Vuoden 2022 alussa julkaisimme Digital marketing in 2022 and the near future -tulevaisuusraportin. Yksi raportin kantavista lupauksista oli se, että se tulee olemaan käyttökelpoinen myös myöhemmin, koska päivitämme sitä.
Nyt sitä on päivitetty. Alla avaan muutoksia ja syitä niiden takana. Itse raportin pääset nyt ja tulevaisuudessa hakemaan samasta paikasta.
Raportin päivitykset
Raportin päivittäminen alkoi samoista lähtökohdista kuin alkuperäinen raportointi eli megatrendien tarkastelusta, minkä perusteella on tehty lähitulevaisuuden käytännön tapahtumien jalostaminen ja suositukset markkinoijille.
Muutokset olivat sekä merkittävien megatrendien nostamista esiin että pienempiä muokkauksia.
NFT:t nousivat megatrendeihin puolikypsässä vaiheessa
Aiemmin vielä kryptojen ja metaversumin kanssa hypelaatikossa pidetyt NFT:t (Non-Fungible Token) kypsyivät nopeasti relevantiksi megatrendiksi. Ne ovat vielä sellaisessa vaiheessa, että riittävän varmoja lähitulevaisuuden ennusteita niistä ei toistaiseksi pysty tekemään. Todennäköisesti tämä onnistuu 2023 alkupuolella tai myöhemmin.
NFT:den osalta kuitenkin kyettiin jo antamaan suositukset, kuinka markkinoijien kannattaa niitä huomioida tulevaisuudessa.
Vaikka NFT:t ja koko kryptomaailma on tällä hetkellä samanlaisessa ellei kovemmassakin myllytyksessä kuin koko maailma, ei tämä poista megatrendin kehitystä ja relevanssia markkinoinnissa, jossa kryptot eivät ole yhtä spekulatiivisia investointi-instrumentteja, vaan käyttöönotto perustuu eri fundamentaaleihin.
COVID-19 siirtyi kiihdyttäjästä krapulaksi
Megatrendinä COVID-19-viruksen vaikutukset alalla eivät ole muuttuneet mihinkään, mutta tietynlainen taitoskohta on nähty siinä, että on siirrytty seuraavaan vaiheeseen, jossa krapuloidaan. Vaikutukset näkyvät esimerkiksi kuluttajakäyttäytymisessä, mutta myös työn järjestely markkinointialustoilla ja yrityksissä on korostunut entisestään volatiliteetin luojana.
Maailmantalouden muutos on marginaalinen vaikuttaja
Maailmantalouden sykliset heilahdukset eivät vaikuta megatrendeihin, vaan ovat oletettuja muutoksia. Tästä johtuen niiden sekä esimerkiksi sotien vaikutuksia ei ole otettu huomioon kuin joissakin raportin kohdissa, joissa on karsittu viittauksia halpaan pääomaan tai korkeisiin pörssiarvostuksiin sekä matalaan korkomarkkinaan.
Käytännön vaikutukset markkinoijille ja yrityksille
Jos luet raporttia ja huomaat, että nämä asiat eivät ole teillä olleet pinnalla, kannattaa ne käydä läpi peilaten omaan liiketoimintaanne. Näillä osa-alueilla liikutaan nyt kohti tulevaisuutta ja kaikki muutokset tapahtuvat riippumatta yrityksenne toimista vastata niihin. Olette vain sitten jäljessä, jos ette ole varautuneet, ja ette saa muutoksesta liiketoiminnallista hyötyä.
Käy latailemassa raportti ja tutustu halutessasi meidän tulevaisuuspalveluihimme, joilla autamme asiakkaitamme olemaan oikeassa vaiheessa, kun tulevaisuus koittaa.