yrityksesi ärsyyntymättä viestipaljouteen. Suunnitelmallisuus on kaiken a ja o ja siksi kannattaa käyttää vuosikalenteria suunnittelussa.

9. Muista visuaalisuus

Käytä tyylikkäitä, ammattimaisesti editoituja kuvia (jos käytät). Käytä mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi graafeja tai kuvioita, jotka voivat helpottaa viestin perillemenoa.

Visuaalisuus ei aina tarkoita upeita kuvia ja mainoskuvastoa muistuttavaa viestiä, vaan se voi tarkoittaa myös henkilökohtaisen näköistä myyntisähköpostia.

10. Lopeta osuvasti

Kertaa vielä lopussa mitä haluat käyttäjän tekevän seuraavaksi. Viestin lopetus voi myös olla tekstimuotoinen toimintakehote. 

Kun viesti on saateltu matkaan, ei homman pitäisi jää siihen: Lean-markkinoinnin periaatteiden mukaisesti seurataan tuloksia, poimitaan opit A/B-testauksesta ja kampanjan toimivuudesta. 

Saatujen oppien perusteella tehdään jatkokehitystä esimerkiksi

  • skaalaamalla onnistumisia myös muille osa-alueille
  • kehittämälllä hyvin toimineita asioita edelleen entistä paremmiksi
  • karsimalla pois toimimattomia asiota 
  • testataamalla mahdolisesti ensi kerrralla jotain muuta tulokulmaa.


Siinäpä se. Sitten vain tsempit viestien lähettelyyn ja menestystä sähköpostimarkkinointiin! 

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly