Seurantakoodi on kaksiteräinen miekka

“Tämä sivusto seuraa sinua”

“Käytämme evästeitä tarjotaksemme sinulle paremman käyttökokemuksen”

“Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt, että tämä sivusto kerää sinusta tietoja tilastointitarkoituksiin”

Tällaiset viestit lienevät jo kaikille tuttuja. Ne tulee usein vain hyväksyttyä tai torjuttua, jos siihen on annettu mahdollisuus. Useimmat eivät katso eivätkä tutki, mitä evästeitä tai seurantakoodeja sivusto käyttää. Vielä harvemmin tulee mietittyä sitä, miten seurantakoodit ja -pikselit vaikuttavat sivuston käytettävyyteen ja latausnopeuteen (juonipaljastus: aika paljon).

Ei ole mitenkään epätavallista, että sivustolla käytetään kymmeniä seurantakoodeja. Erityisesti uutissivustoilla niiden määrä on joskus todella huima, ja se voi hyvinkin olla kolminumeroinen. Ennen EU:n eväste- tai GDPR-säädöksiä tätä ei välttämättä tullut huomattua, mutta nyttemmin niiden huomaaminen on käyttäjälle helpompaa.

Edellä mainitut säädökset ovat kuitenkin tehneet kaikesta seuraamisesta ihan virallisesti laillista – kunhan se tehdään oikein ja kerätystä tiedosta pidetään tarkasti huolta. Laillisuus ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että toiminta olisi eettisesti vedenpitävää. Kun sivustolla on käytössä kymmeniä erilaisia seurantakoodeja, on hyvä pysähtyä miettimään, miten tähän tilanteeseen on päädytty. Ovatko kaikki seurantakoodit ihan tarpeellisia? Tarvitaanko niiden keräämää tietoa jatkuvasti?

[contact-form-7 id=”3223″ title=”In-text sub form FI”]

Hitaus näkyy pitkälle

Ei liene mikään yllätys, että paljon seurantakoodeja käyttävät sivustot ovat hi-tai-ta. Hitaus johtuu yleensä siitä, että sivusto joutuu lataamaan käyttäjän laitteelle jopa satoja tiedostoja, jotta seuraaminen onnistuisi. Perspektiiviä tähän antanee se, että normaalisti yhden sivun lataamisen tarvitaan teoriassa vain muutamia tiedostoja, harvoin kymmeniä. Tietysti erilaiset lisäominaisuudet ja hienoudet nostavat tätä määrää, mutta seurantakoodit ladataan näiden lisäksi peräjälkeen. Usein sivusto on käytettävissä jo ennen kuin kaikki tiedostot ja seurantakoodit ovat latautuneet, mutta joskus myöhäinen lataaminen saattaa aiheuttaa hypähtelyä ja muuta ärsyttävää päänvaivaa.

Pingdomin testausten mukaan 50 suurimman uutissivuston keskimääräinen latausnopeus seurantakoodien kanssa on 9,46 sekuntia. Ilman seurantakoodeja latausnopeus lyheni reiluun 2,5 sekuntiin. Nämä sivustot käyttävät keskimäärin 30-50 eri seurantakoodia, ja sen huomaa varsin nopeasti. Mielenkiintoista on kuitenkin se, että vaikka nopeus on uutissivustoille tärkeää, uhrataan sitä seurantakoodien kustannuksella.

Mitä erilaiset seurantakoodit sitten käytännössä ovat? Ylivoimaisesti suurin osa on mainostus- tai analytiikkakoodeja. Sosiaalisen median seurantaakoodeja on myös jonkin verran, kuten erilaisten työkalujen, kuten tag managerien ja vuorovaikutusta seuraavien työkalujen.

Seurantakoodeille on paikkansa

Älä kuitenkaan luovu seurantakoodien käytöstä. Nettisivuilta kerättävä analytiikka on erittäin tärkeää markkinoinnin ja myynnin kehityksen kannalta. Lisäksi erilaiset käyttäytymistä seuraavat työkalut ovat käteviä selvittämään esimerkiksi sitä, mitä sivustolla käytännössä tehdään tai mitä ei tehdä. Samaa tietoa kerätään usein moneen paikkaan, sillä eri palvelut tarvitsevat saman tiedon oman tehtävänsä hoitamiseksi. On kuitenkin syytä miettiä, tarvitseeko kaikkien palveluiden seurannan olla koko ajan aktiivista. Ehkä käyttämättömät seurantakoodit voisi ottaa pois päältä kunnes niitä jälleen tarvitaan.

Oikein ja kohtuudella käytettynä seurantakoodit ovat sivuston nopeuden kannalta melko harmittomia ja niitä voi lähes huoletta käyttää – jopa muutamia erilaisia. Kun mahdollisuuksien määrä kasvaa, on syytä ottaa yhteyttä alan toimijaan ja tehdä suunnitelma seurantakoodien käyöstä.

Aboad on kumppani, joka panostaa läpinäkyvyyteen ja kestävään markkinointiin. Käyttäjän eli asiakkaan luottamus on tärkeintä, ja sen ylläpitäminen on vaikeaa. Uudet työkalut lupaavat nopeita tuloksia ja kasvua, mutta jos se tapahtuu luottamuksen kustannuksella, se ei välttämättä ole sen arvoista. Pidä siis järki kädessä ja pysähdy miettimään, mikä on asiakkaallesi parhaaksi.

Haluatko pysyä perässä digitaalisen markkinoinnin kehityksessä?

Tilaa Digital Marketing Weekly